Tylu fotoradarów i systemów pomiaru prędkości w Polsce jeszcze nie było

W Polsce intensywnie rozwijana jest sieć fotoradarów, a także systemów Red Light i odcinkowych pomiarów prędkości. O tym, w jakim tempie przybywa tego typu urządzeń, można się przekonać na podstawie danych Yanosika.

Sieć fotoradarów nie tylko jest rozbudowywana, ale także stare urządzenia wymieniane są na nowe
Sieć fotoradarów nie tylko jest rozbudowywana, ale także stare urządzenia wymieniane są na nowePiotr MoleckiEast News

Yanosik to popularna aplikacja służąca kierowcom do ostrzegania się przed zagrożeniami na drodze, ale również przed kontrolami policyjnymi czy fotoradarami. Jej baza danych jest stale aktualizowana o nowe stacjonarne urządzenia montowane przy drogach.

Nowe fotoradary w 2023 roku

Ubiegły rok upłynął pod znakiem rozbudowy i modernizacji sieci urządzeń rejestrujących w Polsce. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) wymieniło 257 najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych fotoradarów i zamontowało 28 nowych, które pojawiły się w nowych lokalizacjach.

Ponadto zamontowano aż 41 nowych systemów odcinkowego pomiaru prędkości oraz 26 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle (tzw. systemów Red Light).

Łącznie w 2023 roku baza fotoradarów Yanosika rozrosła się o 99 urządzeń, a zaledwie 2 zostały usunięte. Oznacza to, że przed 2023 rokiem w systemie znajdowały się 543 mierniki, a na koniec ubiegłego roku było ich już 640.

Najintensywniejszym okresem uruchamiania nowych urządzeń rejestrujących, okazały się ostatnie miesiące roku. W listopadzie i grudniu dodano po 29 nowych urządzeń pomiarowych, a np. w lutym czy kwietniu - żadnego.

materiały prasowe

Na koniec 2023 roku w systemie Yanosika znajdowało się 603 działające fotoradary oraz 37 nowych, które nie zostały jeszcze uruchomione.

Systemy odcinkowego pomiaru prędkości w 2023 roku

Ostatnie miesiące roku 2023 to okres intensywnej rozbudowy sieci systemów odcinkowego pomiaru prędkości. O ile w pierwszej połowie roku uruchomiono łącznie zaledwie dwa takie systemy, to tylko w październiku, listopadzie i grudniu - aż 28.

Sieć urządzeń rejestrujących w 2023 roku została również powiększona o 28 fotoradarów stacjonarnych, 26 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 2 fotoradary statystyczne.

materiały prasowe

Odcinkowe pomiary prędkości w 2024 roku

Ten rok również przyniesie wiele zmian w infrastrukturze urządzeń rejestrujących w naszym kraju. CANARD planuje dalszą realizację rozbudowy systemu oraz unowocześnianie sieci starych mierników.

Można się również nowych systemów odcinkowych pomiarów prędkości, które docelowo mają monitorować 400 km polskich dróg.

Jednymi z pierwszych, które jeszcze czekają na uruchomienie, najpewniej będą te na odcinku S11 pomiędzy Tarnowem Podgórnym, a węzłem Poznań-Ławica oraz na autostradzie A2, pomiędzy MOP Leonia/Kuny a PPO Żdżary, w rejonie Konina.

Planowane jest także uruchomienie odcinkowych pomiarów prędkości na S14, na odcinku Dobroń-Pabianice Północne oraz w Łodzi, na odcinku ul. Chocianowskiej - Łaskowice, na DK71 od miejscowości Biała Pierwsza 42 do Biała Rządowa 49 DK70, na odcinku Pomorzany - Bociany oraz Mokra Prawa 2 do Mokra Prawa 189A.

materiały prasowe

Rozbudowa systemów Red Light w 2024 roku

W planach CANARD jest tajże rozbudowa sieci urządzeń rejestrujących przejazdy na czerwonym świetle, również na przejazdach kolejowych. Te ostatnie to poważna nowość, ponieważ na ten moment w Polsce funkcjonują zaledwie 4 takie systemy: we Wrocławiu, na ul. Średzkiej i Szczecińskiej, w Warszawie na ul. Cyrulików i w województwie łódzkim w Radomsku.

Kontynuowana ma być także wymiana starszych mierników na nowocześniejsze, które mają znacznie większą skuteczność.

Co potrafią nowe fotoradary

Nowe urządzenia pracują w trybie nieprzerwanym, ich pracy nie zakłócają nawet złe warunki pogodowe. Ponadto, fotoradary nowej generacji będą odrzucać zdjęcia, które mogą wzbudzać wątpliwości, w systemie będą zapisywane jedynie prawidłowo wykonane fotografie.

A na nich znajdą się zarówno numery tablic rejestracyjnych oraz rodzaj pojazdu, którym popełniono wykroczenie. To nie wszystko - urządzenia wykonują pomiar prędkości jazdy kilku pojazdów na kilku pasach ruchu jednocześnie, przypisując odpowiednie dane, takie jak prędkość jazdy, pas, którym poruszał się pojazd, obowiązujący limit prędkości oraz czas i miejsce popełnienia wykroczenia.

materiały prasowe

Uwaga na nieoznakowane pojazdy CANARD

Kolejną niespodzianką dla kierowców, jest powiększenie floty nieoznakowanych pojazdów CANARD. Do katalogu aut dołączyło 33 samochodów BMW G3L 330i XDrive, w których zostaną zamontowane urządzenia rejestrujące prędkość oraz laserowe mierniki prędkości z wideorejestracją.

Kontrole mobilne mają być uzupełnieniem sieci stacjonarnych fotoradarów i można się ich spodziewać na niebezpiecznych odcinkach dróg, na których nie ma możliwości zamontowania urządzeń. Kontrole mają być także przeprowadzane w miejscach wyznaczonych przez lokalne społeczności, które wyznaczą odcinki dróg zagrożone wystąpieniem niebezpiecznych zdarzeń drogowych, spowodowanych niedostosowaniem prędkości względem warunków ruchu drogowego.

Czy fotoradary muszą być oznakowane?

Niegdyś fotoradary musiały być oznakowane znakiem drogowym D-51. Tak zapisano w paragrafie 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 roku:

Stacjonarne urządzenia rejestrujące dokonujące pomiaru prędkości poprzedza się każdorazowo znakiem drogowym D-51.

Ten akt prawny został uchylony w 2015 roku, a obowiązujące obecnie zapisy informują, że znak D-51, czyli automatyczna kontrola prędkości, ma uprzedzać o miejscu, którym prędkość jazdy jest rejestrowana i poddawana kontroli przez stacjonarne urządzenie rejestrującego. Znak ten stosuje się do informowania kierowców o lokalizacji stacjonarnego urządzenia rejestrującego i kontrolującego.

W Polsce przeważnie wszystkie fotoradary są oznakowane w ten sposób. Wyjątkiem są urządzenia, które należą do sieci CANARD i nie zostały jeszcze uruchomione.

Fotoradary - jaki mandat zapłacisz za przekroczenie prędkości

Kierowcy, którym będzie na bakier z limitem prędkości, a których złapie fotoradar, muszą liczyć się z karą:

  • Mandat w wysokości 500 zł i 15 punktów karnych za przejazd na czerwonym świetle.
  • Mandat w wysokości 2000 zł i 15 punktów karnych za przejazd na czerwonym świetle na przejeździe kolejowym.
  • Mandat w wysokości 50 zł i 1 punkt karny za przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h.
  • Mandat w wysokości 100 zł i 2 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 11-15 km/h.
  • Mandat w wysokości 200 zł i 3 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 16-20 km/h.
  • Mandat w wysokości 300 zł i 5 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 21-25 km/h.
  • Mandat w wysokości 400 zł i 7 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 26-30 km/h.
  • Mandat w wysokości 800/1600* zł i 9 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31-40 km/h.
  • Mandat w wysokości 1000/2000* zł i 11 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 41-50 km/h.
  • Mandat w wysokości 1500/3000* zł i 13 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 51-60 km/h.
  • Mandat w wysokości 2000/4000* zł i 14 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 61-70 km/h.
  • Mandat w wysokości 2500/5000* zł i 15 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 71 km/h i więcej.

Gwiazdką oznaczono mandat w przypadku popełnienia wykroczenia na zasadzie recydywy, czyli ponownie w ciągu roku.

Pojechał na rondzie prostoPolicja
materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas