Wentylacja ma grzać, a na zakrętach chłodzi? Zagadka rozwiązana
Podczas jazdy na zakrętach z nawiewów czasem leci zimne powietrze, chociaż ustawione jest ciepłe. Dlaczego tak się dzieje? Czy to usterka, z którą trzeba jechać do mechanika? Tajemnica tego zjawiska tkwi w rozwiązaniach konstrukcyjnych samochodu.
Spis treści:
Zasadniczo wyżej opisane zjawisko może się pojawić zwłaszcza wtedy, gdy układ klimatyzacji i wentylacji rzeczywiście nie jest całkowicie sprawny. Gdy wszystko w układzie przewietrzania wnętrza działa prawidłowo, do takiego zjawiska nie powinno w ogóle dojść. Samo nawiewanie zimnego powietrza podczas pokonywania długich zakrętów jest w zasadzie zauważalne głównie w miesiącach jesiennych i zimowych, kiedy korzystamy głównie z ogrzewania wnętrza, a nie z samego układu klimatyzacji. W przypadku letnich miesięcy znacznie trudniej zauważyć występowanie tego zjawiska, bowiem wtedy korzystamy głównie z klimatyzacji - schładzamy wnętrze samochodu.
Włączone ogrzewanie, a z nawiewu leci chłodne powietrze
Dlaczego czasami w zakrętach przy włączonym ogrzewaniu z nawiewów leci zimne powietrze zamiast ciepłego? Najczęściej dochodzi do tego podczas pokonywania dłuższych zakrętów - na przykład podczas jazdy na rondzie lub na zjazdach z autostrady. Przecież zasadniczo układ kierowniczy nie ma żadnego połączenia z układem wentylacji czy klimatyzacją, więc niezależnie od tego czy jedziemy na wprost, czy skręcamy dopływ powietrza i jego temperatura powinna być stała.
Jednak w pewnych warunkach dynamiczny skręt może sprawić, że część powietrza, która nie przechodzi przez parownik wypiera ciepłe powietrze, a przyczyną tego zjawiska jest różnica ciśnienia, która powstaje podczas ostrzejszego skrętu. Powodem może być duże przeciążenie, które występuje przy ostrym i długotrwałym manewrze skręcania. Wtedy zimne powietrze z zewnątrz wypiera ciepłe powietrze z układu klimatyzacji i nawiewów i trafia do kabiny zamiast niego. Różnica może być na tyle duża, że odczujemy ją wewnątrz kabiny.
Warto nadmienić, że zjawisko to nie występuje we wszystkich samochodach, a jedynie w tych z uproszczoną konstrukcją układu wentylacji - najczęściej w samochodach należących do najmniejszych segmentów - autach miejskich i kompaktowych. Rzadko kiedy natkniemy się na to zjawisko w samochodach klasy wyższej.
Zimne powietrze z nawiewów w zakrętach. Czy jechać do mechanika?
Takie zjawisko nie jest poważnym problemem do zmartwień. Samo to, że występuje jedynie w specyficznych sytuacjach i konkretnych momentach oraz to że jest spowodowane głównie przez prawa fizyki i konstrukcję układu wentylacji samochodu sprawia, że niewiele możemy z tym zrobić. Najlepiej jest mniej dynamicznie pokonywać zakręty - wtedy przeciążenia i różnica ciśnień może być na tyle nieduża, że zjawisko w ogóle nie wystąpi.
Inną opcją jest ustawienie nawiewów wentylacji w taki sposób, by nie dmuchały bezpośrednio na kierowcę lub pasażerów - wtedy zjawisko będzie znacznie mniej odczuwalne, a powietrze zdąży wymieszać się z ciepłym powietrzem w kabinie.