Te drogi w razie korków mogą być dobrą alternatywą. Ale jest jeden haczyk
Utknięcie w korku na autostradzie czy drodze ekspresowej może zdarzyć się każdemu i pokrzyżować plany. W takiej sytuacji wielu z nas rozgląda się za alternatywnymi trasami, które pozwolą ominąć zator. Często wzrok pada na biegnące równolegle drogi serwisowe. Jednak czy można z nich swobodnie korzystać? Sprawa nie jest tak oczywista, jak mogłoby się wydawać.

Spis treści:
Czym są drogi serwisowe?
Drogi serwisowe to element infrastruktury drogowej, który pierwotnie powstał z myślą o obsłudze technicznej głównych szlaków komunikacyjnych. Najczęściej spotykamy je wzdłuż autostrad, dróg ekspresowych oraz ważniejszych tras miejskich i podmiejskich. Ich podstawową funkcją jest zapewnienie dostępu do terenów przylegających do głównych dróg oraz umożliwienie obsługi elementów infrastruktury, takich jak stacje benzynowe, punkty serwisowe czy systemy oświetlenia i odwadniania.
Czy można wjechać na drogę serwisową i ominąć korek?
Korzystanie z dróg serwisowych jako alternatywnych tras przejazdu jest kuszące, szczególnie gdy na autostradzie przed nami powstał korek. Niestety, nie zawsze jest to dozwolone. Wiele z tych dróg ma ograniczony dostęp i jest przeznaczonych wyłącznie dla upoważnionych użytkowników - służb drogowych, pojazdów obsługi technicznej czy właścicieli przylegających posesji.
Pierwszą kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, jest oznakowanie. Jeśli na wjeździe na drogę serwisową znajduje się znak B-1 (zakaz ruchu) lub B-2 (zakaz wjazdu), oznacza to, że trasa nie jest ogólnodostępna. Wjazd na taką drogę bez uprawnień może skutkować mandatem. W przypadku wątpliwości warto skorzystać z nawigacji, która powinna wskazać, czy dana droga serwisowa jest dostępna dla ogółu kierowców.
Nawet jeśli droga serwisowa jest ogólnodostępna, poruszanie się po niej wymaga szczególnej ostrożności. Infrastruktura tych dróg często odbiega od standardów typowych dla dróg publicznych. Możemy napotkać nierówną nawierzchnię, brak oznakowania poziomego czy oświetlenia. Również szerokość jezdni bywa ograniczona, co utrudnia wymijanie się pojazdów.
Istotną kwestią jest również prędkość. Na drogach serwisowych zazwyczaj obowiązują ograniczenia do 50-90 km/h, w zależności od tego, czy znajdują się w terenie zabudowanym, czy poza nim. W praktyce jednak warunki nawierzchni często wymuszają jazdę z jeszcze mniejszą prędkością.
Pierwszeństwo na drodze serwisowej
Na drogach serwisowych nie zawsze obowiązują te same reguły co na drogach publicznych. Włączanie się do ruchu na głównej drodze z drogi serwisowej zawsze wymaga ustąpienia pierwszeństwa, co jest zazwyczaj oznaczone znakami A-7 (ustąp pierwszeństwa) lub B-20 (stop).
Na drogach serwisowych możemy również spotkać innych użytkowników, o których rzadziej myślimy poruszając się głównymi trasami poza miastem - pieszych, rowerzystów czy pojazdy rolnicze, których kierowcy lubią korzystać z nich, jako, że wjazd na autostradę czy drogę ekspresową jest dla nich niemożliwy.
Problematyczne może być również parkowanie. Na wielu odcinkach dróg serwisowych obowiązuje zakaz zatrzymywania się i postoju, zwłaszcza w pobliżu autostrad i dróg ekspresowych. Jest to podyktowane koniecznością zapewnienia płynnego przejazdu służbom technicznym.