Nadciąga fala pyłu z Sahary. Jak ochronić przed nią auto?
Zjawisko kalimy w Europie, także w Polsce, występuje najczęściej na przełomie marca i kwietnia. W ostatnich tygodniach odpowiadało ono m.in. za efekt czerwonego nieba czy deszczu, a także za osadzający się na pojazdach pył. Jak go usunąć, żeby nie uszkodzić lakieru i nie obniżyć wartości auta?
Już od piątku 5 kwietnia nad Polskę nadciągać będzie kolejna fala powietrza z północnej Afryki, niosąc ze sobą wyraźnie widoczny pył piaskowy. Według synoptyków IMGW, największe jego stężenie wystąpi w niedzielę. Eksperci ostrzegają, że nieumiejętne usunięcie pyłu z karoserii może prowadzić do uszkodzenia lakieru, a w konsekwencji obniżenia ceny auta przy sprzedaży.
Kalima. Co to za zjawisko?
Chmura pyłu z Sahary nawiedza Polskę niemal co roku, pokrywając samochody cienką warstwą piasku. Pył ten jest wynikiem burz piaskowych nad pustynią, a transportowany przez wiatry, trafia do różnych części Europy. Docierając do Polski wraz z powietrzem zwrotnikowym, często przybiera charakterystyczne czerwone zabarwienie, zyskując miano "krwawego deszczu".
Usunięcie pyłu z samochodu może wydawać się proste i sprowadzać się do wizyty w myjni automatycznej. Należy jednak zachować ostrożność, ponieważ niewłaściwe mycie może uszkodzić lakier, co w przyszłości obniży cenę auta. Z naszego doświadczenia wynika, że takie same modele, z tego samego rocznika i o porównywalnym przebiegu, mogą różnić się cenami nawet o kilka tysięcy złotych, jeśli lakier jednego z nich jest w gorszym stanie.
Kalima może powodować różne niepożądane skutki. Pył z Sahary zawiera w sobie sole i inne minerały, które mogą wywoływać korozję elementów karoserii, układu wydechowego, czy obręczy. Warto także zdawać sobie sprawę, że obecnie producenci stosują dużo mniej odporne na zarysowania lakiery, które piasek z Sahary może uszkodzić.
Na liście potencjalnych zagrożeń jest np. zmatowienie lakieru, szczególnie, jeśli nie oczyścimy auta z brudu szybko i skutecznie. Dobrym sposobem na ochronę lakieru jest pokrycie nadwozia ceramiczną powłoką, dzięki której drobinki piasku nie będą wnikać w lakier. Jakich jeszcze problemów mogą spodziewać się kierowcy? Na przykład zatkanego filtra powietrza, co może doprowadzić do zwiększenia zużycia paliwa i pogorszenia osiągów auta.
Jak oczyścić auto z piasku z Sahary?
Myjnie automatyczne i szczotki do mycia strumieniowego mogą rysować lakier, zwłaszcza gdy pokryty jest on pyłem piaskowym. Eksperci zalecają stosowanie się do czterech wskazówek, aby prawidłowo usunąć pył i chronić lakier:
- Nie wycieraj pyłu szmatką ani ręką, ponieważ spowoduje to powstawanie mikrorys na całej powierzchni karoserii, wymagających polerowania. Zamiast tego użyj węża ogrodowego lub myjki ciśnieniowej, aby dokładnie spłukać pył.
- Użyj specjalistycznej pianki do czyszczenia samochodu lub napełnij wiadro ciepłą wodą z mydłem. Nałóż pianę na całą powierzchnię auta i odczekaj kilka minut.
- Dokładnie opłucz auto czystą wodą, aby usunąć resztki mydła i piany.
- Do osuszenia użyj ręcznika z mikrofibry, który jest delikatny i nie rysuje lakieru.
Pył saharyjski nie jest groźny dla człowieka, ale może powodować pewne dolegliwości u osób z chorobami płuc lub astmą, dlatego lepiej, żeby w dni, kiedy występuje to zjawisko unikały one wychodzenia na zewnątrz albo długotrwałego przebywania na powietrzu.