Używana Skoda Octavia III. Najlepsze wersje i silniki, typowe usterki

Nie bez powodu przez długi czas Skoda Octavia III była jednym z najchętniej kupowanych modeli na polskim rynku, nie tylko przez firmy. Dzięki temu wybór na rynku używanych aut jest spory. Oto, który silnik jest w Octavii III najlepszy i z jakimi problemami można się zetknąć w trakcie eksploatacji.

Wersja po face liftingu otrzymała kontrowersyjne, dzielone reflektory
Wersja po face liftingu otrzymała kontrowersyjne, dzielone reflektorymateriały prasowe

Standardowo już dla Skody, Octavia III, kiedy debiutowała pod koniec 2012 roku, była samochodem, który starał się być gdzieś między klasami - mimo kompaktowej konstrukcji na płycie MQB (czyli tej z Golfa) auto oferuje bagażnik i wnętrze, które nawet dziś znacznie odbiegają od tego, co w kompakcie o standardowych rozmiarach.

O liczbach jednak za chwilę, bo Octavia III wnosiła też powiew świeżości w kwestii wyglądu. Po dość nudnej poprzedniczce, auto, zaprojektowane przez Josefa Kabana, było ciekawsze m.in. ze względu na przetłoczenia nadwozia, nowe reflektory i osłonę chłodnicy, a także bardziej nowoczesną kabinę. Na plus trzeba jej policzyć także wygodną obsługę, ale już po latach okazuje się, że elementy do wykończenia wnętrza nie są wcale takie dobre - plastiki się rysują, zdarzają się dźwięki trzeszczących elementów.

Skoda Octavia III - wersje wyposażenia

Poniżej lista odmian wyposażenia Octavii III:

  • Active
  • Ambition
  • Edition
  • Joy
  • Elegance
  • Style
  • Laurin & Klement

Poza nimi Octavia dostępna była też w wersjach RS (usportowiony wariant z silnikami 2.0 TSI lub 2.0 TDI o mocy od 184 do 245 KM) oraz jako Scout, czyli odmiana o o uterenowionym charakterze, tylko w wersji kombi. Bogatsze wersje, szczególnie Laurin & Klement, mogły mieć lepiej wykończone, dwukolorowe kabiny, także ze skórzaną tapicerką, w tańszych wersjach dominowały plastiki o przeciętnym wyglądzie. Wiele podobieństw, takich jak przełączniki i pokrętła czy ekran, to w zasadzie elementy żywcem wyjęte z Golfa, generalnie jednak kabina Octavii nie prezentowała tak wysokiego poziomu wykończenia.

Octavia w wersji Scout to najbardziej uniwersalna odmiana modelumateriały prasowe

Używana Skoda Octavia III - wymiary nadwozia i pojemność bagażnika

  • Dł./szer./wys. 4659/1814/1461 mm (4685/1814/1465 mm - kombi)
  • Rozstaw osi - 2686 mm
  • Pojemność bagażnika - 590/1580 l (610/1740 l - kombi)

Skoda Octavia III - silniki benzynowe

Dobra informacja to ta, że do Octavii trafiły albo zupełnie nowe jednostki (1.2 lub 1.4 TSI serii EA211) albo te, które zostały przekonstruowane tak, by nie dochodziło w nich do awarii (1.8 i 2.0 TSI EA888). Unikalibyśmy najsłabszych wariantów, jeśli chcemy wykorzystywać auto jako rodzinne - 105-, 110- i, szczególnie, 86-konne 1.2 TSI nadają się do spokojnej jazdy, potrafią być oszczędne, ale przy wyższych prędkościach mogą zużyć sporo paliwa. Lepiej wybrać odmianę 1.4 TSI o mocy 140/150 KM, która łączy niski apetyt na paliwo z dobrymi osiągami.

Rozrząd w tych silnikach napędzany jest już paskiem zębatym, a nie łańcuchem. Łańcuchowy napęd jest nadal w mocniejszych odmianach 1.8 i 2.0, ale dzięki przekonstruowaniu nie biorą już oleju. Od 2016 roku silniki 1.2 zastąpiono 3-cylindrową jednostką 1.0 TSI o mocy 115 KM. To udana konstrukcja, ale tylko dla kogoś, komu na drodze się nie spieszy i jeździ raczej sam. Rok później dodano także silnik 1.5 TSI ACT(150 KM), w którym dla ekonomii jazdy przy wolnej jeździe pracowały tylko dwa cylindry.

Mimo płyty podłogowej z Golfa Octavia jest autem o pół rozmiar większymmateriały prasowe

Skoda Octavia III - silniki Diesla

Silniki wysokoprężne są oszczędne, trwałe i godne polecenia - niezależnie od tego, czy mówimy o słabszych wariantach 1.6 TDI (90, 105, 110 lub 115 KM) czy o 2.0 TDI (150/184 KM). W tym pierwszym czasem dochodzi do awarii termostatu (w ASO wymiana kosztuje 500 zł), w 2.0 TDI dochodzi do przepalenia się uszczelek pod głowicą (koszt - 3000 zł).

I w benzyniakach i w dieslach mechanicy radzą, by wymieniać olej częściej niż sugeruje to producent - czyli najlepiej co 15 tys. km. Także przebieg do wymiany rozrządu lepiej skrócić (w dieslach) do 150-180 tys. km. Warto tu wspomnieć także o skrzyniach biegów, w których dochodzi albo do awarii łożysk (skrzynie mechaniczne) albo do usterek mechatroniki czy awarii wielopłytkowego sprzęgła (DSG). Koszty mogą być różne, od 2 do 8 tys. zł.

Używana Skoda Octavia III - typowe usterki

  • awarie pompy wody, termostatu (1.6 TDI)
  • problemy z napinaczem paska rozrządu (2.0 TDI)
  • awarie pokładowej elektroniki
  • zapychające się filtry cząstek stałych
  • awarie układu kierowniczego
  • wycieki z amortyzatorów
  • stuki w przednim zawieszeniu, luzy na łącznikach stabilizatora
Ekran w odmianie od 2017 roku – czyli mniej pokręteł, więcej pól dotykowychmateriały prasowe

Skoda Octavia III - ceny na rynku używanych

Octavia III to najbardziej szeroko reprezentowana generacji modelu na największych portalach ogłoszeniowych. Ponad połowa aut to wersje kombi, najczęściej z silnikiem Diesla (1.6 TDI). Najtańsze egzemplarze kosztują nieco ponad 20 tysięcy złotych, ale najczęściej mają na karku przejechane 250-400 tys. km. Auta z ostatnich roczników, po face liftingu (2017-2020), są wyceniane nawet na 120 tys. zł (wersje RS). 150-konne odmiany po face liftingu kosztują 70-80 tys. zł, wersje sprzed zmian można mieć za około 40-50 tys. zł. Diesle 2.0 TDI kosztują podobnie, choć zazwyczaj mają wyższe przebiegi.

Używana Skoda Octavia III - plusy

  • ogromne wnętrze i bagażnik
  • szeroki wybór jednostek napędowych i wersji wyposażenia
  • prosta obsługa
  • oszczędne silniki

Używana Skoda Octavia III - minusy

  • twardo zestrojone zawieszenie
  • kosztowne problemy z przekładniami DSG
  • przeciętna jakość wykończenia niektórych elementów kabiny
Bagażnik nie dość, że pojemny, to jeszcze pełen funkcjonalnych rozwiązańmateriały prasowe

Wybór Interii:

Skoda Octavia 1.4 TSI lub 2.0 TDI

Wersja
1.4 TSI
1.6 TDI 
2.0 TDI
Silnik
R4 turbodoładowany
R4 turbodiesel
R4 turbodiesel
Pojemność skokowa
1395 cm3 
1598 cm 
1968 cm3
Moc maksymalna
150 KM przy 5000-6000 obr/min 
115 KM przy 3250-4000 obr/min
150 KM przy 3500-4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy
250 Nm 1500-3500 obr/min
250 Nm przy 1500-3200 obr/min
320 Nm przy 1750-3000 obr/min
Masa własna/ładowność
1180/625 kg
1305/550 kg
1330/550 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,4-8,6 s
10,1 s  
8,5-9,1 s
Prędkość maksymalna
212-215 km/h
203 km/h
208-218 km/h

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas