Polscy kierowcy nie wiedzą kiedy wymieniać opony!

Tylko jedna czwarta kierowców wie, kiedy należy zmienić opony na zimowe; blisko połowa uzależnia tego rodzaju decyzję od konkretnego miesiąca, a nie od warunków atmosferycznych - wynika z raportu TNS Polska.

Tylko 25 % Polaków wie kiedy należy zmienić opony na zimowe
Tylko 25 % Polaków wie kiedy należy zmienić opony na zimoweLech GawucReporter

Badanie TNS Polska wykazało, że tylko 24 proc. badanych podaje właściwą odpowiedź, czyli wymianę opon przy spadku temperatury poniżej 7 stopni C. To prawie 10 proc. więcej w porównaniu z badaniem z 2014 roku.

Podkreślono, że 46 proc. kierowców uzależnia wymianę opon od konkretnego miesiąca, a nie warunków atmosferycznych. 25 proc. badanych wskazuje na październik, 20 proc. na listopad, zaś 1 proc. na grudzień. 4 proc. kierowców uważa, że ogumienie zimowe należy zacząć stosować, gdy spadnie pierwszy śnieg, co według specjalistów jest zdecydowanie za późne.

TNS Polska zwraca uwagę, że niewielka wiedza kierowców na temat odpowiedniego terminu wymiany opon może wynikać z faktu, że systematycznie zmniejsza się liczba użytkowników dróg, którzy korzystają z dwóch kompletów ogumienia. W 2012 r. na oponach letnich i zimowych jeździło 91 proc. kierowców, w 2014 roku 88 proc. badanych, a obecnie ta grupa stanowi 85 proc.

W badaniu zwrócono uwagę, że osoby, które nie zmieniają opon lub wybierają modele wielosezonowe, jako główny tego powód podają coraz łagodniejsze zimy oraz brak czasu i zapomnienie.

TNS Polska zaznacza, że w przypadku braku zmiany opon z letnich na zimowe, ważna staje się samodzielna kontrola ciśnienia. Według jednego z producentów ogumienia, odpowiednie ciśnienie w oponach: poprawia bezpieczeństwo jazdy, zwiększa przyczepność, skraca drogę hamowania i zmniejsza ryzyko pęknięcia opony. Ponadto odpowiednie ciśnienie: wydłuża trwałość opony, zwiększa ekonomię i ekologię jazdy, ponieważ zmniejsza zużycie paliwa o około 0,3 l na 100 km.

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach - wskazuje TNS Polska - sygnalizować może nierównomierne zużycie bieżnika. "Warto zatem pamiętać, że jazda na zbyt niskim ciśnieniu powoduje szybsze zużywanie się bieżnika przy jego zewnętrznych krawędziach, natomiast na zbyt wysokim - w jego środkowej części" - zaznaczono w sondażu.

Badanie przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie Michelin Polska w czerwcu 2016 r. na reprezentatywnej grupie czynnych kierowców za pomocą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo. Badanie zrealizowano w ramach kampanii edukacyjnej Michelin "Ciśnienie pod kontrolą", której celem jest zwrócenie uwagi na istotny aspekt bezpieczeństwa na drodze, jakim są opony i kontrola ciśnienia.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas