Nowe kontrolki w samochodach. Lepiej wiedzieć, co oznaczają

Wraz z pojawieniem się nowych rodzajów napędu w kabinie wokół zegarów, zwykle na ekranie cyfrowym, zaczęły pojawiać się nowego typu kontrolki i komunikaty, których w autach spalinowych nie uświadczymy.

Wraz z pojawieniem się nowych napędów, na zegarach można znaleźć nowe kontrolki.
Wraz z pojawieniem się nowych napędów, na zegarach można znaleźć nowe kontrolki.123RF/PICSEL

Znaczenie kontrolek w samochodzie to wiedza, którą powinien posiąść każdy kierowca. Zasadniczo kontrolki dzielimy według rodzaju i koloru. Mamy więc kontrolki zielone/niebieskie, które pełnią funkcję informacyjną. Są też kontrolki pomarańczowe/żółte, czyli ostrzegawcze, a także czerwone, które informują o awarii. W autach hybrydowych i elektrycznych, a także w wielu spalinowych, nowoczesnych samochodach, nierzadko kontrolce towarzyszy komunikat z grafiką i/lub krótkim komunikatem. Poniżej lista podstawowych kontrolek z tradycyjnych aut spalinowych z podziałem na kolory. Większość z nich spotkamy też w autach hybrydowych i elektrycznych:

Kolor czerwony

  • Kontrolka awarii układu hamulcowego: informuje o awarii układu hamulcowego. Należy natychmiast zatrzymać pojazd i skontaktować się z serwisem.
  • Kontrolka niskiego ciśnienia oleju: informuje o niskim ciśnieniu oleju w silniku. Należy natychmiast zatrzymać pojazd i sprawdzić poziom oleju.
  • Kontrolka temperatury silnika: informuje o przegrzaniu silnika. Należy zatrzymać pojazd i odczekać, aż silnik/płyn chłodzący ostygnie.
  • Kontrolka poduszek powietrznych: informuje o usterce którejś poduszki powietrznej lub kilku poduszek
  • Kontrolka samochodu z kluczem w środku: informuje o usterce elektroniki
  • Kontrolka z kierownicą: informuje o usterce związanej ze wspomaganiem układu kierowniczego
  • Kontrolka akumulatora: informacja o usterce związanej z układem ładowania

Kolor pomarańczowy/żółty

  • Kontrolka niskiego poziomu paliwa: informuje o niskim poziomie paliwa w zbiorniku. Należy jak najszybciej zatankować pojazd.
  • Kontrolka ostrzegawcza check engine/z symbolem silnika: informuje o potencjalnej usterce jednostki napędowej
  • Kontrolka kontroli trakcji: informuje o wyłączeniu kontroli trakcji.
  • Kontrolka ESP: informuje o wyłączeniu ESP.

Kolor zielony/niebieski

  • Kontrolka włączonych świateł mijania: informuje o włączeniu świateł mijania.
  • Kontrolka włączonych świateł drogowych: informuje o włączeniu świateł drogowych.

Żółw i głośnik, czyli nowe kontrolki w hybrydach i elektrykach

W autach o napędzie hybrydowym lub elektrycznym pojawiły się nowe kontrolki, informujące, ostrzegające lub takie, które informują o trwającej awarii. Ich kolory pokrywają się zwykle z klasycznymi kontrolkami z aut spalinowych. Oto przykłady nowych kontrolek i komunikatów, które spotkamy w hybrydach i elektrykach.

  • Żółta kontrolka usterki układu hybrydowego/elektrycznego - klucz lub trójkąt z wykrzyknikiem: informuje o usterce układu hybrydowego lub elektrycznego. Należy skontaktować się z serwisem.
  • Termometr wewnątrz akumulatora, czerwona kontrolka temperatury baterii trakcyjnej: informuje o przegrzaniu baterii trakcyjnej. Należy zatrzymać pojazd i odczekać, aż temperatura akumulatorów spadnie.
  • Żółta/pomarańczowa wtyczka z przewodem - zwykle informuje o niskim poziomie naładowania akumulatorów
  • Samochód z wykrzyknikiem - usterka układu elektrycznego, problem z akumulatorem lub obwodem
  • Kontrolka z symbolem akumulatora z wykrzyknikiem informuje o usterce akumulatora trakcyjnego lub o niskim poziomie naładowania
  • Ikonka głośnika - usterka systemu dźwiękowego mającego ostrzegać pieszych o nadjeżdżającym pojeździe
  • Ikonka żółwia - ograniczona moc ze względu na niski poziom naładowania akumulatorów lub awarię układu napędowego, zazwyczaj towarzyszy jej komunikat taki jak "ograniczona moc" lub "ograniczone przyspieszenie"

Znaczenie kontrolek i trafne odczytywanie komunikatów to podstawa w eksploatacji auta. Generalnie zasada jest taka, że po zaświeceniu się którejkolwiek czerwonej kontrolki należy jak najszybciej zatrzymać pojazd i w miarę możliwości sprawdzić, co może być tego przyczyną. W razie poważnego problemu zwykle potrzebna jest pomoc mechanika.

Rondo Solidarności w Nowym Sączu Krzysztof MocekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas