Regeneracja głowicy w autach z LPG

Samochody zasilane gazem zwykle wymagają po pewnym przebiegu regeneracji głowicy. Operacja ta przywraca silnikowi moc oraz łatwość rozruchu i warta jest swej ceny.

Jeżeli auto zasilane LPG ma problemy z uruchomieniem, to może być to oznaką uszkodzenia głowicy silnika.
Jeżeli auto zasilane LPG ma problemy z uruchomieniem, to może być to oznaką uszkodzenia głowicy silnika.Motor

Choć teoretycznie sam gaz jako paliwo nie powinien mieć niszczącego wpływu na silnik, to jednak statystycznie częściej obserwuje się erozję gniazd w silnikach zasilanych LPG niż jeżdżących wyłącznie na benzynie. Zjawisko to, powszechnie zwane wypalaniem gniazd, związane jest zwykle z nieprecyzyjnym dawkowaniem gazu, skutkującym podniesieniem się temperatury spalania.

Wprawdzie układ chłodzenia radzi sobie z odbiorem większych porcji ciepła i utrzymuje temperaturę silnika na odpowiednim poziomie, jednak gniazda oraz zawory (szczególnie wydechowe) są elementami, przez które podwyższona temperatura musi przejść do reszty jednostki napędowej. Zagłębianiu się zaworów w gniazda towarzyszy jednoczesne rozszczelnienie. Stąd tylko krok do utraty kompresji silnika, co skutkuje spadkiem mocy oraz trudnościami z jego uruchomieniem.

Szczelność gniazd zaworowych można przywrócić poprzez ich frezowanie i jednoczesne szlifowanie zaworów (bądź wymianę na nowe). To typowa operacja wchodząca w skład szeroko rozumianej regeneracji głowicy. Do tego konieczny jest jednak demontaż głowicy. Za samo zdemontowanie i późniejsze zamontowanie głowicy trzeba zapłacić w warsztacie od 300 zł (proste auta) po nawet 1000 zł (droższe modele, z łańcuchowym rozrządem i utrudnionym dostępem).

Zdemontowaną głowicę warsztaty oddają zwykle do wyspecjalizowanych zakładów.

Jeżeli problem dotyczy gniazd i zaworów, to po ich naprawie konieczne jest jedynie splanowanie głowicy. Całość operacji obróbkowych kosztuje od 300 zł w przypadku głowic 8-zaworowych do ok. 500 zł przy 16-zaworowych (lub drożej, jeżeli silnik ma więcej niż 4 cylindry).

Przy przebiegach większych niż 150-200 tys. km, często konieczna jest wymiana całych zaworów (kosztują 30-40 zł za sztukę) oraz prowadnic zaworowych (ok. 20 zł za sztukę). W przypadku znacznego zużycia niektórych gniazd konieczna może się okazać nawet ich wymiana na nowe (ok. 50 zł za sztukę). Jak widać - naprawa głowicy bywa kosztowna (od ok. 600 zł do nawet 2000 zł), jednak w wyeksploatowanych silnikach przynosi zasadniczą poprawę pracy i warto w nią zainwestować.

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas