Poradnik prywatnego importera, cz. I

Podpowiadamy, jak znaleźć, kupić i sprowadzić samochód używany z Belgii, Francji i Holandii.

Poradnik prywatnego importera, cz. I
Poradnik prywatnego importera, cz. IMotor

Sprowadzanie samochodów z zagranicy jest wciąż bardzo popularne wśród Polaków. Do kraju importowanych jest średnio 700 tys. używanych aut rocznie z różnych państw Europy. Na zagranicznych rynkach można w dalszym ciągu znaleźć dobrze wyposażone auta o udokumentowanej historii serwisowej. Do wyjazdów po samochody skłaniają też atrakcyjne ceny lekko uszkodzonych bądź zaniedbanych pojazdów, które w Polsce można niewielkim kosztem doprowadzić do dobrego stanu. Co prawda w dalszym ciągu najpopularniejszym kierunkiem wyjazdów po auta są Niemcy, jednak wiele osób decyduje się na dalsze podróże w poszukiwaniu okazji.

Za granicę po auto

Z myślą o osobach chcących sprowadzić używany samochód prezentujemy praktyczny poradnik, w którym można znaleźć odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W zestawieniu opisujemy specyfikę zagranicznych rynków i podpowiadamy, jakich aut warto szukać w poszczególnych krajach. Radzimy gdzie, poza lokalnymi stronami z ogłoszeniami samochodowymi, opłaca się szukać używanych aut w dobrych cenach. Opisujemy procedurę rejestracji samochodu za granicą i wyjaśniamy, jak sprowadzić kupiony samochód do Polski. Zdradzamy tajniki zawodowych importerów, pozwalające zaoszczędzić i usprawnić proces prywatnym sprowadzającym. W pierwszej części poradnika prezentujemy wady i zalety sprowadzania samochodów z Belgii, Francji i Holandii.

Polacy wciąż masowo importują samochody z zagranicy. W zeszłym roku sprowadziliśmy ponad 700 tys. aut.Motor

Dokumenty w kraju

W poradniku importera prezentujemy też zagraniczne dokumenty potrzebne do zarejestrowania sprowadzonego samochodu w Polsce. Informacje na ten temat przydadzą się zarówno osobom importującym auta, jak i kupującym samochody sprowadzone przez handlarzy do Polski. Wiele osób z różnych względów nie decyduje się na wyjazd za granicę, jednak nawet podczas kupowania auta w Polsce warto wiedzieć, jakie dokumenty powinno posiadać. Biorąc pod uwagę fakt, że wiele z oferowanych do sprzedaży w Polsce sprowadzonych samochodów ma cofnięte liczniki, podpowiadamy, jak sprawdzić przebieg pojazdu w kraju jego pochodzenia.

Belgia

Odległość z centralnej Polski: 1200-1400 kmKoszt rejestracji samochodu: około 250 euroCzas załatwiania formalności: 2 dni

Niewielki kraj, leżący w północnej części Europy, pomiędzy Niemcami i Francją. W Belgii jest zarejestrowanych ponad 5 mln. samochodów. Obowiązują języki niderlandzki i francuski. W wielu przypadkach zrozumiały jest też niemiecki.

Specyfika rynku

W tym małym państwie handel samochodami jest silnie rozwinięty, a prywatne oferty stanowią mniejszość w porównaniu ze sprzedażą zawodową. Ceny samochodów są tam atrakcyjne, jednak warto wiedzieć, że tanie samochody są zwykle zaniedbane, często mają też duże przebiegi. Firmy ubezpieczeniowe w Belgii nawet niewielkie uszkodzenia często kwalifikują jako szkodę całkowitą. Na dodatek Belgowie z zasady nie reperują samochodów po stłuczkach. Właśnie takie auta opłaca się tam kupować, bo można trafić na egzemplarz w dobrym stanie. Historię przebiegu samochodu można sprowadzić, dysponując dokumentem Car Pass na stronie http://professionals.car-pass.be/verify/?request_locale=fr.

Fiat Ulysse i Citroen C8 to popularne w Belgii modele, chętnie sprowadzane do Polski.Motor

Jakie auta kupować

W Belgii znajdziemy dużo samochodów francuskich, głównie Citroenów i Renault, ale można tam też spotkać sporo aut niemieckich. Popularne są wersje kombi Opla Vectry, VW Passata czy Forda Mondeo wyposażone w wysokoprężne silniki. Stosunkowo często kupujący mogą też trafić na Fiaty oraz Mazdy i Nissany. Warto też zwrócić uwagę na dużą liczbę vanów, takich jak Renault Scenic i Espace czy Citroen C8.

Najczęściej sprowadzane modele

  • Renault Espace
  • Renault Scenic
  • Citroen C5
  • Citroen C8
  • Volkswagen Passat
  • Peugeot 308
  • Opel Vectra
  • Ford Mondeo

Gdzie szukać samochodów

Poza popularnymi belgijskimi serwisami internetowymi, samochodów można szukać na miejscu. W Belgii zlokalizowanych jest wiele autokomisów, które specjalizują się w sprzedaży aut na eksport. Poza tym, w soboty i niedziele działają tam giełdy samochodowe m.in. w Brukseli, Wilrijk, Roeselare czy Diepenbeek.

www.autoscout24.be    www.hebbes.be    www.2dehands.be/autos    www.autos.tweedehands.net    www.kapaza.be    www.auto.vlan.be

Dokumenty i formalności

Po sfinalizowaniu transakcji kupujący powinien otrzymać od sprzedawcy dowód rejestracyjny oraz dokument potwierdzający ważność badania technicznego. Dokumenty i tablice wyjazdowe można wyrobić tylko w jednym punkcie w Brukseli (Adres: City Atrium Vooruitgangstraat 60). Koszt zarejestrowania samochodu w Belgii to 250 euro, a na dokumenty czeka się 2 dni, dlatego w praktyce większość aut trafia do Polski na lawetach.

Dokumenty i formalnościMotor
Wiele samochodów w Belgii jest bardzo zaniedbanych. Po sprowadzeniu do Polski wymagają one czyszczenia i często napraw wnętrza.Motor

Import z Belgii - za i przeciw

Belgia to atrakcyjny kierunek wyjazdów po samochody. Mały kraj, położony stosunkowo niedaleko od Polski. Ze względu na czasochłonną i kosztowną procedurę rejestracyjną, najlepiej wybrać się tam autolawetą. Warto szukać samochodów lekko uszkodzonych.

Plusy:

  • duży wybór samochodów używanych,
  • atrakcyjne ceny aut lekko uszkodzonych,
  • obecność dużych giełd samochodowych,
  • stosunkowo nieduża odległość do pokonania z Polski.

Minusy:

  • dużo liczba zaniedbanych i brudnych samochodów,
  • czasochłonna i kosztowna procedura rejestracji eksportowanego samochodu,
  • wymagająca podróży do Brukseli.

Francja

Odległość z centralnej Polski: 1200-2500 kmKoszt rejestracji samochodu: około 180 euroCzas załatwiania formalności: 1-2 dni

Duży kraj zachodniej Europy, w którym zarejestrowanych jest ponad 32 mln samochodów. Urzędowy język francuski. W dużych miastach można się komunikować po angielsku, co nie jest jednak regułą na prowincji.

Specyfika rynku

Na francuskim rynku samochodów używanych królują auta rodzimej produkcji. Pośród mnóstwa sprzedawanych samochodów można trafić na egzemplarze zadbane, jednak często zdarzają się też auta poobijane, zwłaszcza w miastach. Do codziennej jazdy we Francji bardzo często są używane małe samochody. Na rynku pojazdów z drugiej ręki w tym kraju można znaleźć wiele aut takich jak np. Peugeot 207, Renault Clio czy Fiat Grande Punto. Auta na przedniej szybie powinny mieć naklejkę z danymi stacji, w której przeszły ostatni przegląd. W stacjach telefonicznie można sprawdzić przebieg podczas ostatniego badania.

Wśród sprowadzanych z Francji aut królują modele Renault. Zwłaszcza Laguna i Scenic.Motor

Jakie auta kupować

We Francji można tanio kupić dwuosobowe samochody w wersjach dostawczych, które po przywiezieniu do Polski można przerobić na osobowe. Wśród wielu oferowanych do sprzedaży aut warto poszukać też Laguny czy Scenica w dobrym stanie. Amatorzy niemieckiej motoryzacji znajdą sporo Passatów, jednak stanowią one mniejszość.

Najczęściej sprowadzane modele

  • Renault Laguna
  • Renault Scenic
  • Renault Clio
  • Fiat Grande Punto
  • Citroen C5
  • Peugeot 307
  • Peugeot 207
  • VW Passat

Gdzie szukać samochodów

We francuskich ogłoszeniach można znaleźć zarówno oferty komisów, jak i prywatnych sprzedających. Popularnymi miejscami wśród importerów są place z samochodami poleasingowymi, gdzie w jednym miejscu znajduje się kilkaset pojazdów. Atrakcyjne są także aukcje, na których sprzedawane są pojazdy z sektora publicznego.

www.autoscout24.fr    www.paruvendu.fr    www.leboncoin.fr    occasion.auto-evasion.com    www.clubannonces.com    www.jannonce.com/automobile

Dokumenty i formalności

Nabywca samochodu powinien udać się ze sprzedającym do prefektury - francuskiego urzędu, gdzie sprzedający wyrejestrowuje auto. Urzędnik przekreśla wtedy dowód rejestracyjny, umieszczając na nim datę oraz informację o wyrejestrowaniu. Na samochodzie zostają dotychczasowe tablice rejestracyjne. Autem można się poruszać jeszcze przez 30 dni, jednak tylko po terytorium Francji. Osoby chcące wrócić samochodem na kołach do Polski, muszą wykupić w prefekturze eksportowe tablice rejestracyjne (koszt ok. 80 euro), na które czeka się do 2 dni. Ważne, by nie wyruszać w podróż na dotychczasowych tablicach, ponieważ w Niemczech grożą za to wysokie mandaty, sięgające kilkuset euro. Koszt ubezpieczenia to ok. 100 euro.

Dokumenty i formalnościMotor

Import z Francji - za i przeciw

Wyprawa po samochód do Francji może oznaczać konieczność pokonania nawet 4-5 tys. km. Jednak dzięki temu lokalny rynek nie jest tak przebrany jak np. niemiecki, a klienci mogą wybierać wśród większej liczby oferowanych do sprzedaży pojazdów. Szczególnie auta eksploatowane w mieście są często porysowane, dzięki czemu można negocjować cenę. Sprowadzane na kołach samochody muszą mieć ważne badanie techniczne.

Plusy:

  • bardzo duży wybór samochodów,
  • łagodne warunki klimatyczne - brak korozji.

Minusy:

  • duża odległość do pokonania,
  • bariera językowa na prowincji,
  • sprzedawane samochody są często porysowane i poobijane.

Holandia

Odległość z centralnej Polski: 1050-1350 kmKoszt rejestracji samochodu: około 150 euroCzas załatwiania formalności: 1 dzień

Kraj sąsiadujący z Belgią i Niemcami, w którym zarejestrowanych jest 8 mln samochodów. Urzędowo obowiązuje język niderlandzki, ale z Holendrami w większości przypadków można się bez problemu porozumiewać po angielsku i niemiecku.

Specyfika rynku

W Holandii często można znaleźć zadbane auta z udokumentowaną historią. Cofanie liczników jest tam karalne, a historię samochodów można sprawdzić po numerach rejestracyjnych na stronie Państwowej Służby Ruchu www.rdw.nl.

Jakie auta kupowaćMotor

Jakie auta kupować

Przepisy podatkowe w Holandii nie sprzyjają posiadaniu samochodów z dużymi silnikami. Właśnie takie auta są sprzedawane w atrakcyjnych cenach. Popularny jest import SUV-ów i samochodów terenowych. Podczas transakcji warto się targować.

Najczęściej sprowadzane modele

  • BMW X3 i X5
  • Land Rover Discovery
  • Renault Laguna
  • VW Passat

Gdzie szukać samochodów

W Holandii popularne jest sprzedawanie samochodów bezpośrednio przez właścicieli lub w małych komisach. Takie auta umieszczane są w internetowych portalach. Dodatkowo w miejscowości Beverwijk zlokalizowana jest duża giełda samochodowa czynna we wtorki, na którą przyjeżdżają zarówno handlarze, jak i prywatni sprzedawcy.

www.autotekoop.nl    www.automarkt.nl    www.gaspedaal.nl    www.autotrader.nl    www.autokopen.nl    www.marktplaats.nl

Dokumenty i formalności

Formalności związane z rejestracją kupionego w Holandii samochodu załatwia się w lokalnych odpowiednikach polskich wydziałów komunikacji - urzędach Państwowej Służby Ruchu Drogowego (RDW) lub agencjach tych urzędów. Niestety, takie punkty znajdują się jedynie w większych miastach. Po kupieniu samochodu należy udać się do RDW ze sprzedającym, by ten mógł wyrejestrować auto i oddać tablice rejestracyjne, które są niszczone. Kupujący w urzędzie musi przedstawić dowód zakupu auta, dokument tożsamości i kompletny dowód rejestracyjny. Urzędnicy za 24 euro wystawiają deklarację wywozową auta i nadają numer wywozowych tablic rejestracyjnych, ważnych 14 dni lub do wygaśnięcia badania technicznego. Tablice wyrabiane są na miejscu, często wypisywane są odręcznie za pomocą flamastra. W urzędzie kupujący musi jeszcze za około 120 euro wykupić ubezpieczenie OC. Zarejestrowanym autem trzeba wyjechać z Holandii w ciągu 14 dni.

Dokumenty i formalnościMotor

Import z Holandii - za i przeciw

Coraz więcej osób decyduje się na import samochodów z Holandii, ponieważ można tam kupić auta w dobrym stanie, a ich przebieg da się sprawdzić z Polski na podstawie numerów rejestracyjnych (stałych dla auta bez względu na zmiany właścicieli). Auta sprowadzane na kołach muszą mieć ważny przegląd.

Plusy:

  • duża liczba zadbanych i regularnie serwisowanych samochodów,
  • możliwość sprawdzenia historii przebiegu pojazdu przez internet,
  • stosunkowo niskie ceny, które można negocjować.

Minusy:

  • brak możliwości powrotu na kołach samochodem bez ważnego badania technicznego,
  • brak urzędów rejestrujących auta (RDW) w każdym mieście.

Praktyczne rady i triki importerów – na co zwrócić uwagę podczas sprowadzania auta

Podstawowe zwroty

Znajomość podstawowych zwrotów w obcym języku ułatwia analizowanie ogłoszeń.Shutterstock

Planując wyjazd po samochód za granicę, warto zapoznać się z ogłoszeniami zamieszczonymi na lokalnych serwisach internetowych. O ile podstawowe zwroty w języku angielskim czy niemieckim są zrozumiałe dla wielu osób, o tyle w przypadku francuskiego czy niderlandzkiego nie jest już tak prosto. Dlatego wcześniej warto zapoznać się z obcojęzycznymi zwrotami, używanymi w ogłoszeniach. Pozwoli to na wnikliwe analizowanie rynku i wytypowanie najatrakcyjniejszych ofert.

polski
francuski
niderlandzki
cena do
prix jusqu’a
verkoopprijs tot
rocznik od
annee a partir de
bouwjaar
przebieg do
kilometrage jusqu’a
kilometerstand tot
moc silnika
puissance
vermogen
rodzaj paliwa
carburant/energie
brandstof
benzyna/LPG
essence/GPL
benzine/LPG
olej napędowy
gazole
diesel
samochód używany
auto/voiture d’occasion
occasions
samochód nowy
auto/voiture nouvelle
nieuwe auto
szukać
rechercher/chercher
zoeken
książka serwisowa
carnet d’entretien
onderhoudsboek
bezwypadkowy
sans accident
ongevallen
rozbity
brisées
gebroken
badanie techniczne
controle technique
technische evaluatie
ubezpieczenie
l’assurance
autoverzekering

Sprowadzenie na lawecie

Wynajem lawety to wydatek około 300 zł za dobę.Motor

Osoby planujące import samochodu powinny rozważyć wynajęcie lawety w polskiej wypożyczalni. Autolawetę, którą można kierować, posiadając prawo jazdy kategorii B, można wynająć już za 300 zł za dobę. Biorąc pod uwagę, że np. w Belgii na dokumenty wywozowe czeka się aż 2 dni, a procedura rejestracji kosztuje 250 euro, okazuje się, że przywiezienie kupionego samochodu na wynajętej lawecie jest tańsze niż import na kołach. Oferowane do wynajmu autolawety są w większości przypadków nie starsze niż 3 lata i posiadają pakiet ubezpieczeń. Dodatkowo, kalkulując wyjazd warto wiedzieć, że tego rodzaju laweta spala w trasie podczas jazdy na pusto około 8 l/100 km, a z załadunkiem 10-11 l/100 km. Odliczając koszty noclegu dla dwóch osób, rejestracji za granicą oraz paliwa potrzebnego na powrót dwoma autami, okazuje się, że wybierając się po samochód lawetą, można zaoszczędzić i czas, i pieniądze. Wynajmując lawetę, warto sprawdzić, czy jej ładowność wystarczy do przywiezienia poszukiwanego przez nas auta. O ile to możliwe, dobrze jest wybrać lawetę na pojedynczych kołach tylnych, co ograniczy wydatki na autostradę.

Import na niemieckich tablicach

Wiele osób sprowadza samochody z innych państw na niemieckich, wywozowych dokumentach i tablicach rejestracyjnych.Motor

Popularnym wśród importerów, choć z punktu widzenia prawa nielegalnym, procederem jest sprowadzanie samochodów z innych krajów, np. z Belgii, na niemieckich tablicach wywozowych z żółtym paskiem. Takie tablice kupuje się wraz z czystym dowodem rejestracyjnym, który wypełnia się dopiero po kupnie samochodu. Można je nabyć nawet w Polsce za niecałe 500 zł. Na niemieckich rejestracjach wywozowych można się poruszać autem przez 5 dni po całej Europie. Aby nie łamać prawa, umowa kupna auta powinna być sporządzona na terenie Niemiec.

Tekst: Paweł Tyszko, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas