Ponad 8 tys. zł kary za gapiostwo. Kierowcom pozostaje tylko zapłacić
Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla każdego posiadacza pojazdu mechanicznego w Polsce. Chroni ono nie tylko sprawcę wypadku, ale również poszkodowanych, zapewniając im odszkodowanie za poniesione szkody. Kary za brak OC rosną z roku na rok, gdyż ich wysokość jest powiązana z pensją minimalną.
Czynniki wpływające na cenę OC
- Wiek i doświadczenie kierowcy: Młodzi kierowcy z krótkim stażem za kierownicą zazwyczaj płacą więcej za OC niż doświadczeni kierowcy.
- Miejsce zamieszkania: Ryzyko wypadku jest wyższe w dużych miastach, dlatego mieszkańcy tych aglomeracji mogą spodziewać się wyższych składek.
- Marka i model samochodu: Samochody o większej mocy i pojemności silnika są zazwyczaj droższe w ubezpieczeniu.
- Historia ubezpieczeniowa: Kierowcy, którzy mieli w przeszłości kolizje lub wypadki, mogą liczyć się z wyższą składką.
- Użytkowanie pojazdu: Samochody używane do celów prywatnych są zazwyczaj tańsze w ubezpieczeniu niż te używane do celów służbowych.
- Sposób płatności: Ubezpieczyciele mogą oferować zniżki za płatność składki jednorazowej online.
Kary za brak OC w 2024 roku
Brak OC jest poważnym wykroczeniem, za które grożą wysokie kary. W 2024 roku kary za brak OC ponownie wzrosły, gdyż ich wysokość jest powiązana z obowiązującym wynagrodzeniem minimalnym. Kary nakładane na kierowców bez ważnej polisy OC zależą od dwóch czynników - rodzaju pojazdu i długości okresu, w jakim właściciel był pozbawiony ochrony ubezpieczeniowej. Dokładnie reguluje to art. 88 ustawy o ubezpieczeniach. Od 1 stycznia do 30 czerwca maksymalna stawka za nieubezpieczenie pojazdu mechanicznego wyniesie 12 730 zł. Następnie od 1 lipca wzrośnie o 170 zł do poziomu 12 900 zł. Tyle zapłacą nieuważni właściciele samochodów ciężarowych.
Brak OC w przypadku samochodu osobowego to dwukrotność wynagrodzenia minimalnego. Brak OC w przypadku samochodu ciężarowego, ciągnika i autobusu wynosi aż trzykrotność wynagrodzenia minimalnego, z kolei brak OC w przypadku pozostałych pojazdów, np. motocykli, to jedna trzecia wynagrodzenia minimalnego. Jeśli okres, w którym pozostajemy bez ubezpieczenia, nie przekracza 3 dni, naliczone zostanie 20 proc. wartości opisanej powyżej kary. W przypadku spóźnienia od 4 do 14 dni będzie to 50 proc., a powyżej dwóch tygodni - 100 proc. W razie potrzeby kwoty zaokrągla się do pełnych 10 zł.
Przykładowe kary za brak OC:
- Kierowca, który nie posiada OC przez 3 dni, zapłaci karę w wysokości 1,7 tys. zł.
- Kierowca, który nie posiada OC przez 14 dni, zapłaci karę w wysokości 4 240 zł.
- Kierowca, który nie posiada OC przez więcej niż 14 dni, zapłaci karę w wysokości 8 480 zł.
Kierowcy samochodów osobowych po drugiej podwyżce płacy minimalnej w połowie roku zapłacą odpowiednio:
- 1 720 zł - za brak OC nie dłużej niż 3 dni;
- 4 300 zł - za brak OC przez okres od 4 do 14 dni;
- 8 600 zł - za brak OC przez ponad 14 dni
Kto nakłada kary za brak OC i jak się od nich odwołać?
Wezwanie do zapłaty kary za brak OC wysyła Ubezpieczeniowy Zakład Gwarancyjny (UFG). Według danych za rok 2021 instytucja wystawiła ponad 250 000 wezwań.
Nieprawidłowości mogą zostać wykryte na dwa sposoby, po pierwsze w wyniku wewnętrznej kontroli UFG, którego system informatyczne skanują bazę polis i pojazdów poszukiwaniu luk. Druga możliwość to wykrycie nieprawidłowości przez organy uprawnione do kontroli drogowej (Policja, Straż Graniczna, ITD czy organy celne), które przekażą informację do UFG.
Istnieje oczywiście możliwość odwołania od nałożonej kary - każdy ma na to 30 dni od doręczenie wezwania do zapłaty. Aby nie płacić kary będziesz musiał wysłać dowód zawarcia umowy na ubezpieczenie OC.