Standardowe, platynowe, a może irydowe - jakie świece zapłonowe wybrać?
Do większości aut wystarczą tanie świece zwykłe, ale są samochody wymagające świec platynowych lub irydowych.

Obecnie świece nie wymagają dodatkowej obsługi, poza wymianą co kilka lat na nowe. Czyszczenie czy ustawianie odstępu elektrod skończyło się wraz z odejściem do lamusa gaźników. Jednak zaawansowane układy wtryskowe, wyrafinowane systemy oczyszczania spalin czy nawet obecność instalacji gazowej powodują, że nie można czekać, aż silnik zacznie przerywać z powodu zbyt zużytych świec. Wypadanie zapłonów nie tylko podnosi zużycie paliwa czy niszczy katalizator. Gdy napięcie rzędu 25 000 V nie spowoduje przeskoku iskry - energia wraca do cewki zapłonowej, a czasami nawet dalej - do komputera sterującego silnikiem. Nierzadko zdarza się, że któryś z tych elementów nie wytrzyma, właśnie przez nadmiernie zużyte świece zapłonowe.
Świece irydowe i platynowe obniżają ryzyko uszkodzenia cewki zapłonowej i katalizatora.
Przy zakupie świec możemy się spotkać z dwoma podstawowymi ich typami: standardową lub platynową (bądź irydową). Zwykła świeca ma elektrodę wykonaną ze stopu niklowo-litowego. To rozwiązanie bardzo tanie i dobre do większości starszych aut. Świece tego typu trzeba jednak wymieniać co około 20-30 tys. km. Elektrody się zużywają i wraz z tym rośnie przerwa między nimi, co utrudnia przeskok iskry oraz niekorzystnie podnosi napięcie wtórne w układzie zapłonowym.
Platynowe i irydowe
Świece platynowe oraz irydowe różnią się materiałem, z którego wykonano elektrodę środkową. Wysoka odporność na temperatury sprawia, że ich trwałość wynosi nawet 80-120 tys. km. Mniejsza średnica elektrody środkowej obniża energię niezbędną do wywołania przeskoku iskry. Świece tego typu powinny być stosowane wszędzie tam, gdzie producent to przewidział, np. z uwagi na układy oczyszczania spalin. Świece platynowe mają własności stawiane pomiędzy standardowymi a irydowymi, przy czym parametrami i ceną jest im bliżej do tych drugich.
Auta z LPG
Teoretycznie auta z instalacją LPG nie wymagają specjalnych świec. Jednak w przypadku zasilania gazowego problemem są ciągłe odchyłki składu mieszanki od wartości optymalnej, co powoduje wzrost napięcia przeskoku iskry. Tak więc szczególnie w przypadku modeli, w których powszechnie znane są problemy z trwałością cewek - warto zdecydować się na świece irydowe bądź platynowe.
ŚWIECA STANDARDOWA

Typowe zastosowania
- samochody starsze, również z instalacją LPG
- modele z wtryskiem pośrednim
Przykładowe modele
- Fiat Panda 1.2

- Ford Focus 1.6
- Opel Astra II LPG
- Skoda Octavia 1.6
ŚWIECA IRYDOWA/PLATYNOWA

Typowe zastosowania
- auta z wtryskiem bezpośrednim
- nowoczesne modele z LPG
Przykładowe modele
- BMW E90 325i
- Ford Focus III 1.0 Ecoboost
- Renault Clio TCe
- VW Golf 1.4 TSI/2.0 GTI

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: producenci, archiwum; "Motor" 37/2016