Wielu kierowców ma ten nawyk. Dla skrzyni biegów jest fatalny w skutkach

Krzysztof Pochłód

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
102
Udostępnij

Wielu kierowców ma różnego rodzaju nawyki. Niektóre nie są istotne, inne mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo na drodze, a jeszcze inne - na stan techniczny samochodu. Niektóre z przyzwyczajeń mogą np. doprowadzić do rychłej usterki skrzyni biegów.

Wielu kierowców ma nawyk, który może doprowadzić do awarii skrzyni biegów
Wielu kierowców ma nawyk, który może doprowadzić do awarii skrzyni biegów123RF/PICSEL

Wieli kierowców chętnie trzyma dłoń na lewarku skrzyni biegów. Tymczasem mechanicy wiedzą, że takie zachowanie to proszenie się o kłopoty. Dlaczego?

Opieranie ręki sprawia, że wodziki naciskają na przesuwkę biegu, który jest włączony. To powoduje zarówno przyspieszone zużycie widełek wybieraka, jak i samej przesuwki. Ponadto drgania pochodzące z przekładni przenoszą się na tzw. zewnętrzny mechanizm wybierania biegów, który dostaje luzów.

Mechanizm nie jest przystosowany do pracy pod ciągłym obciążeniem., dlatego lewarka zmiany biegów dotykamy tylko na czas zmiany biegu. Następnie dłoń powinna powędrować na kierownicę - taka jest właściwa technika prowadzenia samochodu.

Jak sprawić, by skrzynia biegów działała jak najdłużej bezawaryjnie?

Mechanicy mówią wprost, że banalną metodą na wydłużenie żywotności skrzyni biegów jest delikatna zmiana przełożeń. Wraz ze skracaniem czasu na synchronizację biegu, do kwadratu rośnie wymagana siła synchronizacji. Przełączanie biegów w normalnym tempie i unikanie gwałtownych zmian pozwala wielokrotnie wydłużyć żywotność synchronizatorów, a więc i całej skrzyni. Mechanicy wspominają, że normalna zmiana biegu nie powinna trwać krócej niż pół sekundy.

Oprócz wymienionych nawyków mechanicy doradzają też, by kierowcy pamiętali o kilku dodatkowych rzeczach.

Jak traktować skrzynię biegów? Te elementy to podstawa

  • Wrzucaj bieg wsteczny tylko na postoju. Wrzucanie wstecznego podczas toczenia się auta do przodu (nawet powolnego) nie służy skrzyni ręcznej, ale automatyczną wręcz wykańcza. Absolutnie nie wolno tego robić. Kompletnie zatrzymaj auto przed zmianą kierunku poruszania się pojazdu.
  • Nie trzymaj nogi na pedale sprzęgła. Mechanizm powstawania usterki jest tu podobny jak przy trzymaniu ręki na lewarku biegów. W przypadku sprzęgła powoduje to dosunięcie łożyska wyciskowego do sprężyny talerzowej i jego ciągłą pracę. Przy wysprzęgniku centralnym samo łożysko może kosztować kilkaset zł. Pedał sprzęgła służy wyłącznie do "krótkotrwałego użycia".
  • Delikatnie puszczaj pedał sprzęgła. To szczególnie istotne w modelach z dwumasowym kołem zamachowym. Jego trwałość bardzo się skraca, gdy kierowca przyspiesza zwalnianie pedału w końcowej fazie ruchu stopy. Wielu kierowców robi ten błąd bezwiednie. Tymczasem powoduje to uderzanie obu mas koła o siebie i przeciążanie sprężyn wewnętrznych. W autach z kołem dwumasowym puszczaj pedał sprzęgła nieco wolniej.

Jak widać, czasem wystarczy jedynie drobna korekta przyzwyczajeń, by wydłużyć żywotność niektórych podzespołów. Pamiętajmy, że powyższe porady mechaników można zacząć stosować natychmiast. Jest to nawet bardzo zalecane, bowiem potencjalna awaria skrzyni biegów zwykle będzie niezwykle kosztowna.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Polski autobus wodorowy NesoBus na testach w Sosnowcu
      Polski autobus wodorowy NesoBus na testach w SosnowcuPolsat News
      zdjęcie
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      63
      Super
      relevant
      18
      Hahaha
      haha
      14
      Szok
      shock
      1
      Smutny
      sad
      2
      Zły
      angry
      4
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      102
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na