Isofix w aucie - co to jest? Jak sprawdzić, czy samochód ma Isofix?
Czym jest Isofix? Jak poprawnie używać fotelika w aucie z takim systemem i jak sprawdzić, czy mamy Isofix w aucie? Wyjaśniamy kwestie, które nurtują młodych rodziców.
Isofix, czyli International Organisation for Standardisation - ISO Fixture. Oto pełna nazwa rozwiązania, które po raz pierwszy zostało pokazane w roku 1991, od 1999 r. jest szerzej stosowany, a od 2006 r. stanowi standard w nowych samochodach. Mówimy o systemie mocowania fotelików dziecięcych. O ile wcześniej foteliki mocowano na pasy, o tyle przy systemie Isofix mówimy o dwóch uchwytach, które znajdują się między oparciem fotela a siedziskiem. Uchwyty są połączone z całą konstrukcją auta. To oznacza, że fotelik nie jest przytwierdzony do kanapy auta, a bezpośrednio to samochodu. Co to daje? Przede wszystkim to, co najważniejsze dla rodziców - czyli większy poziom bezpieczeństwa. Fotelik jest zamocowany sztywno, a proces montażu jest na tyle prosty, że eliminuje możliwość popełnienia błędów.
Jak wypiąć fotelik z Isofix?
Skoro znamy już odpowiedź na pytanie "co to jest Isofix", sprawdźmy, jak zamontować fotelik i później go wyjąć. Montaż jest łatwy - należy podnieść zagłówek w odpowiednim miejscu tylnej kanapy (albo fotela), a następnie z podstawy fotelika należy wysunąć punkty mocowania Isofix. Wyglądają jak szyny z zaczepem na końcu. Po postawieniu fotelika należy zlokalizować uchwyty mocowania Isofix i pociągnąć osłony, a następnie je zdjąć. Następnie wsuwamy zaczepy fotelika w uchwyty Isofix i pchamy fotelik delikatnie do tyłu. Gdy usłyszymy kliknięcie, proces montażu jest zakończony. Przy szynach fotela często można znaleźć wskaźniki kolorystyczne. Pokazują, czy fotelik odpowiednio przypięto - gdy są zielone, wszystko jest w porządku. Gdy czerwone - musimy coś poprawić. Stan zamocowania można także sprawdzić, próbując pociągnąć fotelik w lewo i w prawo. Po zamontowaniu fotelika należy go jeszcze ustabilizować - albo przy użyciu pasów Top Tether, albo przy wykorzystaniu nogi stabilizującej.
Wypięcie fotelika przebiega podobnie, ale w odwrotnym kierunku - należy wyczuć zaczepy, odsunąć delikatnie część kanapy i odbezpieczyć uchwyty jeden po drugim. W niektórych modelach fotelików należy najpierw nacisnąć specjalne przyciski umieszczone w przedniej części bazy. Warto pamiętać, że fotelika nie warto próbować wyszarpywać na siłę - to się nie uda. W aucie można zamontować także specjalną bazę Isofix - pamiętajmy jednak, że nie każda baza pasuje do każdego samochodu, a także nie każda baza pasuje do każdego fotelika.
Jak sprawdzić czy samochód ma Isofix?
Jeśli samochód pochodzi z roku 2006 lub jest młodszy, niemal na pewno ma Isofix. Od lutego 2011 r. system musiał mieć każdy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej. Od tego czasu modele zwykle mają dwa zaczepy na kanapie, a niektóre - nawet trzy. Jak sprawdzić, czy samochód ma taki system mocowania fotelików? Pierwsza metoda to poszukanie metki lub guzika z ikonką fotelika. To sposób oznaczenia aut z Isofixem. Jeśli nie zauważymy takiego elementu, jeszcze nie wszystko stracone. Warto jeszcze wsunąć dłoń w szczelinę między oparciem i siedziskiem tylnej kanapy. Jeśli wyczuje się tam dwa wystające uchwyty - samochód ma Isofix.
Czy fotelik z Isofix można zamontować pasami? Zazwyczaj tak. Należy jednak upewnić się, że pasy są odpowiednio napięte. To także odpowiedź na pytanie "jak zamontować fotelik z Isofix do auta bez Isofix". Najprościej będzie zrobić to właśnie przy użyciu pasów bezpieczeństwa. Zaczepy wsuwa się wtedy pod fotelik. Większość modeli fotelików Isofix jest przystosowana do montażu pasami.
Jak zamontować fotelik z Isofix na przednim siedzeniu? Eksperci od bezpieczeństwa zalecają, by w miarę możliwości unikać tego miejsca i montować fotelik dla dziecka z tyłu, najlepiej za pasażerem. Zdarza się jednak, że to jedyna opcja, np. w autach użytkowych czy sportowych. Wtedy należy sprawdzić, czy na przednim siedzeniu także znajduje się mocowanie Isofix. Zdarza się to często, lecz nie zawsze. Jeśli mocowanie jest, postępujemy tak samo, jak podczas montażu na tylnej kanapie. Jeśli go nie ma, a nasz fotelik daje taką możliwość, do zapinania używany jedynie pasów. Należy jednak wcześniej wyłączyć poduszkę powietrzną. Najczęściej robi się to pokrętłem (lub przekręcając kluczyk) widocznym po otwarciu drzwi pasażera lub umieszczonym w schowku. To bardzo istotna kwestia, o której nie można zapomnieć, przewożąc dziecko z przodu.
Podsumowując, system Isofix pozwala na szybki i łatwy montaż fotelików, eliminując ryzyko popełnienia błędu. Warto jednak zdecydować się na fotelik, który umożliwia montaż także za pomocą samych pasów bezpieczeństwa. Co prawda duża część aut na drogach ma już Isofix, zawsze może jednak zdarzyć się konieczność przewiezienia dziecka w starszym samochodzie. Także wtedy powinno być odpowiednio chronione.