Sprzedałeś auto i zapomniałeś o zgłoszeniu? Zapłacisz nawet 1000 zł kary
Kupujący ma obowiązek w ciągu 30 dni zarejestrować samochód kupiony w kraju, ale na sprzedającym również ciąży podobny obowiązek. W obu przypadkach zignorowanie ustawowego terminu będzie skutkować karą grzywny wynoszącą nawet 1000 zł.
Spis treści:
Zbycie samochodu możesz zgłosić przez internet
W czasie obowiązywania tzw. ustawy covidowej obowiązywał wydłużony czas na rejestrację auta oraz zgłoszenie jego zbycia. Obie strony miały 60 dni na dokonanie tej czynności z powodu dużego oblężenia urzędów oraz braku możliwości załatwienia niektórych spraw zdalnie. Po zniesieniu stanu zagrożenia epidemicznego przepisy wróciły do poprzedniej formy.
Zgłoszenie zbycia pojazdu to prosta formalność, którą można załatwić w pełni zdalnie. Warto o tym pamiętać, ponieważ w przypadku nałożenia kary przez starostę trudno będzie wykręcić się zbyt dużymi kolejkami do urzędu.
Z możliwości zgłoszenia zbycia pojazdu korzysta coraz więcej osób. Resort cyfryzacji umożliwił taką funkcję 15 stycznia 2020 roku. Przez pierwsze półtora roku skorzystano z tego udogodnienia kilkaset tysięcy razy.
Jak zgłosić sprzedaż auta online?
Na początek będzie do tego potrzebny profil zaufany, który również można założyć przez internet na stronie gov.pl. Procedura jest prosta i intuicyjna. Oprócz tego potrzebujemy następujących dokumentów:
- umowa kupna-sprzedaży lub faktura,
- dane pojazdu
- numer VIN,
- dotychczasowy numer rejestracyjny,
- dane zbywcy i nabywcy pojazdu.
"Usługi dla obywatela"
Mając komplet informacji możemy rozpocząć procedurę zgłaszania zbycia pojazdu. Na początek trzeba wejść i zalogować się na stronie gov.pl, a następnie wybrać w zakładce "Usługi dla obywatela", a w niej "Kierowcy i pojazdy". Po rozwinięciu listy e-usług należy odnaleźć "Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę (usługa online)".
Następnie pojawi się pytanie, co chcemy zgłosić - zbycie czy nabycie pojazdu? W zależności od udzielonej odpowiedzi zostaniemy przekierowani bezpośrednio do odpowiedniej e-usługi. Następnie wystarczy kliknąć "Wyślij zgłoszenie".
Odpowiednio zaadresuj formularz
Pozostaje wpisać dane pojazdu oraz dołączyć zeskanowany dokument, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu. Później wystarczy już tylko sprawdzić lub ewentualnie uzupełnić dane, a w ostatnim kroku podać dane zbywcy lub nabywcy.
W kolejnym kroku należy odpowiednio zaadresować formularz zawiadomienia. Zgłoszenie powinno trafić do wydziału komunikacji w urzędzie, gdzie został zarejestrowany pojazd. W zależności od właściwości może to być:
- starostwo powiatowe,
- urząd miasta (jeśli pojazd jest zarejestrowany w mieście na prawach powiatu),
- urząd dzielnicy (jeśli pojazd jest zarejestrowany w Warszawie).
Urząd potwierdzi zawiadomienie
Ostatnim krokiem jest sprawdzenie formularza zawiadomienia, a następnie podpisanie profilem zaufanym i wysłanie. Po wykonaniu tej czynności otrzymamy urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) na swoją skrzynkę w koncie "Mój Gov". Warto mieć na uwadze, że jest to jedyny dokument, który potwierdza złożenie takiego zawiadomienia.
Zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy pismo trafi w ręce urzędników. Dzięki temu unikniemy kary za przekroczenie terminu, czyli grzywny w wysokości od 200 do 1000 złotych.
***