Nie daj się nabić ... w klimatyzację! Prawidłowy serwis klimy

Oprócz "nabicia klimatyzacji" okresowy przegląd powinien obejmować także kontrolę działania układu.
Oprócz "nabicia klimatyzacji" okresowy przegląd powinien obejmować także kontrolę działania układu.Motor

Pełna procedura serwisu klimatyzacji

  • Dlaczego się to robi? Praca klimatyzacji automatycznej jest nadzorowana zaawansowanym sterownikiem. Wszelkie anomalie rejestrowane są w jego pamięci. Sterownik na bieżąco odczytuje wszystkie ważne parametry pracy klimatyzacji (ciśnienia w obwodach, temperatury itp.).
  • Jak się to robi? Do gniazda diagnostycznego podłączany jest tester, który odczytuje parametry "online" i zapisane błędy.
  • Dlaczego się to robi? W ciągu roku, ze sprawnego układu klimatyzacji ulatnia się ok. 10% czynnika. Zużywa się także środek smarujący, krążący razem z czynnikiem. Raz w roku trzeba opróżnić układ i napełnić go ponownie odpowiednią "mieszanką".
  • Jak się to robi? Do złączek w układzie klimatyzacji podpina się końcówki maszyny, która sprawdza szczelność układu i wymienia czynnik chłodzący i środek smarny.
  • Dlaczego się to robi? Uwagi kierowcy na temat skuteczności działania klimatyzacji są na tyle subiektywne, że specjaliści sami przeprowadzają testy. Najlepszym jest kontrola temperatury przy krateczkach nawiewu.
  • Jak się to robi? Mechanik umieszcza czujnik (termometr) w kratkach nawiewu powietrza do kabiny, i ocenia zarówno minimalną temperaturę jaką można uzyskać, jak też czas po którym jest osiągana. Dane porównuje się z danymi serwisowymi. Ten pomiar możemy wykonać sami - wystarczy elektroniczny termometr.
Filtry papierowe mają jasny kolor. Filtry węglowe są naturalnie czarne i wyglądają jak brudne.
Filtry papierowe mają jasny kolor. Filtry węglowe są naturalnie czarne i wyglądają jak brudne.Motor
  • Dlaczego się to robi? Filtr oczyszczający powietrze wpadające do wnętrza dość szybko się brudzi. Objawem jest słaba skuteczność wentylacji oraz silnie parujące szyby.
  • Jak się to robi? Trudność tej operacji zależy od modelu samochodu. W niektórych filtr znajduje się w łatwo dostępnym miejscu. W innych - aby się do niego dostać trzeba wymontować schowek pasażera, rozebrać podszybie, fragment deski rozdzielczej, a nawet odkręcić pedał gazu.
  • Węglowy czy papierowy? Wkłady węglowe są droższe, ale skuteczniej wychwytują przykre zapachy. Jeśli nie mamy gotówki, nie trzeba jednak przesadzać. Wystarczy nam tani filtr papierowy.
Kontrolę odpływu wody z parownika warto przeprowadzać przy każdej okazji.
Kontrolę odpływu wody z parownika warto przeprowadzać przy każdej okazji.Motor
  • Dlaczego się to robi? Na parowniku klimatyzacji, ukrytym w desce rozdzielczej, skrapla się woda. Ścieka na podstawkę, a później, odpływem, wylewa pod auto. Jeśli odpływ jest zatkany, woda leje się na podłogę samochodu, pod dywaniki, które mogą pleśnieć.
  • Jak się to robi? Pod samochodem, w okolicy przegrody czołowej, trzeba odszukać charakterystyczną gumową rurkę i sprawdzić, czy jest drożna.
Preparat aplikujemy tak, aby dotarł do parownika (np. przez wlot powietrza).
Preparat aplikujemy tak, aby dotarł do parownika (np. przez wlot powietrza).Motor
  • Dlaczego się to robi? Na parowniku oraz w układzie nawiewu powietrza do kabiny gromadzą się grzyby i bakterie. Musimy je zwalczać, bo są szkodliwe dla zdrowia.
  • Jak się to robi? Preparat aplikuje się w miejsce, z którego wyjęto filtr kabinowy i w kratki wentylacji kabiny. Później należy chwilę odczekać, a następnie włączyć nawiew na kilkanaście minut. Preparat bezwzględnie musi dotrzeć do parownika - w przeciwnym wypadku nie będzie skuteczny.
  • Dlaczego się to robi? Układ klimatyzacji chłonie wilgoć. Aby ochronić przed korozją wnętrze kompresora klimatyzacji, w układzie znajduje się pochłaniacz wilgoci. Raz na 2 lata należy go wymienić. Filtr-osuszacz wymienia się także w samochodach powypadkowych, w których układ klimatyzacji został rozerwany, a samochód stał przez kilka czy kilkanaście dni na wolnym powietrzu.
  • Jak to się robi? Wymianę filtra osuszacza  przeprowadzają specjalistyczne firmy. Koszt wraz z obsługą - ok. 600 zł.