Zmiany w testach spalania

Obowiązuje już nowy sposób mierzenia fabrycznego zużycia paliwa: cykl pomiarowy WLTP. Zastępuje on stary cykl NEDC.

testy spalania
testy spalania Motor

Od lat narzekano na to, że fabryczne testy zużycia paliwa za bardzo odbiegają od rzeczywistych warunków jazdy. Cykl pomiarowy NEDC, opracowany w 1992 r, a mający swoje korzenie jeszcze w latach 60., zupełnie nie przystawał do dzisiejszych warunków. W końcu nadeszła zmiana: od 1 września 2017 r. wszystkie nowo wprowadzane modele obowiązuje nowy cykl pomiarowy WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Dokładnie rok później procedura obejmie wszystkie nowe auta i cykl NEDC powoli odejdzie do historii.

Bardziej realne warunki

Przez wiele ostatnich lat w całej Europie ośrodki zajmujące się badaniami homologacyjnymi zbierały dane dotyczące ruchu i emisji spalin. Na autach uczestniczących w normalnym ruchu drogowym zamontowana była aparatura pomiarowa i w oparciu o wiele tysięcy pomiarów stworzono nowy cykl pomiarowy. Schemat WLTP zdecydowanie bardziej przystaje warunkom dzisiejszego ruchu drogowego.

Nadal na hamowni

Badanie zużycia paliwa oraz emisji spalin nadal odbywa się na hamowni, natomiast zmieniły się warunki testu. Nowe badanie trwa 30 minut zamiast 20, średnia prędkość wzrosła o 37%, cykl zawiera cztery fazy o różnej dynamice, a udział jazy miejskiej i pozamiejskiej wynosi, odpowiednio, 52% i 48%. Poza tym zmieniło się wiele innych czynników (masa samochodu, sposób badania na hamowni, temperatura itp.). Niezależnie od testu WLTP wykonywanego na hamowni przeprowadzane będą także badania w warunkach drogowych RDE (Real Driving Emissions), które mają potwierdzić poziomy emisji zmierzone w WLTP i wyeliminować możliwość oszustw.

Dwa wyniki spalania?

Przez rok w danych technicznych mogą się pojawiać dwa wyniki zużycia paliwa: stare, według NEDC i nowe, według WLTP. Te nowe są przeciętnie o kilkanaście procent wyższe i bardziej odpowiadają temu, czego możemy doświadczyć w normalnym ruchu.

CO SIĘ ZMIENIA W TESTACH ZUŻYCIA PALIWA

zmiany w testach zużycia paliwaMotor
od 1 września 2017
Nowo wprowadzane modele muszą mieć zużycie podawane wg WLTP
od 1 września 2018
Wszystkie nowe auta muszą mieć wyniki wg WLTP
od 1 stycznia 2019
Wszystkie auta sprzedawane przez dealerów muszą mieć wyniki wg WLTP

JAK BARDZO ZMIENIAJĄ SIĘ FABRYCZNE WYNIKI ZUŻYCIA PALIWA

BMW X63.0d xDrive

bmw x6Motor

NEDC: 5,9 l/100 kmWLTP: 6,9 l/100 km +17%

OPEL MOKKA X1.6 Ecotec 115

Opel Mokka XMotor

NEDC: 6,6 l/100 kmWLTP: 8,2 l/100 km +24%

PEUGEOT 308 SW1.2 PureTech 130

Peugeot 308 Motor

NEDC: 4,8 l/100 kmWLTP: 5,3 l/100 km +12%

VOLVO XC602.0 D4 AWD

volvo xc60Motor

NEDC: 5,0 l/100 kmWLTP: 5,4 l/100 km +8%

VOLVO XC902.0 D5 AWD Geartronic

volvo xc90Motor

NEDC: 5,6 l/100 kmWLTP: 6,5 l/100 km +16%

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: producenci, archiwum; "Motor" 48/2017

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas