Wtryskiwacze – nareszcie tańsza naprawa
Jest sposób na tańszy serwis wielu nowoczesnych diesli. Pojawiły się możliwości naprawy wtryskiwaczy Denso i Siemens, które dotąd trzeba było wymieniać na nowe.
Superprecyzyjne wtryskiwacze w nowoczesnych dieslach common rail mają niewątpliwie jedną poważną wadę: bardzo często ulegają awarii już po 150-200 tys. km. Problem staje się szczególnie dotkliwy w przypadku aut z wtryskiem piezoelektrycznym. O ile klasyczne wtryskiwacze sterowane cewkami (tzw. elektromagnetyczne) da się naprawić, o tyle piezoelektryczne w razie awarii producenci każą wymienić na nowe. Tłumaczenie wytwórni jest proste: wtryskiwacz piezo jest zbyt precyzyjnym elementem, aby można było pozwolić komukolwiek go otwierać i naprawiać. Jednak w efekcie za stosowanie coraz bardziej popularnych wtryskiwaczy piezoelektrycznych płacą kierowcy. Koszty wymiany idą w grube tysiące. Gdyby zlecić usługę w ASO - rachunek mógłby być nawet pięciocyfrowy.
Polak potrafi
Choć oficjalnie producenci nie przewidują naprawy wtryskiwaczy piezo, to jednak okazuje się, że niektóre z nich udaje się przywrócić do życia. Taka możliwość dotyczy niektórych produktów dostarczanych przez Siemensa, które od pół roku mogą też mieć oznaczenia Continental (Siemens został wchłonięty przez Continentala). Ponieważ producent nie przewidział żadnej technologii naprawy wtryskiwaczy piezo, toteż operacja opiera się na doświadczeniu specjalisty. Po demontażu i oczyszczeniu układu zaworu sterującego całość wymaga odpowiedniego montażu. To właśnie odpowiednia technologia montażu, z zapewnieniem doświadczalnie dobranych tolerancji jest kluczem do powodzenia całej operacji.
Które dają się naprawić?
Najlepiej warsztaty radzą sobie z silnikami francuskiej konstrukcji PSA 2.0 HDi. Jednostki tego typu można spotkać w wielu różnych modelach. Najpopularniejsze z nich to Citroen C5 2.0 HDi, Peugeot 407 2.0 HDi, Ford Mondeo IV 2.0 TDCi czy Volvo S40 D4. Na podobnej zasadzie udaje się też zwykle naprawić wtryskiwacze piezo w silnikach 1.6 HDi (Ford 1.6 TDCi, Volvo D3), przy czym tam aparatura wtryskowa Siemensa jest montowana rzadziej (króluje Bosch). Koszt naprawy jednego wtryskiwacza piezo to około 600 zł, co w przeliczeniu na komplet czterech sztuk daje niecałe 2,5 tys. zł. To znacznie mniej niż wydatek rzędu 5-8 tys. zł w przypadku zakupu nowych.
Warto zwrócić uwagę, że modele wyposażone w inne wtryskiwacze piezoelektryczne (np. Bosch, Delphi, Denso) nadal pozostają poza zasięgiem warsztatów naprawczych.
Nareszcie też "japończyki"
Inną grupą aut, w których do niedawna trudno było naprawiać układ wtryskowy, były modele wyposażone w aparaturę common rail Denso (typu elektromagnetycznego). Tu jednak przeszkodą nie były komplikacje natury technicznej, lecz brak części zamiennych do naprawy. Około rok temu sytuacja uległa poprawie i obecnie nie ma już większych problemów z dostępnością tych elementów. Tym samym mając przykładowo Mazdę 6 z silnikiem 2.2 MZR-CD nie trzeba już zostawiać w ASO prawie 20 tys. zł za nowe wtryskiwacze, gdyż można zlecić ich naprawę w serwisie wtryskiwaczy za ok. 2-2,5 tys. zł (za komplet). Podobna możliwość dotyczy wielu aut z wtryskiem common rail, wytwarzanym przez japońskie Denso, jak np. Mitsubishi L200 2.5 DI-D, Nissan Pathfinder 2.5 dCi, Toyota Avensis 2.0 D-4D, Toyota RAV4 2.2 D-4D czy Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D. Nawet poza ASO za nowy wtryskiwacz trzeba było zapłacić przeciętnie 1900 zł, a teraz możliwa jest w naprawa za około 600 zł.
Wtryskiwacz Denso
TYP ELEKTROMAGNETYCZNY
Wytwarzany w Japonii i stosowany głównie do modeli japońskich z wtryskiem common rail.
Przykładowe modele:
- Mazda 6 2.0/2.2 MZR-CD
- Nissan Pathfinder 2.5 dCi
- Toyota Auris/Avensis 2.0 D-4D
- Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D
Wtryskiwacz Siemens
TYP PIEZOELEKTRYCZNY
Produkowany przez niemiecki koncern i stosowany w wielu autach europejskich.
Przykładowe modele:
- Citroen C5 2.0 HDi 136 KM
- Ford Mondeo IV 2.0 TDCi 140 KM
- Peugeot 407 2.0 HDi 136 KM
- Volvo S40/V50/V70 D4
Nowe możliwosci naprawy
Spośród wtryskiwaczy common rail problemy sprawiały dotąd wszystkie wtryskiwacze wykonane w technice piezo (brak technologii naprawy) oraz produkty japońskiej firmy Denso, do których brakowało części. Obecnie niektórym warsztatom udało się opanować naprawy montowanych do wielu modeli wtryskiwaczy piezo produkcji Siemensa (obecnie oznaczanych jako Continental). Od tego roku poprawiła się też znacznie dostępność podzespołów do wtryskiwaczy japońskich Denso. Tym samym klienci nie są już skazani na drogą wymianę wtrysków na nowe.
Objawy awarii wtryskiwaczy
- Utrudniony rozruch
- Spadek mocy
- Dymienie na czarno
- Przegrzewanie się silnika
- Niestabilny bieg jałowy
- Podwyższone zużycie paliwa
- Nagłe gaśnięcie silnika lub praca na nie wszystkich cylindrach
Na uszkodzenie wtryskiwaczy wskazywać może diagnostyka, ale dopiero ich badanie na tzw. stole pomiarowym daje jednoznaczny wynik.
Ceny i sposoby naprawy wtryskiwaczy common rail
WTRYSKIWACZE ELEKTROMAGNETYCZNE
W samochodach osobowych występują wtryskiwacze elektromagnetyczne (uruchamiane cewką) trzech producentów: Bosch, Delphi oraz Denso. Najprostsze w naprawie są wtryskiwacze Boscha. Do nich jest też najwięcej części zamiennych.
Cena wtr. Bosch: 1100 zł/szt.Koszt naprawy: 600 zł/szt.
Bardziej awaryjne i trudniejsze w naprawie są wtryskiwacze Delphi. Zazwyczaj do większości modeli są dostępne części niezbędne do przeprowadzenia naprawy.
Cena wtr. Delphi: 1200 zł/szt.Koszt naprawy: 700 zł/szt.
Za dobre wykonanie chwalone są wtryskiwacze Denso. W przypadku tych elektromagnetycznych są obecnie dostępne części zamienne.
Cena wtr. Denso: 1900 zł/szt.Koszt naprawy: 600 zł/szt.
WTRYSKIWACZE PIEZOELEKTRYCZNE
Z zasady nie są rozbieralne na części, można w nich jedynie wymienić końcówkę wtrysku. Jednak w przypadku niektórych, bardzo popularnych wtryskiwaczy firmy Siemens możliwy jest demontaż zaworka sterującego (ten element bywa często źródłem problemów), jego oczyszczenie, odpowiednia regulacja i ponowny montaż. Naprawę kończy test na specjalnym urządzeniu pomiarowym.
Cena nowego wtryskiwacza piezo: 1200-3500 zł/szt.Koszt naprawy wtryskiwacza piezo Siemens: 600 zł/szt.
Tekst: Marcin Klonowski; zdjęcia: Paweł Tyszko, Siemens, Denso