To sezon na żółty pył z Sahary. Jeden ruch ręką i problem gotowy
Kalima, znana również jako saharyjski pył, obecnie dociera do Niemiec i wkrótce może pojawić się w Polsce. Meteorolodzy przewidują, że w najbliższych dniach zjawisko to będzie widoczne także w naszym kraju, szczególnie w województwach południowych i zachodnich. Czy kierowcy, którzy mogą zobaczyć żółty osad na samochodzie mają się czym przejmować i jak najlepiej pozbyć się go z karoserii auta?

Spis treści:
Kalima to zjawisko atmosferyczne polegające na napływie ciepłego i suchego powietrza z Sahary na tereny Europy. Nazwa pochodzi z języka hiszpańskiego i jest najczęściej obserwowana na Wyspach Kanaryjskich, gdzie dociera bezpośrednio z afrykańskiej pustyni. W Polsce zjawisko to występuje najczęściej na przełomie marca i kwietnia. Silne wiatry unoszą ogromne ilości pyłu i piasku z Sahary, które następnie przemieszczają się na duże odległości, pokonując tysiące kilometrów.
Najbardziej charakterystycznymi oznakami kalimy są pomarańczowe niebo oraz tzw. “krwawy deszcz”, który pojawia się, gdy opady łączą się z pyłem zawieszonym w atmosferze. Na samochodach, oknach i innych powierzchniach pojawia się żółtawy osad, który może być trudny do usunięcia.
Czy kalima jest groźna dla zdrowia?
Generalnie nie stanowi ona poważnego zagrożenia, ale może powodować pewne dolegliwości, szczególnie u osób z chorobami układu oddechowego lub astmą. Drobny pył i piasek mogą podrażniać drogi oddechowe, powodując kaszel, kichanie, a nawet duszności. Osoby wrażliwe powinny w dni, gdy występuje to zjawisko, ograniczyć przebywanie na zewnątrz lub nosić maseczki ochronne. Warto również pić więcej wody, aby zapobiec odwodnieniu, oraz płukać oczy i gardło w przypadku podrażnienia.
Czy żółty pył na aucie jest szkodliwy?
Znacznie bardziej niebezpieczna kalima może być dla samochodów. Drobinki piasku osadzające się na karoserii mogą prowadzić do uszkodzenia lakieru, zwłaszcza jeśli nie zostaną odpowiednio usunięte. Współczesne lakiery samochodowe są cieńsze niż kiedyś i mniej odporne na zarysowania, co sprawia, że pył saharyjski stanowi dla nich realne zagrożenie.
Pył z Sahary zawiera również sole i inne minerały, które mogą powodować korozję elementów metalowych samochodu, takich jak układ wydechowy czy obręcze kół. Dodatkowo, drobinki piasku mogą przedostawać się do układu dolotowego powietrza, co może prowadzić do zatkania filtra powietrza i w konsekwencji pogorszenia osiągów silnika oraz zwiększenia zużycia paliwa.
Jak chronić auto przed żółtym pyłem?
Najważniejsze jest, aby nie wycierać go suchą szmatką ani ręką, ponieważ spowoduje to powstawanie mikroskopijnych rys na powierzchni lakieru. Najlepszym rozwiązaniem jest udanie się na myjnię bezdotykową natychmiast po zauważeniu osadu na aucie. Jeśli nie mamy takiej możliwości, dobrym rozwiązaniem jest użycie węża ogrodowego lub myjki ciśnieniowej do dokładnego spłukania pyłu.
Eksperci zalecają stosowanie specjalistycznej pianki do czyszczenia samochodu lub ciepłej wody z mydłem, które należy nałożyć na całą powierzchnię auta i odczekać kilka minut przed spłukaniem czystą wodą. Do osuszenia najlepiej użyć ręcznika z mikrofibry, który jest delikatny i nie rysuje lakieru.
Dobrym sposobem na ochronę lakieru przed pyłem saharyjskim jest pokrycie nadwozia woskiem lub ceramiczną powłoką ochronną, która tworzy barierę hydrofobową zapobiegającą wnikaniu drobinek piachu w powierzchnię lakieru.
Kalima może również powodować zmatowienie lakieru, szczególnie jeśli nie zostanie szybko i skutecznie usunięta. Połączenie pyłu saharyjskiego z innymi zanieczyszczeniami, takimi jak sok z drzew czy ptasie odchody, może tworzyć agresywną pastę ścierną, której usunięcie wymaga silnych środków chemicznych lub działań mechanicznych, co zawsze odbywa się ze szkodą dla lakieru.