Szukasz opon letnich? Wiemy, które są najlepsze!

Większość kierowców myśli już o zmianie ogumienia z zimowego na letnie. Dla wielu oznacza to również konieczność inwestycji w komplet nowych opon. Które wybrać?

Czas na wymianę opon zimowych na letnie...
Czas na wymianę opon zimowych na letnie...INTERIA.PL

Z pomocą przychodzi zrzeszający ponad 17 mln członków niemiecki automobilklub ADAC. Niemcy przetestowali właśnie 47 popularnych modeli ogumienia oferowanych na lokalnym rynku, które - w większości - kupić można również w Polsce.

Tym razem skupiono się na oponach dla pojazdów rodzinnych i - cieszących się coraz większą popularnością - aut segmentu SUV. Testowano opony w rozmiarach 195/65 R15 (najpopularniejszy obecnie rozmiar w segmentach C i D) oraz 215/65 R16. W obu przypadkach wybrano koła z indeksem prędkości H (do 210 km/h).

Niemieccy specjaliści brali pod uwagę wiele czynników związanych z zakupem i eksploatacją danej opony. Kluczowe kwestie dotyczyły zachowania się pojazdu na suchej i mokrej nawierzchni, poziomu hałasu, czy zużycia paliwa. Duży wpływ na cenę miała też cena zakupu.

W przypadku suvów w rolę pojazdu testowego pełnił Volkswagen Tiguan. Co ciekawe dwa pierwsze miejsca przypadły w udziale amerykańskim markom. Z testami najlepiej poradziły sobie opony Goodyear EfficientGrip SUV uzyskując ogólny wynik na poziomie 2,1 punktu (im niższy tym lepiej). Wyniki testów drogowych ujawniły bardzo dobre zachowanie zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Na plus zaliczono też niewielką głośność i rozsądne obchodzenie się z paliwem.

.Motor

Na drugim miejscu uplasowały się - stosunkowo tanie - opony Zeon 4XS Sport firmy Cooper (producent z Ohio) ocenione na 2,5 punktu. Opony nieznacznie ustępowały zwycięzcy pod każdym względem (były np. zauważalnie głośniejsze), ale do zachowania na suchej i mokrej jezdni nie można było mieć większych zastrzeżeń. Ich niepodważalną zaletą okazała się być cena. W Niemczech za sztukę zapłacić trzeba średnio 89 euro. W przypadku zwycięskiej opony Goodyear to już 108 euro.

Ostatnie miejsce na podium - ze zdecydowanie słabszym wynikiem od czołowej dwójki (2,8 punktu) - zajęły Destination HP marki Firestone (japoński koncern Bridgestone). Te świetnie radziły sobie zwłaszcza na suchej nawierzchni. Miały jednak zauważalnie niższą nośność od zwycięzców. Taki sam wynik punktowy (ogólna ocena 2,8 punktu) zdobyły również modele Nokian Line SUV XL oraz Pirelli Scorpion Verde XL.

Co pocieszyć może wielu polskich nabywców - zaskakująco dobrze poradziły sobie też opony marek budżetowych. Na dalszych miejscach znalazły się kolejno: 6. Semperit Comfort-Life 2 SUV, 7. Uniroyal Rain Expert 3 SUV, 8. Barum Bravuris 4x4, 9. General Grabber GT (wszyscy czterej producenci należą do grupy Continental) oraz 10. Apollo Apterra H/P (budżetowa marka firmy Vredestein).

.INTERIA.PL

W przypadku ogumienia do samochodów segmentu C i D (w rolę pojazdu testowego wcielił się Golf VII generacji) na szczególne wyróżnienie zasłużyło aż pięć modeli. Najwyżej (2,1 punktu) oceniono Pirelli Cinturato P1 Verde, które świetnie poradziły sobie w każdej z ocenianych kategorii. Zbliżony wynik (2,2 punktu) otrzymały również: Bridgestone Turanza T001, Continental PremiumContact 5 oraz Goodyear EfficientGrip Performance. Wysokie noty (2,5 punktu) otrzymały również Esa-Tecar Spirit 5 HP.

Wśród modeli marek budżetowych pozytywnie wyróżniały się - ocenione na 3 punkty - Kumho Ecowing ES01 KH27, Sava Intensa HP oraz Semperit Comfort-Life 2.

PR

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas