Te same części, a różne ceny - jak producenci na nas zarabiają

Pewne marki aut traktujemy jako drogie, a inne jako tanie. Jednak to nie model, ale konkretna wersja może decydować o cenach części.

Nawet w ramach tego samego modelu ceny części potrafią się znacznie różnić.
Nawet w ramach tego samego modelu ceny części potrafią się znacznie różnić.Motor

Powszechnie przyjęło się traktować pewne marki jako drogie, jeżeli chodzi o ceny części zamiennych, a inne jako tanie. Tymczasem jest to tylko część prawdy.

W zależności od użytych rozwiązań nawet w ramach jednego modelu mogą się pojawić wersje wyjątkowo kosztowne, jak i te wyraźnie tańsze. Nie należy więc rozpatrywać kosztów utrzymania stereotypowo, lecz sprawdzić, jak wybrana wersja wypada pod tym względem.

Decyduje popularność

Ceny części zamiennych na rynku wtórnym w dużej mierze są uzależnione od wolumenu produkcji danej jednostki napędowej. Ponieważ na rynku zachodzi globalizacja, toteż wiele silników trafia nawet do modeli różnych koncernów.

Tak jest chociażby z jednostkami 1.6 i 2.0 HDi, które są stosowane nie tylko w Citroenach i Peugeotach, ale i w Fordach, Volvo, a nawet Mazdach. To powoduje, że ceny części zamiennych są w tym przypadku niższe.

Jednak jeśli z gamy Peugeota wybierzemy model z silnikiem 1.8 HDi (produkcji Mitsubishi), części do niego okażą się znacznie droższe. Ten silnik należy bowiem uznać za niszowy.

Uwaga na zamienniki

W przypadku turbosprężarek, ale też wtryskiwaczy do diesli na rynku sporo jest już elementów nieoryginalnych, a więc po przeprowadzonej regeneracji przez firmy niezależne.

Należy wziąć pod uwagę fakt, że o ile zespoły regenerowane fabrycznie (z logo producenta) są jakościowo identyczne z nowymi, to już wszelkie naprawy niezależne takiej pewności nie dają.

W poniższym zestawieniu pod uwagę wzięliśmy zamienniki identyczne z oryginalnymi, sprzedawane z fakturą VAT, co daje wysokie prawdopodobieństwo ich oryginalności.

Jak widać, ceny wybranych podzespołów w odniesieniu do tych samych lub podobnych modeli potrafią się różnić nawet dwukrotnie. Warto na to zwrócić uwagę.

Należy też pamiętać, że czasami na koszt wpływa fakt specjalnego wyposażenia (np. napęd 4x4).

RÓŻNICE CEN TYPOWYCH CZĘŚCI W RAMACH TYCH SAMYCH MAREK AUT

DWUMASOWE KOŁO ZAMACHOWE

koło dwumasoweMotor

Koło dwumasowe przynależy do jednego typu silnika. Zasadą rządzącą cenami jest tu popularność danej jednostki napędowej. Im więcej egzemplarzy opuszcza fabrykę, tym koła dwumasowe są tańsze. Dlatego nawet w ramach jednego modelu różnice potrafią być ponad dwukrotne.

1487 zł
BMW 320d (E90 N47)
BMW
BMW 325d (E90)
2467 zł
1012 zł
Fiat 500X 1.6 D Multijet 120 KM
FIAT
Fiat 500X 2.0 D Multijet 136 KM
1623 zł
1331 zł
Ford Mondeo IV 2.0 TDCi
FORD
Ford Mondeo IV 2.2 TDCi 175 KM
1908 zł
747 zł
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi 113 KM (I)
HYUNDAI
Hyundai ix35 2.0 CRDi 136 KM
2668 zł
947 zł
Jeep Compass 2.0 CRD 4x4 140 KM
JEEP
Jeep Compass 2.2 CRD 4x4 136 KM
2040 zł
934 zł
Mazda 3 1.6 MZR-CD
MAZDA
Mazda 3 2.2 MZR-CD
3220 zł
1501 zł
Nissan Primera 1.9 dCi (P12)
NISSAN
Nissan Primera 2.2 Di (P12)
3782 zł
1054 zł
Opel Vectra C 1.9 CDTI 150 KM
OPEL
Opel Vectra C 3.0 V6 CDTI 177 KM
2432 zł
1215 zł
Volkswagen Tiguan I 2.0 TDI 140 KM
VOLKSWAGEN
Volkswagen Tiguan I 1.4 TSI 122 KM
2016 zł
934 zł
Volvo V40 D2 114/120 KM
VOLVO
Volvo V40 D3 150 KM
2998 zł

ZESPÓŁ TURBOSPRĘŻARKI

turbosprężarkaMotor

Turbosprężarki o tej samej konstrukcji potrafią obsługiwać wiele modeli z różnych koncernów. Tu wpływ na cenę ma nie tylko popularność danego silnika, ale również częstotliwość stosowania konkretnego typu turbosprężarki w wielu różnych markach samochodów.

Alfa Romeo 159Motor

ALFA ROMEO 159 Pod względem cen turbosprężarek ten samochód wypada drogo lub bardzo drogo. Wbrew pozorom, to wersja benzynowa jest nawet bardziej kosztowna w tym zakresie.

3075 zł
Alfa Romeo 159 2.4 JTDM 200 KM
ALFA ROMEO
Alfa Romeo 159 1.8 TBi 200 KM
4680 zł
2500 zł
BMW 520d (E60)
BMW
BMW 525d (E60)
3690 zł
2830 zł
Mitsubishi Outlander II 2.0 Di-D
MITSUBISHI
Mitsubishi Outlander II 2.2 Di-D
3936 zł
2200 zł
Skoda Octavia II 2.0 TDI 140 KM
SKODA
Skoda Octavia II 2.0 TDI 170 KM 
3220 zł
2000 zł
Subaru Impreza 2.0/2.5 STi 
SUBARU
Subaru Legacy 2.0 D
5535 zł
4500 zł
Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D
TOYOTA
Toyota Land Cruiser 4.5 V8 D-4D 
11 100 zł
2500 zł
Volkswagen Amarok 2.0 TDI 140 KM
VOLKSWAGEN
Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 163 KM
3770 zł

WTRYSKIWACZ SILNIKA DIESLA

wtryskiwaczBosch

Wtryskiwacze common rail oraz pompowtryskiwacze również mają ceny uzależnione od wolumenu produkcji danego typu, ale oprócz tego są zauważalne różnice między producentami. Zwyczajowo najdroższe są wtryskiwacze firmy Denso oraz pompowtryskiwacze (Bosch lub Siemens). Na rynku sporo jest tanich niemarkowych zamienników.

1632 zł
Citroen C5 2.2 HDi 204 KM
CITROEN
Citroen C5 2.7 HDi 204 KM
2136 zł
1450 zł
Opel Vectra C 1.9 CDTI 150 KM
OPEL
Opel Vectra C 3.0 CDTI 177 KM
2200 zł
1674 zł
Mercedes klasy E W212 300 CDI
MERCEDES
Mercedes klasy E W212 250 BlueCDI
2221 zł
1216 zł
Mazda 3 1.6 MZR-CD
MAZDA
Mazda 3 2.2 MZR-CD
1768 zł
1420 zł
Skoda Octavia II 1.6 TDI 105 KM
SKODA
Skoda Octavia II 1.9 TDI 105 KM
4165 zł
1212 zł
Toyota RAV4 2.2 D-4D 150 KM
TOYOTA
Toyota RAV4 2.2 D-CAT 177 KM
2636 zł
1693 zł
Volkswagen Sharan II 2.0 TDI 150 KM
VOLKSWAGEN
Volkswagen Sharan I 1.9 TDI PD 150 KM
3958 zł
VW SharanVolkswagen

VOLKSWAGEN SHARAN I Ze względu na niezwykle drogie pompowtryskiwacze, obsługa wtrysku jest tu droższa niż w nowszym modelu, który ma już wtrysk common rail w silniku 2.0 TDI.

***

Samochód 20-lecia na 20-lecie Interii!

Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas