Skuteczne metody na udrożnienie odpływów w samochodzie - czy wiesz, gdzie są i jak to zrobić?

Zimowa pogoda nie tylko obnaża problemy z oświetleniem w samochodzie, ale także problemy z nadmierną wilgocią, a nawet zalegającą wodą wewnątrz pojazdu. Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, jak ważne jest systematyczne sprawdzanie stanów odpływów. Gdzie są i jak należy je wyczyścić?

Zabezpieczenie otworów odpływowych może uchronić przed problemami z korozją
Zabezpieczenie otworów odpływowych może uchronić przed problemami z korozjąAdam MajcherekINTERIA.PL

W okresie letnim niewielka suma opadów oraz wysoka temperatura sprawia, że kierowcy kompletnie nie muszą zaprzątać sobie głowy problemami związanymi z parującymi szybami czy zbierająca się wodą. Takie dolegliwości mogą wystąpić ewentualnie po intensywnym myciu przy użyciu myjki ciśnieniowej, ale jak szybko się pojawią, równie szybko znikną. Jesienią lub zimą wielu właścicieli pojazdów skarży się na zalegającą wodę pod dywanikami, nieprzyjemny zapach i nadmiernie parujące szyby. Problemu tego nie należy bagatelizować, gdyż woda wchłania się w materiał powodując jego gnicie, a także może doprowadzić do powstawania korozji.

Te oznaki sygnalizują problem z zatkanymi odpływami

Pierwszym sygnałem, który bezpośrednio może świadczyć o problemach z odpływami lub nieszczelnymi uszczelkami, będzie pojawiająca się wilgoć, szczególnie na dywanikach. Szyby wewnątrz pojazdu będą znacznie szybciej parować, a także pojawią się nieprzyjemne zapachy, które są wynikiem rozwijającej się pleśni. Zwykle dzieje się to tuż po intensywnym myciu samochodu, podczas jazdy w opadach deszczu lub przy roztopach. W okresie jesienno-zimowy warto systematycznie kontrolować podłogę samochodu w poszukiwaniu wilgoci lub zalegającej wody, które mogą świadczyć o problemach z opływami. Woda sprzyja powstawaniu pleśni, a także korozji szczególnie w takich miejscach jak profile zamknięte, progi czy dolne części drzwi.

W jaki sposób najczęściej dochodzi do zatkania kanalików odpływowych?

Najczęstszym powodem niedrożności odpływów jest nagromadzony brud. Samochody zaparkowane przez długi czas pod drzewami są szczególnie narażone, gdyż opadające liście, kurz, błoto oraz pyłki drzew skutecznie zatykają punkty odpowiedzialne za odprowadzanie wody. W wielu przypadkach nawet regularne mycie pojazdy na myjni bezdotykowej nie wystarczy, aby udrożnić odpływy.

Warto pamiętać, że obecność wody w samochodzie nie musi być bezpośrednio związana jedynie z zatkanymi odpływami. Bardzo często woda dostaje się do wnętrza pojazdu również podczas jego mycia lub długiej jazdy w deszczu. Wówczas dokładnie należy sprawdzić uszczelki szyberdachu, jeśli jest w pojeździe, a także szyb, drzwi, bagażnika oraz anteny. W przypadku samochodów cabrio lub targa, warto jest zwrócić szczególną uwagę na szczelność oraz stan dachu.

Czy każdy samochód posiada specjalne odpływy?

Tak, w każdym pojeździe znajduje się kilka odpływów, które systematycznie warto czyścić szczególnie przed rozpoczęciem okresu jesienno-zimowego. Zazwyczaj znajdują się one w podszybiu, okolicach wlewu paliwa, a także w dolnych częściach drzwi. Samochody z szyberdachem lub typu cabrio będą posiadały dodatkowe kanaliki odpływowe najczęściej w okolicach przednich słupków. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac warto jest zapoznać się z instrukcją pojazdu, gdzie producenci dokładnie opisują lokalizację odpływów oraz sposób ich konserwacji. Podstawowe miejsca są jednak dość uniwersalne dla wszystkich modeli.

Jak udrożnić przewody odpływowe w podszybiu?

Do odetkania kanalików odpływowych nie musicie posiadać specjalistycznych narzędzi - bez problemu poradzicie sobie wykorzystując podstawowe akcesoria znajdujące się w garażu. W zdecydowanej większości przypadków pomoże ręczne oczyszczenie wlotów do odpływów przy użyciu miękkiej szczotki lub drucika, ale bardzo często konieczne będzie udrożnienie kanału na całej jego długości. W takim przypadku należy użyć cienkiego drucika, a następnie wspomóc się powietrzem pod ciśnieniem.

Jak udrożnić odpływy w drzwiach?

Systematycznie udrożniania odpływów w drzwiach jest często bagatelizowane przez kierowców. Zalegająca wody wewnątrz drzwi pojazdu może bardzo szybko doprowadzić do pojawiania się korozji, a także do niszczenia i gnicia plastikowych elementów wewnętrznych. Szyby w drzwiach są uszczelnione z obu stron, jednakże nie zawsze jest to wystarczająca zapora dla wody, dlatego producenci również w każdych drzwiach przygotowali specjalne odpływy znajdujące się w dolnej części. Również należy je wyczyścić korzystając z drucika lub szczotki, a następnie sprężonego powietrza.

Do udrożnienia kanałów odpływowych nie potrzebujesz specjalistycznych narzędzi

Przeprowadzenie całej czynności jest banalnie proste, a zdecydowanie najtrudniejszym elementem będzie znalezienie wszystkich odpływów. W niektórych modelach niezbędny  może być demontaż podszybia i wycieraczek, ale w zdecydowanej większości odpływy są umiejscowione w widocznym, a zarazem łatwo dostępnym miejscu. Do ich udrożnienia można użyć zarówno igły, elastycznego druta, jak i również nieco twardszej szczoteczki. Warto jest skorzystać również ze środków chemicznych, które skutecznie rozpuszczają brud. Wówczas będziecie mieli pewność, że kanał na całej długości jest drożny. Po przeprowadzeniu wszystkich prac warto przeprowadzić test - zalać odpływy wodą i sprawdzić, czy ciecz swobodnie wypływa poprzez kanały wylotowe znajdujące się najczęściej w nadkolach.

Volkswagen Tayron w Polsce. Ma 7 miejsc, 850 l bagażnika i mocnego dieslaMaciej OlesiukINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas