Nowe kary dla kierowców weszły w życie. Są wręcz horrendalnie wysokie

Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC podrożeją w tym roku dwukrotnie. Od 1 stycznia obowiązują już nowe stawki, a jeszcze wyższe wejdą w życie już w drugiej połowie roku. Sprawdzamy, jak wysokie kary przygotował Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Kary za brak OC podrożeją w tym roku dwa razy.
Kary za brak OC podrożeją w tym roku dwa razy.Bartlomiej MagierowskiEast News

Kara za brak OC 2023 - dwie podwyżki w 2023

Wysokość kary za brak OC zależy od ustalanej każdego roku przez rząd płacy minimalnej. W 2022 r. wynosiła 3010 zł brutto. Ze względu na wysoki wskaźnik inflacji, w 2023 r. zaplanowano dwie podwyżki płacy minimalnej. Pierwsza weszła już w życie - od 1 stycznia wynosi 3490 zł brutto, a od 1 lipca zacznie obowiązywać stawka 3600 zł brutto. To oznacza, że stawki za brak OC wzrosły.

Obowiązek ochrony pojazdu w ramach ubezpieczenia OC jest określone w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK. W ramach przepisów doprecyzowano również wysokość, tryb nakładania i dochodzenia opłat karnych.

Kara za brak OC 2023 - od czego zależy?

Instytucją odpowiedzialną za kontrolę oraz nakładanie i egzekwowanie opłat jest UFG - Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Zgodnie z ustawą, najwyższa opłata karna za brak polisy OC dotyczy właścicieli pojazdów, którzy nie posiadali ochrony ubezpieczenia dłużej niż 14 dni.

Jeśli przerwa w ubezpieczeniu trwała do 3 dni - właściciel pojazdu zapłaci 20 proc. pełnej opłaty karnej. W przypadku opóźnienia trwającego od 4 do 14 dni - obowiązuje 50 proc. pełnej opłaty karnej.

Wysokość opłaty dotyczy również rodzaju pojazdu. W przypadku samochodów osobowych wynosi równowartość dwukrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (brutto). Kara w przypadku aut ciężarowych, ciągników i autobusów to trzykrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę. W przypadku pozostałych pojazdów (w tym motocykli) jest to równowartość jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Kara za brak OC 2023 - jakie stawki?

Maksymalna kara za brak OC powyżej 14 dni dla właścicieli samochodów osobowych wzrosła z 5600 do 7200 zł, dla aut ciężarowych z 8400 do 10 800 zł, a pozostałych pojazdów (jak np. motocykle) z 930 do 1200 zł.

 
Samochody osobowe
Samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy
Pozostałe pojazdy
Powyżej 14 dni
6 980 zł
10 470 zł
1 160 zł
4 - 14 dni
3 490 zł
5 240 zł
580 zł
1 - 3 dni
1 400 zł
2 090 zł
230 zł
 
Samochody osobowe
Samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy
Pozostałe pojazdy
Powyżej 14 dni
7 200 zł
10 800 zł
1 200 zł
4 - 14 dni
3 600 zł
5 400 zł
600 zł
1 - 3 dni
1 440 zł
2 160 zł
240 zł
Wysokość kary za brak OC uzależniona jest od płacy minimalnej, a na 2023 rok rząd zaplanował właśnie jej dwie podwyżki. Andrzej Iwańczuk/ReporterEast News
Wyższe kary za brak OC weszły w życie z początkiem roku. Od 1 lipca będą jeszcze wyższe.Adobe Stock

***

Moto Flesz - odcinek 72. O elektryku z zasięgiem ponad 1000 km i nowych przepisach dla kierowców w UEINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas