Przedłużona gwarancja - czy warto ją kupić? Koszty, zakres ochrony, wyłączenia.
Niemal wszystkie marki oferują przedłużenie gwarancji. Ile to kosztuje i kiedy się opłaca?
Właścicielowi auta przedłużona gwarancja zapewnia spokój w razie awarii i szansę na wyższą cenę auta przy odsprzedaży, a producentowi daje szansę "przywiązania" klienta do ASO na dłużej.
Tylko ASO
Żeby jednak rozsądzić, czy przedłużenie gwarancji jest opłacalne, trzeba uwzględnić nie tylko ryzyko drogich awarii, ale i koszt obowiązkowych wizyt w autoryzowanej stacji obsługi.
Niektórzy właściciele aut, szczególnie tych tańszych, prędzej czy później przestają bowiem jeździć na przeglądy do ASO. Aby ograniczyć koszty eksploatacji, prace serwisowe zlecają prywatnemu mechanikowi. Tymczasem skorzystanie z przedłużonej gwarancji wymaga serwisowania w ASO.
Pewne oszczędności może przynieść tu zakup pakietu przeglądów na dany okres - wówczas ich ceny są niższe. Niektóre marki (np. BMW, Skoda) oferują takie pakiety w cenie auta.
Za wykupieniem przedłużonej gwarancji przemawia np. nowa albo skomplikowana konstrukcja samochodu, z którą wiąże się ryzyko wystąpienia tzw. chorób wieku dziecięcego lub niedostępność tańszych zamienników. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy nabywca przejeżdża niewiele kilometrów i usterki mogą wystąpić tuż po upływie gwarancji fabrycznej, jak i tych, gdy auto pokonuje znaczne przebiegi.
W przypadku niektórych marek (np. Honda, Suzuki) cena gwarancji zależy od chwili jej zakupu - im wcześniej po odbiorze nowego auta, tym taniej.
(Nie)pełna ochrona
Zależnie od marki, przedłużone gwarancje mogą być ofertą importera lub ubezpieczeniem. Należy zwrócić na to uwagę i uwzględnić, że niekiedy za naprawy trzeba najpierw zapłacić samemu, a dopiero później zapłaci nam za nią ubezpieczyciel.
W każdym przypadku należy też przeanalizować listę wyłączeń - zazwyczaj podlegają im jedynie elementy eksploatacyjne (np. części zawieszenia), ale zdarzają się dodatkowe obostrzenia (np. w BMW są to dźwięki wiatru lub piski, "które nie są spowodowane bezpośrednio uszkodzoną częścią").
Ostatecznie wszystko sprowadza się do ceny. O ile mowa o 1-4 tys. zł, ofertę wydłużonej gwarancji warto rozważyć. Jeśli jednak o 10 tys. zł - jak w Lexusie - to sens korzystania z usługi jest dyskusyjny.
Marka | Przykładowa oferta | Wyłączenia |
Alfa Romeo | Giulia: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 3975 zł (do 150 tys. km) | turbosprężarka, elementy sprzęgła, układ wydechowy |
Audi | A4: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 4000 zł (do 150 tys. km) | elementy eksploatacyjne |
BMW | X3: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 5155 zł (przebieg do 100 tys. km) | wymiana przednich/tylnych klocków hamulcowych, wymiana sprzęgła, wymiana piór wycieraczek, nieprzyjemne zapachy |
Citroen | C3: ochrona na dodatkowy 1 rok kosztuje 350 zł (przebieg do 40 tys. km) | elementy eksploatacyjne, w tym: akumulator, świece, łożyska |
Fiat | Tipo: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 2990 zł (przebieg do 75 tys. km, wersja benzynowa) | elementy eksploatacyjne |
Ford | Fiesta: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 300 zł (przebieg do 100 tys. km) | elementy eksploatacyjne |
Honda | CR-V: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 2650-4400 zł (limit przebiegu: 300 tys. km, cena zależy od daty wykupu) | elementy eksploatacyjne i ozdobne, uszczelki, klamki, lampy, układ wydechowy (poza sondą lambda), instalacja elektryczna (poza przetarciami i rozszczelnieniami) |
Lexus | NX 300h: ochrona na dodatkowe 2 lata kosztuje 9995 zł (do 500 tys. km) | koła, świece zapłonowe, klocki hamulcowe, uszczelki, nawigacja, końcówki drążków kierowniczych |
Mazda | 3: dodatkowe 2 lata kosztuje 704-794 zł (do 150 tys. km, zależnie od daty wykupu) | elementy eksploatacyjne |
Mercedes | E 220 d: ochrona na dodatkowe 2 lata kosztuje 3498 zł (ograniczenie przebiegu do 120 tys. km) | opony, felgi, żarówki, świece, akumulator, amortyzatory, układ wydechowy |
Peugeot | 308 1.6 HDi: ochrona na dodatkowe 2 lata kosztuje 2850 zł (ograniczenie przebiegu do 90 tys. km) | elementy eksploatacyjne |
Renault | Megane: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 4600 zł (do 80 tys. km) | elementy eksploatacyjne |
Skoda | Octavia: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 1250 lub 2400 zł (ograniczenie do 60 lub 120 tys. km) | elementy eksploatacyjne |
Suzuki | SX4 S-Cross: ochrona na dodatkowe 2 lata kosztuje od 1790 do 2770 zł (zależnie od daty wykupu, bez limitu km) | elementy eksploatacyjne |
Toyota | Auris: ochrona na dodatkowe 2 lata kosztuje 3268 zł (3198 zł dla hybrydy), limit przebiegu: 200 tys. km | elementy eksploatacyjne i ozdobne, uszczelki, klamki, lampy, układ wydechowy (poza sondą lambda), instalacja elektryczna (poza przetarciami i rozszczelnieniami) |
Volkswagen | Passat: ochrona na dodatkowe 3 lata kosztuje 3450 zł (do 100 tys. km) | zużycie eksploatacyjne |
Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 5/2018