Ważne pytania o części zamienne

Czy coś się stanie 15-letniemu silnikowi, gdy zamiast zalecanego oleju 5W30 naleje się 5W40?

Na niektórych naprawach nie warto oszczędzać
Na niektórych naprawach nie warto oszczędzaćInformacja prasowa (moto)

Silnikowi nic się nie stanie. Z dużym prawdopodobieństwem można wręcz przypuszczać, że w krajach południowej Europy, gdzie jest nieco cieplej, właśnie taki olej o wyższym indeksie lepkości letniej będzie zalecany do tego samego silnika.

Przy zmianie gatunku oleju warto się natomiast ściśle trzymać zalecanego indeksu jakości. Na szczęście w przypadku syntetyków 5W30 oraz 5W40 znalezienie produktów spełniających identyczne wymagania jakościowe nie jest żadnym problemem. Olej 5W40 jest nieco bardziej lepki, co powoduje, że lepiej smaruje on w podwyższonych temperaturach niż 5W30, choć jego wyższe opory mogą podnieść zużycie paliwa o setne części l/100 km.

Czy warto płacić dwukrotnie więcej za pasek rozrządu renomowanego producenta, czy można wybrać tańszy produkt bez obawy, że pęknie?

Ryzyko, że po kilku tys. km od wymiany tani pasek pęknie jest raczej minimalne, ale już trudno zgadnąć, co zdarzy się po 80 czy 100 tys. km. Dlatego zalecenie, aby stosować możliwie najlepszy rozrząd, jest w pełni uzasadnione. Operację przeprowadza się raz na ok. 5 lat i nie należy być przesadnie oszczędnym. Tym bardziej, że koszt ewentualnej naprawy silnika po pęknięciu paska rozrządu idzie w grube tysiące. Niestety pęknięcia pasków zdarzają się, a jedynie niewielka grupa silników ma tzw. bezkolizyjny rozrząd, w którym po zerwaniu paska nie dochodzi do uszkodzenia silnika.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas