Tajemnicze znaki na szybie samochodu. Zobacz co można z nich wyczytać

Znaczki, kody, czy napisy na szybie czołowej samochodu. Zastanawiałeś się kiedyś, co mogą oznaczać? Na pierwszy rzut oka wyglądają na losowy ciągi liter lub numery seryjne. Niewielu kierowców zdaje sobie jednak sprawę, że można z nich wyczytać wiele ciekawych informacji oraz ocenić czy samochód ma za sobą nieprzyjemne historie.

Znaki i numery na szybach. Ich znajomość może ułatwić ci zakup auta
Znaki i numery na szybach. Ich znajomość może ułatwić ci zakup autaJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Co oznaczają znaki i napisy na szybie samochodu?

Kierowcy wiedzą o ich istnieniu, ale mało kto wie, co oznaczają. Wówczas okazuje się, że wszelkiego rodzaju znaczki, kody i napisy, które znajdziemy na szybach samochodu, kryją wiele ciekawych informacji. Na pierwszy rzut oka te oznaczenia nie mówią wiele, jednak doświadczona osoba może z nich wyczytać kiedy auto zostało wyprodukowane, czy ma powypadkową przeszłość i czy szyba została wymieniona na skutek kolizji lub poważnego pęknięcia.

Szyba czołowa wiele mówi o historii samochodu

Rysy, odpryski i pęknięcia na przedniej szybie wiele mówią o historii samochodu i jego właścicielu. Jeśli jednak szyba czołowa wygląda na zadbaną, nie musi to oznaczać, że trafiliśmy na “igłę". Najlepiej poświęcić dłuższą chwilę i zapoznać się z oznaczeniami, które na niej widnieją - możemy z nich wyczytać sporo przydatnych informacji.

Jedną z nich jest chociażby rok produkcji - oczywiście szyby, nie samochodu. Ta powinna być nieco starsza od auta (nawet o rok), bowiem rzadko kiedy produkcją szyb zajmują się producenci. Najczęściej do fabryk dostarczają je firmy podwykonawcze, które realizują zamówienie na podstawie wytycznych (wymiar, właściwości, kształt). Zwykle te same firmy produkują później zamienniki do samochodów, jeśli zajdzie konieczność wymiany. Producentów jest rynku jest sporo, a najpopularniejsi to:

  • Piklington
  • Saint Gobain Sekurit
  • AGC NordGlass
  • Guardian
Kody na szybie samochodowej zawierają sporo interesujących informacjiinteriaINTERIA.PL

Wiek szyby wyczytamy z nadruku w prawym dolnym rogu (patrząc od zewnątrz). Jeśli z dokumentów wynika, że auto wyprodukowano w 2007 roku, a na szybie widnieje cyfra 6, może to oznaczać, że szyba wyjechała z fabryki kilka miesięcy wcześniej. Spore znaczenie ma także liczba kropek lub gwiazdek obok wspomnianej cyfry. to one pokazują w jakim miesiącu wyprodukowana była szyba. Jeśli kropki znajdują się przed liczbą to odliczamy ich ilość od połowy danego roku. Jeśli po, analogicznie liczymy do końca roku, zatem jeśli na szybie widnieje na przykład ***6, wówczas oznacza to, że szyba została wyprodukowana w kwietniu 2006 roku. Jeśli 6*** to najprawdopodobniej będzie to październik 2006 roku.

Jeżeli natomiast data widoczna na szybie nie zgadza się z informacjami widocznymi na innych szybach, lub dana szyba jest młodsza niż samochód, musiała być wymieniana. Przyczyna mogła być błaha (rysy, odpryski, pęknięcia) albo bardzo poważna (kolizja lub wypadek).

Homologacja i rodzaj szyby w samochodzie

Na szybach znajdziemy także informacje o kraju, w którym zostały homologowana - litera “E" oraz liczba. Nie ma większego znaczenia jaki numer się na niej znajdzie, bowiem najważniejsze jest w tej sytuacji to, że posiada homologację. Przykładowe oznaczenia to:

  • E1 - Niemcy,
  • E2 - Francja,
  • E3 - Włochy,
  • E4 - Niderlandy,
  • E5 - Szwecja,
  • E6 - Belgia,
  • E8 - Czechy,
  • E11 - Wielka Brytania,
  • E20 - Polska.
Ta szyba nie ma logo producenta co oznacza, że była wymieniana. Świadczy o tym również data produkcji - auto jest z 2008 roku, a szyba z 2018.interiaINTERIA.PL

Oprócz homologacji drogowej możemy też dowiedzieć się z jakiego rodzaju szkła wykonana została szyba. Jest to opisywane według standardu amerykańskiego (AS - American Standard). Rozróżniamy je w następujący sposób:

  • AS1 - szkło laminowane, najczęściej stosowane przez producentów. Jego przepuszczalność to minimum 70 proc. promieni słonecznych. Zwykle używane do produkcji szyb przednich - po rozbiciu kruszy się na małe kawałki, ale dzięki laminowaniu nie rozsypuje się tylko trzyma w jednym kawałku aby nie poranić siedzących z przodu kierowcy i pasażera.
  • AS2 - szkło hartowane. Ma tę samą przepuszczalność co laminowane (minimum 70 proc.). Jest dość odporna na uderzenia, ale po rozbiciu rozsypuje się na drobne kawałeczki. Zwykle jest używana do produkcji szyb bocznych.
  • AS3 - szkło laminowane lub hartowane, ale o mniejszej przepuszczalności światła, dlatego nie powinno być montowane jako szyba przednia lub szyby boczne z przodu. To szyba przyciemniana fabrycznie.

W samochodach wyprodukowanych na europejski rynek znajdziemy również oznaczenie “43R", które jest potwierdzeniem otrzymania homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej - cyfry 00 to wersję homologacji, a kolejne to numer homologacji.

AS1 - szkło laminowane, najczęściej stosowane przez producentów. Jego przepuszczalność to minimum 70% promieni słonecznych.Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Numer DOT szyby i dodatkowe oznaczenia

Numer DOT, który powinna posiadać każda szyba, zdradza w jakiej fabryce została wyprodukowana, a także jakie ma właściwości. Liczba wpisana po literze “M" oznacza indywidualny kod producenta, który determinuje jaki rodzaj szkła i jaka jego grubość została użyta.

Zwykle na szybach możemy znaleźć także oznaczenia odnośnie typu szyby i jej właściwości tj. polaryzacja, termoizolacja czy wygłuszenie, jednak nie każdy producent oznacza szyby w ten sam sposób. Właściwości mogą być zaprezentowane w formie ikon lub opisu, albo indywidualnego kodu z którego wynika jaki to rodzaj szyby. Dla przykładu poniżej mamy zdjęcie szyby marki Pilkington, która jest laminowana, termiczna. Dodatkowe oznaczenia, które znajdziemy na szybie, to m.in:

  • I - szyba ze szkła hartowanego
  • II - szyba ze szkła laminowanego
  • I/P- szyba ze szkła hartowanego pokryta tworzywem sztucznym 
  • II/P- szyba ze szkła laminowanego pokryta tworzywem sztucznym
  • III - szyba przednia ze szkła laminowanego hartowanego
  • III/P- szyba przednia ze szkła laminowanego i hartowanego pokryta tworzywem sztucznym
  • IV - szyba przednia ze szkła organicznego
  • V - szyba hartowana o przepuszczalności światła niższej niż 70% (przyciemniona)
  • VI - szyba dwuszybowa o przepuszczalności światła niższej niż 70% (podwójna przyciemniana).
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas