Najpopularniejsze turbodiesle. Co się w nich psuje?

Opisujemy najczęściej występujące niedomagania jednostek TDI - najpopularniejszych silników wysokoprężnych w Polsce. Usterki silnika 1.9 zwykle są błahe, a te poważne dotykają raczej jednostek 2.0 TDI 16V i 2.5 V6 TDI.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Samochód z silnikiem TDI bardzo łatwo sprzedać i jeszcze łatwiej kupić, ale czasem problem sprawia prawidłowe zdiagnozowanie jego usterek, które są tak naprawdę nieuniknione.

Na szczęście obecnie temat ten został w miarę dobrze rozpoznany, jednak z początku bardzo wiele osób dawało się "naciągnąć" na zbyteczną wymianę turbosprężarki, gdy samochód np. tracił moc podczas wyprzedzania.

Dlatego też zebraliśmy w jednym miejscu najczęściej występujące usterki takich popularnych silników jak TDI w wersji 1.9, 2.0 16V i 2.5 V6. Zaznaczamy: nasze informacje nie zastąpią wizyty w warsztacie. Mają przede wszystkim posłużyć pokierowaniu diagnozy usterki na właściwe tory i zapobieżeniu próbom wymiany "wszystkiego jak leci" na koszt klienta, z nadzieją, że akurat może trafi się na zepsuty element, co nadal praktykuje wiele warsztatów.

1.9 TDI - naprawdę solidny

Prosty i dobrze przemyślany silnik 1.9 TDI zadebiutował na początku lat 90. Z początku był zasilany pompą wtryskową (TDI VP), ale dotyczy to tylko wersji o mocy 75, 90 i 110 KM. Później wprowadzono zasilanie pompowtryskiwaczami (TDI PD). Wszystkie 1.9 TDI mają podobną konstrukcję rozrządu: osiem zaworów napędzanych paskiem, podlegającym wymianie co 90 tys. km. Poważnie różnią się jednak osprzętem: początkowe nie miały turbiny ze zmienną geometrią łopatek ani dwumasowego koła zamachowego, ale te elementy mają już wszystkie silniki z zasilaniem pompowtryskiwaczowym.

2.0 TDI PD - silnik z wadą?

Czytając opisy awarii silnika 2.0 TDI 16V z pompowtryskiwaczami (PD) trudno oprzeć się wrażeniu, że Volkswagen gdzieś popełnił błąd, dobierając zbyt słabe materiały - stąd pękające głowice czy starta zębatka pompy oleju (o tym poniżej). Silniki te poprawiono ok. roku 2007, wprowadzając stałe zazębienie zamiast zawodnego łańcucha. Obecnie w produkcji jest silnik 2.0 z common rail.

2.5 V6 TDI - problemy na dużą skalę

Ten silnik miał stanowić technologiczny majstersztyk koncernu VW i Audi. Z początku zachwycał dużym momentem obrotowym, ale szybko okazało się, że nie tylko dużo pali, ale też ma poważne problemy z wycierającymi się wałkami rozrządu i skomplikowanym ich napędem.

O szczegółach usterek silników 1.9 TDI, 2.0 TDI 16V oraz 2.5 V6 TDI przeczytasz na magazynauto.pl.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas