Przedłużona gwarancja - czy warto ją kupić? Koszty, zakres ochrony, wyłączenia.

Niemal wszystkie marki oferują przedłużenie gwarancji. Ile to kosztuje i kiedy się opłaca?

ochrona gwarancyjna
ochrona gwarancyjnaMotor

Właścicielowi auta przedłużona gwarancja zapewnia spokój w razie awarii i szansę na wyższą cenę auta przy odsprzedaży, a producentowi daje szansę "przywiązania" klienta do ASO na dłużej.

Tylko ASO

Żeby jednak rozsądzić, czy przedłużenie gwarancji jest opłacalne, trzeba uwzględnić nie tylko ryzyko drogich awarii, ale i koszt obowiązkowych wizyt w autoryzowanej stacji obsługi.

Niektórzy właściciele aut, szczególnie tych tańszych, prędzej czy później przestają bowiem jeździć na przeglądy do ASO. Aby ograniczyć koszty eksploatacji, prace serwisowe zlecają prywatnemu mechanikowi. Tymczasem skorzystanie z przedłużonej gwarancji wymaga serwisowania w ASO.

Pewne oszczędności może przynieść tu zakup pakietu przeglądów na dany okres - wówczas ich ceny są niższe. Niektóre marki (np. BMW, Skoda) oferują takie pakiety w cenie auta.

Za wykupieniem przedłużonej gwarancji przemawia np. nowa albo skomplikowana konstrukcja samochodu, z którą wiąże się ryzyko wystąpienia tzw. chorób wieku dziecięcego lub niedostępność tańszych zamienników. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy nabywca przejeżdża niewiele kilometrów i usterki mogą wystąpić tuż po upływie gwarancji fabrycznej, jak i tych, gdy auto pokonuje znaczne przebiegi.

W przypadku niektórych marek (np. Honda, Suzuki) cena gwarancji zależy od chwili jej zakupu - im wcześniej po odbiorze nowego auta, tym taniej.

(Nie)pełna ochrona

Zależnie od marki, przedłużone gwarancje mogą być ofertą importera lub ubezpieczeniem. Należy zwrócić na to uwagę i uwzględnić, że niekiedy za naprawy trzeba najpierw zapłacić samemu, a dopiero później zapłaci nam za nią ubezpieczyciel.

W każdym przypadku należy też przeanalizować listę wyłączeń - zazwyczaj podlegają im jedynie elementy eksploatacyjne (np. części zawieszenia), ale zdarzają się dodatkowe obostrzenia (np. w BMW są to dźwięki wiatru lub piski, "które nie są spowodowane bezpośrednio uszkodzoną częścią").

Ostatecznie wszystko sprowadza się do ceny. O ile mowa o 1-4 tys. zł, ofertę wydłużonej gwarancji warto rozważyć. Jeśli jednak o 10 tys. zł - jak w Lexusie - to sens korzystania z usługi jest dyskusyjny.

Marka
Przykładowa oferta
Wyłączenia
Alfa Romeo
Giulia: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 3975 zł (do 150 tys. km)
turbosprężarka, elementy sprzęgła, układ wydechowy
Audi
A4: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 4000 zł (do 150 tys. km)
elementy eksploatacyjne
BMW
X3: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 5155 zł (przebieg do 100 tys. km)
wymiana przednich/tylnych klocków hamulcowych, wymiana sprzęgła, wymiana piór wycieraczek, nieprzyjemne zapachy
Citroen
C3: ochrona na dodatkowy 1 rok kosztuje 350 zł (przebieg do 40 tys. km)
elementy eksploatacyjne, w tym: akumulator, świece, łożyska
Fiat
Tipo: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 2990 zł (przebieg do 75 tys. km, wersja benzynowa) 
elementy eksploatacyjne
Ford
Fiesta: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 300 zł (przebieg do 100 tys. km)
elementy eksploatacyjne
Honda
CR-V: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 2650-4400 zł (limit przebiegu: 300 tys. km, cena zależy od daty wykupu)
elementy eksploatacyjne i ozdobne, uszczelki, klamki, lampy, układ wydechowy (poza sondą lambda), instalacja elektryczna (poza przetarciami i rozszczelnieniami)
Lexus
NX 300h: ochrona na dodatkowe 2 lata kosztuje 9995 zł (do 500 tys. km)
koła, świece zapłonowe, klocki hamulcowe, uszczelki, nawigacja, końcówki drążków kierowniczych
Mazda
3: dodatkowe 2 lata kosztuje 704-794 zł (do 150 tys. km, zależnie od daty wykupu)
elementy eksploatacyjne 
Mercedes
E 220 d: ochrona na dodatkowe 2 lata kosztuje 3498 zł (ograniczenie przebiegu do 120 tys. km)
opony, felgi, żarówki, świece, akumulator, amortyzatory, układ wydechowy
Peugeot
308 1.6 HDi: ochrona na dodatkowe 2 lata kosztuje 2850 zł (ograniczenie przebiegu do 90 tys. km)
elementy eksploatacyjne 
Renault
Megane: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 4600 zł (do 80 tys. km)
elementy eksploatacyjne 
Skoda 
Octavia: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 1250 lub 2400 zł (ograniczenie do 60 lub 120 tys. km)
elementy eksploatacyjne 
Suzuki 
SX4 S-Cross: ochrona na dodatkowe 2 lata kosztuje od 1790 do 2770 zł (zależnie od daty wykupu, bez limitu km)
elementy eksploatacyjne
 Toyota
Auris: ochrona na dodatkowe 2 lata kosztuje 3268 zł (3198 zł dla hybrydy), limit przebiegu: 200 tys. km
elementy eksploatacyjne i ozdobne, uszczelki, klamki, lampy, układ wydechowy (poza sondą lambda), instalacja elektryczna (poza przetarciami i rozszczelnieniami)
Volkswagen 
Passat: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 3450 zł (do 100 tys. km)
zużycie eksploatacyjne

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 5/2018

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas