Ważne zmiany dla kierowców po Nowym Roku. Nowe zasady kontroli
Tak zwany Pakiet Mobilności to zbiór regulacji, które są wdrażane stopniowo, począwszy od 2020 roku. Od 31 grudnia zaczną obowiązywać kolejne nowe przepisy Pakietu Mobilności - związane głównie z możliwością kontroli kierowców zawodowych wstecz, a także koniecznością wymiany tachografów na nowocześniejsze.
Pakiet Mobilności to zbiór przepisów Unii Europejskiej dotyczących transportu drogowego, który wprowadził istotne zmiany w zasadach prowadzenia działalności transportowej. Został przyjęty w 2020 roku i od tego momentu jest wdrażany według harmonogramu - ostatnia część przepisów wejdzie w życie w lipcu 2026 roku.
Przede wszystkim dzięki Pakietowi Mobilności wprowadzono nowe zasady dotyczące czasu pracy i odpoczynku kierowców, w tym zakaz regularnego odpoczynku tygodniowego w kabinie pojazdu. Ponadto, wprowadzono obowiązek powrotu kierowcy do bazy operacyjnej co najmniej raz na 4 tygodnie (lub 3 tygodnie w przypadku podwójnej obsady), a także obowiązek powrotu pojazdu do bazy w kraju siedziby firmy co najmniej raz na 8 tygodni. Pakiet Mobilności wzbudził wiele kontrowersji, szczególnie wśród przewoźników z Europy Środkowo-Wschodniej, którzy argumentowali, że niektóre przepisy mogą być niekorzystne dla ich działalności i prowadzić do zwiększenia kosztów operacyjnych
Kolejna porcja nowych regulacji wejdzie w życie 31 grudnia 2024 roku. Dotyczą one wyłącznie kierowców zawodowych, którzy pracują w branży TSL. Najistotniejsza zmiana dotyczy możliwości kontroli czasu pracy kierowców. Obecnie służby takie jak GITD mogą sprawdzać czas pracy do 28 dni wstecz, wedle nowych przepisów kierowcy będą zobowiązani do dokumentowania czasu pracy i odpoczynku za okres 56 dni. W przypadku niektórych firm będzie się to wiązać z wymianą tachografów na nowsze.
Warto zaznaczyć, że w przypadku kierowców posiadających karty G2V1, które nie mają możliwości zapisu historii czasu pracy z 56 dni, nowe przepisy zaczną obowiązywać dopiero po wygaśnięciu ważności ich obecnych kart. Funkcję zapisu wydłużonej historii mają nowsze karty typu G2V2. Mandaty za nieprzestrzeganie czasu pracy wynoszą w Polsce od 100 do 500 zł, w zależności od długości przekroczenia dozwolonego czasu jazdy. Kary mogą zapłacić nie tylko kierowcy, ale też właściciel firm - w tym drugim wypadku są one nawet wyższe i mogą sięgać kilku tysięcy złotych.
Do wypełnienia wszystkich założeń Pakietu Mobilności brakuje jeszcze dwóch etapów. Kolejne zmiany wejdą w życie we wrześniu 2025 roku - wtedy ciężarówki będą musiały zostać wyposażone w nowsze tachografy II generacji. Ostatni etap zmian będzie dotyczyć kierowców pojazdów o DMC od 2,5 do 3,5 tony (mowa o lekkich pojazdach dostawczych, które obecnie nie są objęte "monitoringiem"). Od lipca 2026 roku także te auta będą musiały być wyposażone w tachograf, a ich kierowcy zostaną objęci przepisami dotyczącymi czasu pracy i odpoczynku.