Prostowniki pod lupą

Dobrego prostownika raczej nie da się rozpoznać po wyglądzie, często niewiele mówi także jego marka. Dopiero profesjonalny test odkrywa całą prawdę.

Dobry prostownik przyda się nawet wtedy, gdy akumulator jest w dobrym stanie.
Dobry prostownik przyda się nawet wtedy, gdy akumulator jest w dobrym stanie.Motor

Konieczność skorzystania z prostownika wcale nie musi wynikać z niesprawności akumulatora. W niektórych autach pobór prądu podczas postoju może być na tyle duży, że już po kilku dniach uruchomienie silnika stanie się niemożliwe. Efekt jest jeszcze bardziej dotkliwy na silnym mrozie - niskie temperatury znacznie obniżają nominalne parametry baterii. A jeśli samochód nie będzie używany przez dłuższy okres - np. cały sezon zimowy - może dojść do tak głębokiego rozładowania, że "odratowanie" baterii będzie już praktycznie niemożliwe. Porządny prostownik jest w takiej sytuacji nieodzownym pomocnikiem. Dzięki testowi wiadomo, która ładowarka sprawdzi się najlepiej.

Cena nie gra roli

Badanie wykonane przez Niemiecką Organizację Dozoru Technicznego GTÜ składało się z kilkudziesięciu prób na stanowiskach laboratoryjnych. Stanowiły one podstawę do przyznania punktów w pięciu kategoriach: ocena wizualna, obsługa, funkcje, badania elektryczne i badania jakościowe. Testowi poddano osiem prostowników w cenach od 130 do 565 zł. Co ciekawe, najdroższe produkty zajęły ostatnie miejsca i to wcale nie ze względu na wysoki koszt zakupu. Przegrały z tańszymi produktami ze względu na gorsze parametry. Cena w tym zestawieniu nie wchodziła do punktacji.

Jasna czołówka

Do "najważniejszych" punktów należą te przyznane za jakość procesu ładowania. Najlepsze prostowniki w tej kategorii w najmniejszym stopniu wpływają na skrócenie trwałości. Zwycięsko z tej próby wyszły produkty firm CTEK, BC, dobrze wypadły też ładowarki JMP, Voltcraft i ProUser. Prostowniki CTEK i BC najlepiej nadają się przy tym do regeneracji mocno zasiarczonych akumulatorów.

Za najbardziej praktyczne uznano ładowarki CTEK, Bosch i JMP - są proste w obsłudze i solidne. Pod względem jakości wykonania wszystkie testowane produkty zostały ocenione wysoko. Warto jednak zauważyć, że tylko w prostownikach CTEK, JMP i BC deklarowany maksymalny prąd ładowania pokrywa się z rzeczywistym.

Wyniki testu prostowników - osiem produktów w badaniach przeprowadzonych przez organizację GTÜ

Wyniki testu prostowników - osiem produktów w badaniach przeprowadzonych przez organizację GTÜMotor
  1. Dopasowanie prądu ładowania do akumulatora - możliwość ładowania akumulatora motocyklowego i samochodowego;
  2. Wybór funkcji regeneracji - możliwość ręcznego wyboru funkcji regeneracji;
  3. Możliwość pracy w innych trybach - inne możliwości, np. test akumulatora, przełączanie 6/24 V;
  4. Automatyczne rozpoznawanie akumulatora - funkcja automatycznego rozpoznawania ciągłości obwodu ładowania lub przerwanie ładowania po wykryciu uszkodzenia krokodylków;
  5. Zdolność ładowania silnie rozładowanych akumulatorów - możliwość ładowania skrajnie rozładowanych akumulatorów, o napięciach kolejno 3, 4,5 oraz 9 V;
  6. Test niskich temperatur - wytrzymałość przewodów, izolacji, krokodylków, przycisków itp. przy temperaturze -20˚C.

Miejsce 1.: CTEK MXS 5.0

CTEK MXS 5.0Motor

Zwycięski prostownik szwedzkiej firmy CTEK nie wykazał istotnie słabych stron.

Miejsce 2.: JMP 4000

JMP 4000Motor

Liderowi ustąpił niewiele, m.in. pod względem przydatności do akumulatorów AGM.

Miejsce 3.: BOSCH C3 6/12 V

BOSCH C3 6/12 VMotor

Dzięki możliwości ładowania baterii 6V przyda się np. do oldtimerów czy motocykli.

Miejsce 4.: VOLTCRAFT VC 2000

VOLTCRAFT VC 2000Motor

Niezły, ale nieco mniej nadaje się do regeneracji mocno rozładowanych akumulatorów.

Miejsce 5.: PROUSER DFC 530

BOSCH C3 6/12 VMotor

Godny polecenia. Pod względem parametrów elektrycznych na równi z liderem.

Miejsce 6.: EUFAB 16584

EUFAB 16584Motor

Najtańszy prostownik w teście, dobry stosunek ceny do oferowanych możliwości.

Miejsce 7.: BC 9000 EVO

BC 9000 EVOMotor

Stracił mnóstwo punktów w kategorii "badania elektryczne". W innych nie było źle.

Miejsce 8.: PROFI POWER 12V

PROFI POWER 12VMotor

W naszym kraju jest drogi, także ocena parametrów nie wypadła pozytywnie.

Tekst: Bartosz Zienkiewicz; zdjęcia: Andrzej Bieńkowski, producenci

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas