Tę listę musi odhaczyć każdy kierowca, jadący autem na wakacje
Sezon urlopowy ruszył na dobre. Wielu kierowców przygotowuje się do długich wyjazdów na południe Europy. Podpowiadamy, o czym należy pamiętać przed wyjazdem, a także jakie wyposażenie i dokumenty trzeba zabrać ze sobą na wyjazd.
Spis treści:
Bezpieczeństwo podróży to podstawa. Dlatego przed wakacyjnym wyjazdem trzeba się do tego dobrze przygotować. Zanim ruszymy warto zadbać o dobry stan techniczny pojazdu, spakować wszystkie niezbędne rzeczy i dokumenty oraz pamiętać o kilku ważnych kwestiach. To wszystko sprawi, że bezpiecznie dojedziemy do celu.
Stan techniczny pojazdu
Najważniejszą kwestią podczas wakacyjnego wyjazdu samochodem jest jego stan techniczny. Warto zadbać o to odpowiednio wcześniej i zaplanować wszystkie czynności serwisowe. Jeśli jakaś element samochodu nadaje się do wymiany, warto zrobić to dużo wcześniej niż przed samym wyjazdem, ponieważ może się okazać, że czas oczekiwania na część potrwa dłużej niż kilka dni.
Płyny eksploatacyjne
Kluczową kwestią jest poziom wszystkich płynów w najważniejszych układach samochodu. Począwszy od płynu chłodniczego, przez płyn hamulcowy aż po poziom oleju czy płynu do spryskiwaczy. Warto zwrócić uwagę, czy pod samochodem nie pojawiły się żadne wycieki, które w trasie mogą doprowadzić do szybkiego zmniejszania się płynów i potencjalnej awarii.
Szczególne znaczenie w wysokich temperaturach może mieć poziom oleju oraz płynu chłodniczego. Wysokie temperatury na południu Europy szybko obnażają wszelkie usterki systemu chłodzenia.
Stan hamulców
Podczas długich przejazdów, w szczególności w górskich rejonach, stan hamulców ma bardzo duże znaczenie. To układ, który bezpośrednio decyduje o naszym bezpieczeństwie. Dlatego warto zlecić warsztatowi kontrolę stanu klocków i tarcz. Warto przy okazji sprawdzić, czy hamulec postojowy nie wymaga obsługi (np. poluzowana linka).
Ogumienie
Na koniec warto zrobić poważny przegląd ogumienia. Minimalna głębokość bieżnika dopuszczalna w Europie to 1,6 mm. Trzeba mieć świadomość, że bieżnik poniżej 5 mm wysokości może nie zapewniać odpowiedniej przyczepności oraz wydłużyć drogę hamowania. Przy okazji warto dokładnie sprawdzić, czy opony nie mają przetarć lub uszkodzeń, które mogą doprowadzić do pęknięcia podczas jazdy.
Na koniec sprawdzamy ciśnienie w ogumieniu i wyrównujemy je zgodnie z zaleceniami producenta. Takie informacje znajdziemy w instrukcji obsługi lub na specjalnej naklejce umieszczonej we wnęce drzwi, przy środkowym słupku.
Klimatyzacja
Klimatyzacja to bardzo ważny element wyposażenia podczas długich podroży. Odpowiednia temperatura podczas jazdy zmniejsza zmęczenie i zapobiega odwodnieniu w upalne dni. Warto przed wyjazdem sprawdzić, czy układ radzi sobie przy większym obciążeniu (maksymalne obroty, minimalna temperatura). Warto co jakiś czas odwiedzić serwis, żeby wymienić filtr kabinowy oraz sprawdzić szczelność układu klimatyzacji.
Co zabrać w długą trasę samochodem?
Przed wyjazdem warto zrobić sobie listę najważniejszych przedmiotów, które należy zabrać w długą podróż. Po sprawdzeniu stanu technicznego pojazdu warto pomyśleć nad zabraniem kilku przydanych gadżetów, takich jak nawigacja GPS (jeśli nie ma jej na wyposażeniu), kable do ładowania telefonów oraz przejściówki i ładowarki. Bardziej przezorni powinni zabrać ze sobą papierową mapę samochodową. Wszystko na wypadek, gdyby nowoczesna technologia jednak nas zawiodła.
Przy okazji warto sprawdzić, czy mamy ze sobą podstawowe wyposażenie pojazdu, czyli gaśnicę i trójkąt ostrzegawczy. Oprócz tego warto zabrać ze sobą apteczkę i kamizelkę odblaskową.
Obowiązkowe dokumenty
Podczas zagranicznego wyjazdu trzeba mieć ze sobą wszystkie obowiązkowe dokumenty, takie jak paszporty, dowody osobiste czy prawo jazdy. Oprócz tego zabieramy ze sobą dowód rejestracyjny pojazdu oraz potwierdzenie zawarcia ubezpieczenia OC.
Podczas jazdy po kraju takie dokumenty nie są nam potrzebne, ale już po przekroczeniu granicy funkcjonariusz policji czy straży granicznej nie będzie miał dostępu np. do systemu CEPiK. Podróżowanie przez niektóre państwa może wymagać posiadania Zielonej Karty. Szczególnie dotyczy to państw, które nie należą do Unii Europejskiej.
***