Historia systemów bezpieczeństwa
Historia systemów chroniących pasażerów ma wiele lat i ciągle dopisywane są do niej nowe rozdziały. Kiedy debiutowały kolejne układy zwiększające bezpieczeństwo jazdy?
Pasy bezpieczeństwa
Miękka deska rozdzielcza
ABS
Premiera Jensena FF. Wraz z nim debiutuje układ ABS, zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu. System wzorowany jest na rozwiązaniach stosowanych w lotnictwie, ma mechaniczne sterowanie.
Zagłówki z przodu
Znowu pierwsze jest Volvo - wprowadza zagłówki na przednich fotelach, chroniące głowę i szyję w razie uderzenia od tyłu pojazdu.
Pasy bezwładnościowe
Kontrolka niezapiętych pasów
Wzmocnienia w drzwiach
Elektroniczny ABS
Na liście wyposażenia Mercedesa klasy S pojawia się układ ABS z elektronicznym sterowaniem. W takiej formie rozwijany jest do dziś.
Poduszka kierowcy i napinacze pasów
Pierwsze eksperymenty z airbagami prowadzono już w latach 70., ale dopiero ich wprowadzenie do Mercedesa klasy S (jednocześnie z napinaczami pasów bezpieczeństwa) rozpoczęło ich powszechne stosowanie.
Procon-ten
W czasach, gdy poduszki powietrzne były jeszcze atrybutem najdroższych limuzyn, Audi wprowadziło mechaniczny system który w razie wypadku za pomocą systemu linek odciągał kierownicę, ograniczając ryzyko uderzenia w nią.
System ochrony przed uderzeniami z boku
Boczne poduszki powietrzne
ESP
Poduszka kolanowa
Dodatkowy airbag chroniący kolana kierowcy pojawia się po raz pierwszy w Kii Sportage. Do Europy trafia jednak dopiero w 2003 r., wraz z premierą drugiej generacji Toyoty Avensis.
Asystent nagłego hamowania
Badania wskazują, że większość kierowców w nagłych sytuacjach naciska na hamulec zbyt słabo. Asystent nagłego hamowania debiutujący w Mercedesach S i SL ograniczył ten problem.
Poduszki kurtynowe
Airbagi chroniące głowy kierowców w trakcie kolizji bocznych pojawiają się w modelach BMW z serii 5 i 7.
Aktywne zagłówki
Saab wprowadza zagłówki, które w razie najechania na tył pojazdu wysuwają się do góry i do przodu, zapewniając lepsze podparcie głowy.
Asystent pasa ruchu
W Europie system debiutuje dzięki firmie Citroen. Układ stosowany jest w modelach C4, C5 i C6, ostrzega kierowcę o mimowolnym zjechaniu z wyznaczonego pasa ruchu.
Ochrona pieszych
Asystent martwego pola
Poduszka nadokienna i w siedzeniu pasażera
Toyota iQ jest wręcz obłożona poduszkami powietrznymi - w tym modelu debiutowały poduszki chroniące pasażerów tylnej kanapy w razie uderzenia od tyłu oraz pasażera z przodu przed wysunięciem się pod pasami.
Samoczynne hamowanie
Poduszka w pasach
Airbag rozwijany z pasa bezpieczeństwa trafia do sportowego modelu Lexus LFA.
Poduszka chroniąca pieszych
Bartosz Zienkiewicz