Koło zapasowe w sprayu. Jak używać zestawu naprawczego do opon?
Przebita opona może być nie lada problemem, zwłaszcza kiedy wypadek zdarzy się z dala od najbliższego zakładu wulkanizacyjnego. Na szczęście są na to gotowe rozwiązania. Jak działa koło zapasowe w sprayu i co zrobić, kiedy powietrze zeszło z opony? Odpowiedzi na te pytania poznasz w tym artykule!
Spis treści:
Powietrze zeszło z opony. Jak sobie poradzić na drodze?
Kiedy czujesz, że samochód nagle zaczyna ściągać na jedną stronę, być może doszło do przebicia koła i powietrze zeszło z opony. Wtedy przede wszystkim zwolnij oraz postaraj się dojechać do miejsca, gdzie spokojnie się zatrzymasz.
Zobacz również:
Idealny będzie parking, ale sprawdzi się też szerokie pobocze. Nie zapomnij włączyć oświetlenia awaryjnego i ustaw trójkąt ostrzegawczy bezpośrednio za pojazdem lub w odpowiedniej odległości, jeżeli poruszasz się po drodze ekspresowej bądź autostradzie.
Kiedy powietrze zeszło z opony, możesz zastosować jedną z kilku metod:
● wymienić koło na zapasowe;
● zastosować zestaw naprawczy do opon;
● skorzystać z usługi holowania.
Wymiana koła zapasowego wymaga nieco wprawy i potrzebujesz do tego podnośnika. Zawsze ustawiaj go w miejscu zaznaczonym na ramie pojazdu. W innym przypadku ryzykujesz uraz oraz uszkodzenie samochodu, ponieważ urządzenie może się osunąć. Pamiętaj też, że koło zapasowe ma najczęściej nową oponę, a zatem i niezużyty bieżnik w przeciwieństwie do pozostałych trzech, używanych kół.
Jeżeli powietrze zeszło z opony, ale widzisz, że ubytek nie jest bardzo poważny, możesz skorzystać ze specjalnego zestawu naprawczego. To pianka, którą wtłacza się do koła pod ciśnieniem. Nowoczesne zestawy są zintegrowane ze sprężarką - automatycznie uzupełni ona ciśnienie w kole. W sklepach motoryzacyjnych znajdziesz zarówno zestawy w sprayu, jak i płynie.
Gdy nie masz koła zapasowego ani zestawu, a widzisz, że powietrze zeszło z opony, skorzystaj z holowania. Zanim zadzwonisz po płatną usługę, sprawdź, czy warunki Twojego ubezpieczenia nie przewidują wymiany koła na miejscu lub holowania do najbliższego warsztatu. Wystarczy, że zadzwonisz na infolinię zakładu ubezpieczeń i otrzymasz niezbędne informacje.
Koło zapasowe w sprayu. Jak to działa?
Zestaw naprawczy do opon bywa też nazywany kołem zapasowym w sprayu i ta nazwa nie jest przesadzona. Aplikacja pianki odbywa się przez wentyl opony do jej wnętrza. Substancja wyrównuje ubytek gazu, a koło nadaje się do dalszej jazdy.
Warto pamiętać, że koło zapasowe w sprayu zaczyna działać dopiero po wznowieniu jazdy. Pianka rozprowadza się wtedy równomiernie po wnętrzu. Można powtórzyć zabieg po przejechaniu kilku kilometrów, aby dodatkowo zabezpieczyć miejsce przebicia.
Koło zapasowe w sprayu nie przywraca pełnych właściwości jezdnych przebitej gumy. Producenci zestawów zwracają uwagę, że tak naprawione koło nadaje się do pokonania maksymalnie 50 km z prędkością nieprzekraczającą 70-80km/h. Pomimo zaklejenia ubytku odradza się też wykonywania gwałtownych manewrów, wyprzedzania lub wchodzenia z dużą prędkością w zakręty.
Zestaw naprawczy do opon. Zalety i wady
Zestaw naprawczy do opon jest bardzo prosty w użyciu i korzystanie z niego nie wymaga wiedzy ani umiejętności. Warto wybierać te połączone bezpośrednio z kompresorem, ponieważ mogą od razu napompować koło do odpowiedniego ciśnienia (a nie jak pianki aplikowane z puszki do 1-1,5 bara). Po podłączeniu kompresora do gniazda ładowania 12V uzupełnianie braku trwa około 10 minut.
Zobacz również:
Każdy zestaw naprawczy do opon ma jednak swoje ograniczenia. Przede wszystkim nie nadaje się do zaklejania bardzo dużych pęknięć i uszkodzeń. Maksymalna długość rozcięcia wynosi 4-5 mm. Co więcej, zestawy naprawcze do opon można stosować przede wszystkim na jej czole. Nie nadają się do łatania dziur w barku lub boku gumy.