Kody w aucie pod lupą
W każdym samochodzie są poumieszczane symbole pozwalające odczytać na przykład datę produkcji, wersję auta czy kolor lakieru.
Zakodowane oznaczenia w naszym aucie mogą się wydawać z pozoru mało istotne. Ale umiejętność ich odnalezienia i odczytania może się nieraz przydać. Przykładowo gdy kupujemy przez internet części, często niezbędny będzie kod wersji silnika. Po dacie na szybach sprawdzimy, czy nie były rozbite i wymieniane (stłuczka), a po datach na tylnych stronach elementów wykonanych z tworzyw sztucznych określimy rzeczywistą datę produkcji z dokładnością co do miesiąca.
Data produkcji szyb
Ma tę zaletę, że jest widoczna z zewnątrz auta. Końcówka oznaczenia roku produkcji jest zwykle umieszczana przed lub za kilkoma kropkami.
Numer VIN
To unikalny kod każdego auta (objaśnienie poniżej), który od kilkunastu lat, poza tabliczką, umieszczany jest też w okienku w dolnym prawym rogu szyby przedniej.
Naklejka znamionowa
Umieszczana jest na słupku drzwiowym i poza numerem VIN zawiera np. masy własną i całkowitą pojazdu, rozkład mas czy miejsce produkcji.
Skrócona data produkcji elementu
Charakterystyczne słoneczko z końcówką roku produkcji to typowy sposób oznaczania roku w przypadku małej ilości miejsca.
Pełna data produkcji elementu
Kratka znajduje się z tyłu elementów z tworzyw sztucznych. Ostatnia kropka wyznacza miesiąc (poziomo) i rok (pionowo) produkcji.
Oznaczenie reflektora
Jest w formie naklejki lub znaków w materiale lampy. Symbol LHD oznacza ruch prawostronny, a data produkcji może być w formie jawnej.
Kody wyposażenia
Korzysta z nich na przykład VW. Każdy trzycyfrowy kod na nalepce w bagażniku oznacza element wyposażenia (np. rodzaj tapicerki, ksenony itp.).
Symbol silnika
Coraz częściej jest umieszczany na naklejce z kodem. Jest niezbędny np. przy zakupie części zamiennych.
Vehicle Identification Number
To unikalny numer każdego samochodu. Zgodnie z normą ISO, zawiera on informacje o producencie, kraju, dacie produkcji oraz indywidualnym numerze nadwozia. Auta mają nadawany VIN od lat 80., przy czym liczba zakodowanych informacji może zależeć od producenta. Pierwsze trzy cyfry to kraj i producent, kolejne cztery to model i wersja, a 10 cyfra to zwykle kod roku produkcji. W przykładzie podanym obok: T (Czechy) MB (Skoda), H (wyposażenie GLX), G (1.9 TDI 90 KM), 4 (napęd przedni), 1U (Octavia Combi), 2 (cyfra kontrolna), Y (rok modelowy 2000), X (montownia Poznań), 277518 (numer seryjny). Kodu VIN nie trzeba się uczyć, w internecie jest mnóstwo darmowych dekoderów.
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko