Lepsze opony na tył czy na przód? Wulkanizatorzy rozwiewają wątpliwości

Krzysztof Pochłód

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
306
Udostępnij

Nadejście wiosny kojarzy nam się z ładną pogodą, majówką, ale także koniecznością wymiany opon na letnie. Wraz z tym nierzadko pojawia się ważny dylemat - na którą oś założyć opony z lepszym bieżnikiem?

Opony o lepszym bieżniku. Lepiej na przednią, czy tylną oś?
Opony o lepszym bieżniku. Lepiej na przednią, czy tylną oś? 123RF/PICSEL
Opony o lepszym bieżniku. Lepiej na przednią, czy tylną oś? 123RF/PICSEL

Nierównomierne zużycie opon to wbrew pozorom żaden powód do obaw. Zjawisko to zachodzi niemal zawsze i w każdym samochodzie. Problemu nie ma, gdy wymieniamy opony na komplet nowych - wówczas, możemy zakładać je niemal dowolnie. Jednak już po jednym sezonie zużycie opon nie będzie takie samo.

Czy warto przekładać opony?

Jeśli różnica jest niewielka, dobrym pomysłem, będzie systematyczna zamiana opon - opony używane w ostatnim sezonie na kołach osi przedniej zakładamy na tył i odwrotnie. To pozwoli ich zużycie utrzymywać na podobnym poziomie. Żeby zminimalizować różnice w ścieraniu się bieżnika, specjaliści rekomendują zmianę opon pomiędzy osiami co 4-5 tys. km.

Lepsze opony na przedniej osi?

Wśród wulkanizatorów panuje przeświadczenie, że lepsze ogumienie należy montować zawsze na tylnej osi pojazdu. Chociaż może się to wydawać nonsensem w przypadku samochodu z przednim napędem, uzasadnieniem są względy bezpieczeństwa.

W takich autach obciążenie przedniej osi jest wyraźnie większe niż tylnej, ponieważ odpowiada za napędzanie, a oprócz tego hamowanie i skręcanie. Montowanie lepszych opon na przedniej osi w przednionapędowym samochodzie, sprawdzi się zatem tylko podczas ruszania, jazdy na prostych odcinkach oraz hamowania. Jeśli w tym samym czasie na tylnej osi pracują mocniej wyeksploatowane opony, może dojść do tzw. nadsterowności i poślizgu, co dla niedoświadczonego kierowcy może okazać się po prostu niebezpieczne.

Lepsze opony należy założyć na tylną oś

Znacznie łatwiej sobie poradzić z odwrotnym zjawiskiem - czyli tzw. podsterownością - kiedy to pojazd ma tendencje do poszerzania zakrętu w stosunku do promienia skrętu. Dlatego też lepiej zostawić gorsze opony na przedniej osi, która jest odpowiednio dociążona. Tym samym opona ma lepszy kontakt z nawierzchnią mimo większego zużycia bieżnika.

Wprawdzie może się pogorszyć droga hamowania, a samochód będzie miał tendencje do wyjeżdżania na zewnętrzną część zakrętu, ale przynajmniej tylna oś nie będzie próbowała wyprzedzić przodu samochodu.

Co ważne - zalecenie dotyczące montowania lepszych opon na tylną oś odnosi się zarówno do aut przednionapędowych, jak i tylnonapędowych.

***

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Zmiany w punktach karnych, najmocniejsze w historii BMW. Moto flesz odc. 86
      Zmiany w punktach karnych, najmocniejsze w historii BMW. Moto flesz odc. 86
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      155
      Super
      relevant
      55
      Hahaha
      haha
      39
      Szok
      shock
      24
      Smutny
      sad
      19
      Zły
      angry
      14
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      306
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na