Twoje auto też ma czarne kropki na szybie. Wiesz, skąd się wzięły?
W każdym samochodzie na obramowaniu szyb znajdziemy czarne kropki. Niewielu kierowców zwraca uwagę na to rozwiązanie, a jeszcze mniej osób wie, do czego to rozwiązanie służy. Wyjaśnimy więc co to jest tzw. frit i po co się go stosuje na szybach w aucie.
Spis treści:
Czarne kropki wokół szyb to tzw. frit
Czarne kropki (nazywane fritem) są nakładane metodą sitodruku i są wykonane z ceramicznej emalii spiekanej pod wysoką temperaturą z szybą samochodu. Ten element jest bardzo ważny w procesie montowania przedniej szyby w samochodzie.
Gdyby nie czarna obwódka o chropowatej strukturze, odpowiednie zamocowanie szyby mogłoby być niemożliwe.
Dlaczego na szybie w samochodzie są czarne kropki?
Zadaniem zewnętrznej strony jest ochrona kleju przed degradującym działaniem promieni słonecznych. Dzięki temu spoiwo zachowuje swoje właściwości przez lata. Kolejna kwestia jest dość prozaiczna - po prostu ukrywa klej mocujący szybę.
Kropki zapobiegają również powstawaniu dużej różnicy temperatur na małej powierzchni szklanej, które mogą doprowadzić do jej uszkodzenia. Drugą sprawą jest zapobieganie powstawaniu optycznych zniekształceń z powodu różnicy temperatur.
Czarne kropki wokół lusterka wstecznego
Czarne kropki pojawiające się wokół miejsca montażu lusterka wstecznego są nakładane z myślą o kierowcy. Zapobiegają oślepianiu przez intensywne promienie słoneczne. Występują w miejscach, których nie da się zasłonić osłonami przeciwsłonecznymi.
Jeszcze inne czarne kropki w samochodzie
Czarnych kropek na szybach jest jeszcze więcej. W wielu samochodach znajdziemy je również w prawym, dolnym rogu, tuż pod oznaczeniem producenta szyby. Na ich podstawie można sprawdzić rok i miesiąc produkcji szyby.
Liczba kropek oznacza miesiąc, a towarzysząca im cyfra, rok. Dla przykładu szyba z marca 2005 roku będzie oznaczona w ten sposób: (5).