Tajemnicze znaki na szybie samochodu. Zobacz co można z nich wyczytać

Znaki i numery na szybach. Ich znajomość może ułatwić ci zakup auta
Znaki i numery na szybach. Ich znajomość może ułatwić ci zakup autaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Co oznaczają znaki i napisy na szybie samochodu?

Szyba czołowa wiele mówi o historii samochodu

  • Piklington
  • Saint Gobain Sekurit
  • AGC NordGlass
  • Guardian
Kody na szybie samochodowej zawierają sporo interesujących informacji
Kody na szybie samochodowej zawierają sporo interesujących informacjiinteriaINTERIA.PL

Homologacja i rodzaj szyby w samochodzie

  • E1 - Niemcy,
  • E2 - Francja,
  • E3 - Włochy,
  • E4 - Niderlandy,
  • E5 - Szwecja,
  • E6 - Belgia,
  • E8 - Czechy,
  • E11 - Wielka Brytania,
  • E20 - Polska.
Ta szyba nie ma logo producenta co oznacza, że była wymieniana. Świadczy o tym również data produkcji - auto jest z 2008 roku, a szyba z 2018.
Ta szyba nie ma logo producenta co oznacza, że była wymieniana. Świadczy o tym również data produkcji - auto jest z 2008 roku, a szyba z 2018.interiaINTERIA.PL
  • AS1 - szkło laminowane, najczęściej stosowane przez producentów. Jego przepuszczalność to minimum 70 proc. promieni słonecznych. Zwykle używane do produkcji szyb przednich - po rozbiciu kruszy się na małe kawałki, ale dzięki laminowaniu nie rozsypuje się tylko trzyma w jednym kawałku aby nie poranić siedzących z przodu kierowcy i pasażera.
  • AS2 - szkło hartowane. Ma tę samą przepuszczalność co laminowane (minimum 70 proc.). Jest dość odporna na uderzenia, ale po rozbiciu rozsypuje się na drobne kawałeczki. Zwykle jest używana do produkcji szyb bocznych.
  • AS3 - szkło laminowane lub hartowane, ale o mniejszej przepuszczalności światła, dlatego nie powinno być montowane jako szyba przednia lub szyby boczne z przodu. To szyba przyciemniana fabrycznie.
AS1 - szkło laminowane, najczęściej stosowane przez producentów. Jego przepuszczalność to minimum 70% promieni słonecznych.
AS1 - szkło laminowane, najczęściej stosowane przez producentów. Jego przepuszczalność to minimum 70% promieni słonecznych.Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Numer DOT szyby i dodatkowe oznaczenia

  • I - szyba ze szkła hartowanego
  • II - szyba ze szkła laminowanego
  • I/P- szyba ze szkła hartowanego pokryta tworzywem sztucznym 
  • II/P- szyba ze szkła laminowanego pokryta tworzywem sztucznym
  • III - szyba przednia ze szkła laminowanego hartowanego
  • III/P- szyba przednia ze szkła laminowanego i hartowanego pokryta tworzywem sztucznym
  • IV - szyba przednia ze szkła organicznego
  • V - szyba hartowana o przepuszczalności światła niższej niż 70% (przyciemniona)
  • VI - szyba dwuszybowa o przepuszczalności światła niższej niż 70% (podwójna przyciemniana).
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?