Jak sprawdzić, czy prawo jazdy jest gotowe? Wpisz ten adres w wyszukiwarce
Nie trzeba iść do urzędu, by sprawdzić, czy prawo jazdy jest gotowe. Przygotuj swoje dane - w tym numer PKK - i wpisz jeden z tych dwóch adresów internetowych w wyszukiwarkę.
Jeżeli chcemy sprawdzić, czy prawo jazdy jest gotowe do odbioru, możemy skorzystać z trzech metod:
- zgłaszając się bezpośrednio do urzędu,
- kontaktując się telefonicznie,
- odwiedzając dedykowane portale.
info-car.pl oraz pwpw.pl to bezpłatne strony internetowe, na których możemy znaleźć informację, czy dokument jest już gotowy do odbioru. Jest to szybki i łatwy sposób, który nie wymaga wychodzenia z domu i czekania w kolejkach urzędowych. Wystarczy wybrać odpowiednie okienko i wpisać swoje dane. Należy tutaj podać m.in. numer PESEL, datę urodzenia lub numer PKK (Profil Kandydata na Kierowcę) oraz imię i nazwisko.
Po wpisaniu wymaganych danych otrzymuje się odpowiedź na postawione pytanie. Komunikaty wyświetlają się przez 40 dni od dnia odebrania dokumentu w urzędzie. System generuje aktualny opis, który może brzmieć następująco:
- "Przyjęto dokument w urzędzie, dokument do odbioru" — oznacza to, że można odebrać dokument w Urzędzie Miasta i cieszyć się legalną jazdą po drogach publicznych.
- "Niepoprawne dane, brak spraw w toku lub dokument wydany" — komunikat ten sugeruje, że na stronie zostały wpisane niepoprawne informacje i nie można przeprowadzić rzetelnej weryfikacji, wniosek nie został jeszcze wprowadzony do systemu lub dokument był już odebrany. W takim przypadku można zgłosić się do urzędu w celu wyjaśnienia bądź wprowadzić prawidłowe dane. Można również skontaktować się telefonicznie z przypisanym Wydziałem Komunikacji (właściwym dla miejsca zameldowania).
- ,,Przyjęto wniosek — trwa postępowanie administracyjne" — informacja świadczy o trwającym procesie weryfikacji lub o tym, że dokument jest w trakcie tworzenia.
Odbiór prawa jazdy jest możliwy po uiszczeniu wymaganej należności w wysokości 100 zł 50 gr. Kwota ta może zostać zapłacona w kasie urzędu lub przelewem na odpowiednie konto bankowe. Forma opłaty jest jednak uzależniona od placówki, dlatego warto wcześniej dowiedzieć się, w jakiej formie ma zostać uregulowane zobowiązanie.
Ile czeka się na wyrobienie prawa jazdy? Na odbiór prawa jazdy czeka się zwykle 14 dni od złożenia wniosku i dokonania opłaty. Zdarza się jednak, że czas oczekiwania skraca się lub wydłuża. Jeżeli urząd musi wyjaśnić pewne nieścisłości lub pozyskać dodatkowe dokumenty, wtedy termin może przeciągnąć się nawet do miesiąca.
Warto pamiętać, że kierowcy mają prawo posiadania elektronicznej wersji prawa jazdy w swoim telefonie. Jak założyć profil? Po zainstalowaniu aplikacji mObywatel należy uzupełnić niezbędne dane, żeby uzyskać dostęp do dokumentów. Na początek należy założyć Profil Zaufany, który potwierdzi naszą tożsamość.
Wiele osób korzysta już z elektronicznego potwierdzenia tożsamości, ponieważ posiadając Profil Zaufany można załatwić wiele spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Można go założyć w urzędzie skarbowym, ZUS, NFZ, a także przy pomocy bankowości internetowej.
Po potwierdzeniu tożsamości wystarczy nadać specjalny PIN lub hasło zabezpieczające. W nowszych smartfonach można skorzystać z możliwości skorzystania z danych biometrycznych - np. odcisku palca lub skanera twarzy. Dzięki takim zabezpieczeniom osoby trzecie nie uzyskają dostępu do aplikacji.
Wszystko, co związane z elektroniczną wersją prawa jazdy, opisaliśmy w artykule w ramce obok.