Na ratunek kierowcom

Zobacz, jakiego sprzętu używają załogi karetek pogotowia ratunkowego udzielające pomocy kierowcom poszkodowanym w wypadkach drogowych.

Motor

Osiem do piętnastu minut - tyle średnio, według przepisów, powinno upłynąć od zgłoszenia wypadku do chwili pojawienia się na miejscu samochodu pogotowia ratunkowego. W zależności od dostępności załogi, dyspozytor może wysłać zespół wyjazdowy podstawowy (oznaczony literą "P") lub specjalistyczny ("S"). W skład pierwszego wchodzi trzech ratowników medycznych (w tym jeden będący kierowcą), a drugiego - dwóch ratowników (jeden w roli kierowcy) oraz lekarz. Nieco inaczej wygląda wyposażenie samochodów, ale różnice sprowadzają się głównie do zaopatrzenia w lekarstwa. Urządzenia służące do ratowania zdrowia i życia są praktycznie te same.

Zadaniem załogi karetki jest udzielanie pomocy, w tym mającej na celu bezpośrednie ratowanie życia. "Chodzi o utrzymanie funkcji życiowych i zabezpieczenie np. złamań. Następnie transportujemy poszkodowanych do szpitala" - mówi Marcin Najbauer, ratownik z Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego "Meditrans" w Warszawie. W tym celu ratownicy i lekarz posługują się m.in. specjalistycznymi sprzętem, takim jak przenośny defibrylator, resuscytator (samorozprężalny worek, za pomocą którego można prowadzić wentylowanie) czy ssaki do oczyszczania jamy ustnej i gardła.

Do przenoszenia rannych służą deska ortopedyczna, pozwalająca na płaskie ułożenie poszkodowanego oraz nosze podbierakowe. Poszkodowanego z urazem kręgosłupa unieruchamia się w materacu próżniowym, uniemożliwiającym wykonywanie ruchów i przemieszczanie się ciała.

Z kolei w ramach prowadzenia akcji ratunkowej w karetce, w trakcie przewożenia rannego do szpitala, używana jest m.in. pompa infuzyjna umożliwiająca ciągłe i precyzyjne podawanie lekarstw. Wykorzystywane są również maski tlenowe. "Oddzielnego zestawu, przewidzianego przepisami, używamy do ratowania dzieci. Nie tak dawno jeden z kolegów używał go podczas wypadku z udziałem 11-miesięcznego niemowlęcia" - wyjaśnia Marcin Najbauer.

Kierowca karetki obsługuje panel służący m.in. do uruchamiania sygnałów świetlnych i dźwiękowych oraz do porozumiewania się z dyspozytornią.Motor

MERCEDES SPRINTER

Karetka specjalistyczna zależnie od wyposażenia kosztuje od 250 do nawet 600 tys. zł.Motor

Silnik: turbodieselPojemność: 2998 cm3Moc: 180 KMZabudowa: typu karetka

Wyposażenie przewidziane dla zespołu wyjazdowego specjalistycznego "S"

Motor

1. RESPIRATOR

Umożliwia sztuczne, wymuszone oddychanie tlenem w razie problemów z oddychaniem lub ustania czynności oddechowej poszkodowanego, w tym w ramach intubacji (umieszczenia plastikowej rurki bezpośrednio w tchawicy).Motor

2. POMPA INFUZYJNA

Służy do precyzyjnego, dożylnego podawania lekarstw z zaprogramowaną częstotliwością.Motor

3. SSAK

Wykorzystywany jest do udrożnienia jamy ustnej i gardła oraz otworów tracheotomijnych z płynów ustrojowych.Motor

4. DEFIBRYLATOR

Z użyciem prądu, oddziałuje na serce, by przywrócić jego funkcje. Umożliwia też wykonanie EKG.Motor

5. PANEL STERUJĄCY

M.in. oświetleniem w karetce i termoboksem z płynami fizjologicznymi w temperaturze ok. 36°C.Motor

6. TORBA OPATRUNKOWA

Zawiera m.in. różnego rodzaju bandaże, opaski, gazy, kompresy, plastry i chusty.Motor

PLECAK RATUNKOWY

Zawiera sporo elementów, m.in. resuscytator (worek samorozprężalny umożliwiającymi wentylację nieoddychającego poszkodowanego), zestaw do wykonania tracheotomii i intubacji czy komplet strzykawek.Motor
Motor

Od zewnątrz jest dostęp m.in. do krzesełka transportowego [1], materaca próżniowego [2],deski ortopedycznej [3] i noszy podbierakowych [4].

Tekst: Maciej Pobocha, zdjęcia: Paweł Tyszko

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego "Meditrans" w Warszawie.

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas