Zanim odbierzesz samochód

Ślady brudnych rąk, zagięte progi i otarcia lakieru to typowe uszkodzenia warsztatowe.
Ślady brudnych rąk, zagięte progi i otarcia lakieru to typowe uszkodzenia warsztatowe.Motor
  • Sprawdź instalację elektryczną - podczas naprawy była wielokrotnie rozłączana. Trzeba skontrolować światła, klakson, elektryczne sterowanie szyb i lusterek, ogrzewanie tylnej szyby, oświetlenie wnętrza itp.
  • Sprawdź dopasowanie lakieru - jeśli malowany był tylko fragment nadwozia, trzeba z odległości kilku kroków ocenić, czy kolor został dobrze dopasowany. Auto musi być czyste, oględziny trzeba wykonać przy świetle dziennym.
  • Poszukaj śladów lakieru - ślady lakieru na uszczelkach, szybach i elementach plastikowych źle świadczą o jakości wykonania usługi i dają podstawę do reklamacji. Dzięki nim z daleka widać, że auto było malowane.
  • Wykonaj jazdę próbną - podczas jazdy próbnej sprawdź, czy sygnalizowana usterka została usunięta.
  • Sprawdź poziom płynów - jeśli naprawa wymagała ingerencji w układy chłodzenia, smarowania oraz hamulcowy, sprawdź poziomy płynów. Podczas jazdy próbnej upewnij się, że auto nie przegrzewa się, a ciecz nie wrze.
  • Sprawdź układ hamulcowy - jeśli były wymieniane elementy układu hamulcowego, sprawdź, czy po jeździe próbnej hamulce nie blokują się, a koła nie nagrzewają. Jeśli tak jest - poproś mechanika o podanie czasu na dotarcie się współpracujących elementów i w razie potrzeby zarezerwuj termin wizyty kontrolnej.
  • Sprawdź "kierunek" założenia opon - opony kierunkowe mają na bocznych częściach strzałki (lub napis "outside"), które wskazują w jakim kierunku podczas jazdy powinna obracać się opona. Odwrotny montaż jest niedopuszczalny.
  • Sprawdź, czy wkręcono komplet śrub - może się zdarzyć, że podczas wymiany kół urwie się śruba lub nakrętka koła. Wulkanizator ma obowiązek poinformować o tym kierowcę i ustalić formę naprawy.
  • Sprawdź kołpaki i "patentówki" - sprawdź, czy masz komplet kołpaków i nasadkę do odkręcania śrub patentowych. Zdarza się, że zostają w warsztacie.
  • Ślady brudnych rąk - mechanik podczas pracy zwykle się brudzi, ale powinien zadbać o to, aby nie zostawić śladów swoich rąk na kierownicy, fotelach czy słupkach (podczas przepychania auta). Ślady na karoserii można łatwo wyczyścić, ale te z tapicerki mogą pozostać na zawsze. Czasem udaje się je zmyć warsztatowymi środkami do odtłuszczania.
  • Zagięte progi - warto sprawdzić, czy na progach nie pozostały ślady po podnośniku. Nieumiejętne podparcie auta zwykle kończy się wgięciem karoserii.
  • Otarcia lakieru - trzeba sprawdzić błotniki (mechanik podczas pracy opiera się o nie) oraz drzwi (często obijają się o kolumnę podnośnika wykorzystywanego w serwisie).
  • W warsztacie - trzeba zwrócić się do kierownika warsztatu lub do jego właściciela. Naprawa ma charakter umowy o dzieło i jej efektem musi być realizacja zlecenia. Szczegóły znajdują się w Ustawie konsumenckiej.
  • W cechu rzemiosł - skargę można złożyć w najbliższym Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych. Jest jeden warunek: warsztat musi być w nim zrzeszony (informuje o tym stosowna plakietka, wieszana zwykle w widocznym miejscu). Poszczególnych adresów trzeba szukać w internecie.
  • U rzecznika konsumenta - w biurze rzecznika można uzyskać bezpłatną pomoc prawną. Adresy i numery telefonów na www.uokik.gov.pl w Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich (siedziba w Warszawie). Bezpłatny numer telefoniczny: 0 800 800 008. www.skp.pl w Federacji konsumentów Ma 48 oddziałów terenowych. Ich lista dostępna jest m.in. na stronie internetowej www.uokik.gov.pl.