Towar dobry, ale do zwrotu?
Zdarza się, że część zamienna nie pasuje do auta lub narzędzie ma parametry inne od opisywanych w aukcji internetowej. Wyjaśniamy, jak wygląda sprawa zwrotów.
Nie każdy zakup jest strzałem w dziesiątkę. W takiej sytuacji kupujący często chce zwrócić produkt i odzyskać pieniądze. Jeśli towar jest niezgodny z umową - ma wady, został wykonany nie według wzoru - można go reklamować, domagając się naprawy lub wymiany czy zwrotu pieniędzy. Inaczej jest w przypadku, gdy chce się zwrócić produkt pełnowartościowy. Wówczas sporo zależy od miejsca dokonania zakupu i tego, czy sprzedającym jest osoba fizyczna czy przedsiębiorca.
Zakup od osoby fizycznej
Jeśli produkt kupiło się od osoby fizycznej, to zwrot będzie możliwy tylko w przypadku wyrażenia przez nią zgody. Nie ma ona żadnego obowiązku przyjęcia towaru pełnowartościowego i to niezależnie od tego, czy kupiło się go przez internet, czy bezpośrednio.
Zakup od firmy
Zgodnie z przepisami ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, można odstąpić od umów zawartych:
- poza lokalem przedsiębiorstwa (np. zakup dokonany u akwizytora),
- na odległość (m.in. sprzedaż wysyłkowa, zakupy przez internet).
Wraz z rosnącą popularnością sklepów internetowych i portali ogłoszeniowych/aukcyjnych zwłaszcza w tym drugim przypadku pojawia się sporo pytań o zwroty.
Co do zasady, kupujący ma prawo oddać pełnowartościowy produkt kupiony przez internet w ciągu 10 dni, o ile nie nabył go w ramach aukcji. Jeśli jednak na stronie sklepu internetowego nie zostały podane informacje o: jego nazwie i siedzibie, cenie (obejmującej także cło i wszelkie podatki), zasadach zapłaty, kosztach, terminie i sposobie dostawy oraz prawie do odstąpienia od umowy w przeciągu 10 dni czy miejscu i sposobie składania reklamacji, to termin, w którym można zrezygnować z zakupu produktu, wynosi aż 3 miesiące.
Przed jego upływem należy poinformować sprzedającego (najlepiej listem poleconym z potwierdzeniem odbioru) o rezygnacji z produktu. Termin ten liczony jest od dnia zawarcia umowy lub dnia wydania towaru (otrzymania go przez kupującego). Koszty przesyłki ponosi w tym przypadku kupujący. Wzór protokołu odstąpienia od umowy (zwrotu towaru) można znaleźć m.in. na stronie Federacji Konsumentów www.federacja-konsumentow.org.pl.
Gdy towar jest zgodny z umową i kupiony bezpośrednio w siedzibie sprzedawcy (sklepie, hurtowni, na stoisku), bez jego dobrowolnej zgody nie da się rzeczy zwrócić ani wymienić na inną. Sprzedawca może przy tym dowolnie ustalić zasady przyjmowania zwrotów. Ma np. prawo zadecydować, że dotyczy to wyłącznie towarów w oryginalnym opakowaniu, z oryginalnymi metkami, nieużywanego i w oznaczonym terminie.
Oczywiście zawsze można negocjować ze sprzedawcą możliwość zwrotu lub wymiany, najlepiej przed zakupem. Można np. ustalić, że w terminie 3 dni zwróci się produkt, jeżeli nie będzie miał śladów użytkowania. Należy uzyskać potwierdzenie takiego ustalenia na piśmie - na przykład na odwrocie paragonu. Takie postępowanie, w razie ewentualnego sporu,pomaga potwierdzić zawarcie szczególnej umowy ze sprzedawcą.