Nadciąga fala pyłu z Sahary. Jak ochronić przed nią auto?

Zjawisko kalimy w Europie, także w Polsce, występuje najczęściej na przełomie marca i kwietnia. W ostatnich tygodniach odpowiadało ono m.in. za efekt czerwonego nieba czy deszczu, a także za osadzający się na pojazdach pył. Jak go usunąć, żeby nie uszkodzić lakieru i nie obniżyć wartości auta?

Nad Polskę nadciąga kolejna fala pyłu znad Sahary.
Nad Polskę nadciąga kolejna fala pyłu znad Sahary.ARKADIUSZ ZIOLEK/East NewsEast News

Już od piątku 5 kwietnia nad Polskę nadciągać będzie kolejna fala powietrza z północnej Afryki, niosąc ze sobą wyraźnie widoczny pył piaskowy. Według synoptyków IMGW, największe jego stężenie wystąpi w niedzielę. Eksperci ostrzegają, że nieumiejętne usunięcie pyłu z karoserii może prowadzić do uszkodzenia lakieru, a w konsekwencji obniżenia ceny auta przy sprzedaży.

Kalima. Co to za zjawisko?

Chmura pyłu z Sahary nawiedza Polskę niemal co roku, pokrywając samochody cienką warstwą piasku. Pył ten jest wynikiem burz piaskowych nad pustynią, a transportowany przez wiatry, trafia do różnych części Europy. Docierając do Polski wraz z powietrzem zwrotnikowym, często przybiera charakterystyczne czerwone zabarwienie, zyskując miano "krwawego deszczu".

Usunięcie pyłu z samochodu może wydawać się proste i sprowadzać się do wizyty w myjni automatycznej. Należy jednak zachować ostrożność, ponieważ niewłaściwe mycie może uszkodzić lakier, co w przyszłości obniży cenę auta. Z naszego doświadczenia wynika, że takie same modele, z tego samego rocznika i o porównywalnym przebiegu, mogą różnić się cenami nawet o kilka tysięcy złotych, jeśli lakier jednego z nich jest w gorszym stanie.
wyjaśnia Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO

Kalima może powodować różne niepożądane skutki. Pył z Sahary zawiera w sobie sole i inne minerały, które mogą wywoływać korozję elementów karoserii, układu wydechowego, czy obręczy. Warto także zdawać sobie sprawę, że obecnie producenci stosują dużo mniej odporne na zarysowania lakiery, które piasek z Sahary może uszkodzić.

Na liście potencjalnych zagrożeń jest np. zmatowienie lakieru, szczególnie, jeśli nie oczyścimy auta z brudu szybko i skutecznie. Dobrym sposobem na ochronę lakieru jest pokrycie nadwozia ceramiczną powłoką, dzięki której drobinki piasku nie będą wnikać w lakier. Jakich jeszcze problemów mogą spodziewać się kierowcy? Na przykład zatkanego filtra powietrza, co może doprowadzić do zwiększenia zużycia paliwa i pogorszenia osiągów auta.

Jak oczyścić auto z piasku z Sahary?

Myjnie automatyczne i szczotki do mycia strumieniowego mogą rysować lakier, zwłaszcza gdy pokryty jest on pyłem piaskowym. Eksperci zalecają stosowanie się do czterech wskazówek, aby prawidłowo usunąć pył i chronić lakier:

  • Nie wycieraj pyłu szmatką ani ręką, ponieważ spowoduje to powstawanie mikrorys na całej powierzchni karoserii, wymagających polerowania. Zamiast tego użyj węża ogrodowego lub myjki ciśnieniowej, aby dokładnie spłukać pył.
  • Użyj specjalistycznej pianki do czyszczenia samochodu lub napełnij wiadro ciepłą wodą z mydłem. Nałóż pianę na całą powierzchnię auta i odczekaj kilka minut.
  • Dokładnie opłucz auto czystą wodą, aby usunąć resztki mydła i piany.
  • Do osuszenia użyj ręcznika z mikrofibry, który jest delikatny i nie rysuje lakieru.

Pył saharyjski nie jest groźny dla człowieka, ale może powodować pewne dolegliwości u osób z chorobami płuc lub astmą, dlatego lepiej, żeby w dni, kiedy występuje to zjawisko unikały one wychodzenia na zewnątrz albo długotrwałego przebywania na powietrzu.

Lexus LBX wkracza na rynek. Podbije serca kobiet?Interia plINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas