Wielu kierowców ma ten nawyk. Dla skrzyni biegów jest fatalny w skutkach

Wielu kierowców ma nawyk, który może doprowadzić do awarii skrzyni biegów
Wielu kierowców ma nawyk, który może doprowadzić do awarii skrzyni biegów123RF/PICSEL
Opieranie ręki sprawia, że wodziki naciskają na przesuwkę biegu, który jest włączony. To powoduje zarówno przyspieszone zużycie widełek wybieraka, jak i samej przesuwki. Ponadto drgania pochodzące z przekładni przenoszą się na tzw. zewnętrzny mechanizm wybierania biegów, który dostaje luzów.

Jak sprawić, by skrzynia biegów działała jak najdłużej bezawaryjnie?

Jak traktować skrzynię biegów? Te elementy to podstawa

  • Wrzucaj bieg wsteczny tylko na postoju. Wrzucanie wstecznego podczas toczenia się auta do przodu (nawet powolnego) nie służy skrzyni ręcznej, ale automatyczną wręcz wykańcza. Absolutnie nie wolno tego robić. Kompletnie zatrzymaj auto przed zmianą kierunku poruszania się pojazdu.
  • Nie trzymaj nogi na pedale sprzęgła. Mechanizm powstawania usterki jest tu podobny jak przy trzymaniu ręki na lewarku biegów. W przypadku sprzęgła powoduje to dosunięcie łożyska wyciskowego do sprężyny talerzowej i jego ciągłą pracę. Przy wysprzęgniku centralnym samo łożysko może kosztować kilkaset zł. Pedał sprzęgła służy wyłącznie do "krótkotrwałego użycia".
  • Delikatnie puszczaj pedał sprzęgła. To szczególnie istotne w modelach z dwumasowym kołem zamachowym. Jego trwałość bardzo się skraca, gdy kierowca przyspiesza zwalnianie pedału w końcowej fazie ruchu stopy. Wielu kierowców robi ten błąd bezwiednie. Tymczasem powoduje to uderzanie obu mas koła o siebie i przeciążanie sprężyn wewnętrznych. W autach z kołem dwumasowym puszczaj pedał sprzęgła nieco wolniej.
Polski autobus wodorowy NesoBus na testach w SosnowcuPolsat News