Za dużo oleju w silniku. Co może się stać?
Silnik samochodowy jest niezwykle precyzyjnym urządzeniem, które wymaga odpowiedniej ilości oleju do prawidłowego działania. Olej pełni wiele kluczowych funkcji: smaruje ruchome części, chłodzi silnik, usuwa zanieczyszczenia oraz chroni przed korozją. Zarówno niedobór, jak i nadmiar oleju mogą prowadzić do poważnych problemów. Ile oleju można wlać do silnika i jaki jest prawidłowy poziom oleju na bagnecie?
Ile oleju można wlać do silnika?
Na to pytanie nie ma oczywiście jednoznacznej odpowiedzi, bo wszystko zależy od pojazdu. W instrukcji każdego samochodu znajdziemy informację o tym, jaka jest pojemność zbiornika i jaką ilość oleju wlać, by silnik pracował w optymalnych warunkach. W silniku krąży zawsze kilka litrów oleju, generalnie im większe auto (oraz silnik o większej pojemności), tym konieczne jest wlanie większej ilości oleju do zbiornika.
Za dużo oleju w silniku. Co robić i co może się stać
Przede wszystkim, nadmiar oleju może powodować wzrost ciśnienia w układzie olejowym. To może doprowadzić do uszkodzenia uszczelek, co w rezultacie powoduje wyciek. Usunięcie wycieków często wiąże się z trudną i kosztowną naprawą, konieczne jest bowiem rozbieranie silnika.
Kolejnym problemem związanym z nadmiarem oleju jest ryzyko jego spienienia. Spieniony olej traci swoje właściwości smarne, co prowadzi do zwiększonego tarcia i zużycia wewnętrznych części silnika. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, w tym do zatarcia panewek korbowodowych czy wału korbowego.
Dodatkowo, nadmiar oleju może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa. Gdy oleju jest zbyt dużo, jego część może przedostać się do komory spalania, gdzie zostaje spalona razem z mieszanką paliwowo-powietrzną. Spalanie oleju powoduje zwiększoną emisję spalin oraz może prowadzić do zanieczyszczenia układu wydechowego, w tym katalizatora i filtra cząstek stałych.
Jeśli zapach benzyny jest wyczuwalny w oleju, oznacza to, że prawdopodobnie doszło do powolnego osadzania się oleju w benzynie (paliwo nie spala się całkowicie, np. wtedy, gdy często podróżujemy na krótkich dystansach i silnik nie osiąga swojej temperatury roboczej). Dlatego też zaleca się, by przynajmniej raz na jakiś czas auto wyjechało w dłuższą trasę, a także, żeby wymieniać olej w silniku co maksymalnie 15 tys. km (szczególnie dotyczy to silników Diesla i nowoczesnych silników benzynowych z turbodoładowaniem).
Prawidłowy poziom oleju na bagnecie
Aby uniknąć problemów związanych z nadmiarem oleju, ważne jest regularne sprawdzanie jego poziomu i stosowanie się do zaleceń producenta dotyczących jego ilości. Samochody są wyposażone w bagnet do sprawdzania poziomu oleju, a procedura ta powinna być przeprowadzana na płaskiej powierzchni, przy silniku, który osiągnął swoją temperaturę roboczą, a potem został wyłączony na 10 minut, by mógł "ostygnąć". Zbyt wysoki poziom oleju można skorygować poprzez jego częściowe spuszczenie, co może wymagać użycia specjalnego narzędzia lub wizyty w serwisie.
Ile oleju do silnika
Olej najlepiej uzupełniać co 0,1 l, odczekując 2 minuty po każdej dolewce i ponownie sprawdzając jego poziom. Jeśli na bagnecie widzimy, że olej jest w okolicach minimum albo poniżej, można dolać około 0,5 oleju "na raz".
Gdy zobaczymy, że osiągnęliśmy prawidłowy poziom oleju na bagnecie (to znaczy między znacznikami minimum i maksimum), można uznać, że jego ilość jest wystarczająca do zapewnienia odpowiedniej pracy silnika.