Kiedy trzeba wymienić akumulator

Świecąca się kontrolka ładowania oznacza problem z alternatorem. Niestety, sam akumulator kontrolki nie ma. Dlatego warto kontrolować jego stan zanim całkowicie odmówi posłuszeństwa.
Świecąca się kontrolka ładowania oznacza problem z alternatorem. Niestety, sam akumulator kontrolki nie ma. Dlatego warto kontrolować jego stan zanim całkowicie odmówi posłuszeństwa.Motor

Parametry istotne przy kupnie akumulatora

Weryfikacja stanu akumulatora krok po kroku

Stan elektrolitu uzupełnia się tylko wodą destylowaną lub demineralizowaną.
Stan elektrolitu uzupełnia się tylko wodą destylowaną lub demineralizowaną.Motor
  • Przy dolewaniu wody zachowaj czystość (najlepiej użyj lejka). Jeżeli do cel dostaną się zanieczyszczenia, przyspieszą one zużywanie się akumulatora.
  • Jeżeli obudowa nie jest przezroczysta i nie widać znaków min. i max., nalej tyle wody, aby poziom był o około centymetr ponad płytami. W ocenie poziomu można sobie pomóc np. zwiniętym kawałkiem papieru, który wsadza się aż do zetknięcia z płytami - wilgotny powinien być ok. 1 cm papieru.
  • W akumulatorach bezobsługowych bez dostępu do cel parowanie elektrolitu jest na tyle niskie, że w założonym okresie kilku lat eksploatacji poziom nie spadnie poniżej min.
  • Sprawdzanie gęstości czy napięcia nie ma sensu bezpośrednio po wyłączeniu silnika czy uzupełnianiu elektrolitu. Najlepiej zrobić to po całonocnym postoju samochodu.
  • Przy okazji pomiaru napięcia spoczynkowego, warto też sprawdzić napięcie ładowania (na akumulatorze po włączeniu silnika). Powinno się zawierać pomiędzy 13,8 a 14,8 V. Jeżeli jest zbyt niskie, to świadczy o awarii alternatora i może być powodem niedoładowania.
  • Na niedoładowanie może też mieć wpływ zły kontakt przewodów. Koniecznie należy prawdzić połączenie klem z akumulatorem i połączenie kabla masowego z silnikiem.
  • Z niedużym akumulatorem (do 50 Ah) z otwieranymi celami, poradzi sobie zazwyczaj nawet najtańsza ładowarka. W przypadku dużego akumulatora (powyżej 70 Ah), a szczególnie jeżeli jest on zbudowany w technologii bezobsługowej, AGM lub jest żelowy, warto kupić tzw. ładowarkę, inteligentną, która będzie przystosowana do obsługi akumulatorów bezobsługowych.
  • Profesjonalne ładowarki warsztatowe mają funkcję regeneracji nieznacznie zasiarczonych lub średnio zużytych akumulatorów. Czasami takie ładowanie daje dobry efekt.
  • Przy ładowaniu nie należy się zbliżać z ogniem, gdyż z cel wydobywa się wodór.
W warunkach domowych można sprawdzić spadek napięcia przy zimnym rozruchu.
W warunkach domowych można sprawdzić spadek napięcia przy zimnym rozruchu.Motor
  • Wymiana niedomagającego akumulatora bez wcześniejszego naładowania i sprawdzenia pod obciążeniem może być niepotrzebnym wydatkiem.
  • Nie należy mylić testera obciążeniowego z zabawką za kilkadziesiąt złotych, zwykle wpinaną do gniazda zapalniczki. Nowoczesny tester kosztuje zwykle od blisko 1000 zł w górę i z racji ceny mają go głównie wyspecjalizowane warsztaty.
  • Na rynku są testery elektroniczne mierzące tak zwaną konduktancję, przy minimalnym obciążeniu. Jest to alternatywna metoda oceny kondycji akumulatora wobec testera obciążeniowego.

Test akumulatorów samochodowych

Test klasycznych akumulatorów samochodowych

Akumulatory klasyczne  
Produkt
Składniki
oceny
Banner Power
Bull P 7209
Bosch
Silver S4 007
Exide Premium
EA722
Średnia cena*
310 zł
300 zł
360 zł
Moc rozruchowa
40%
4,5
4,3
3,0
Badanie techniczne
15%
4,3
4,1
3,7
Wytrzymałość
45%
5,0
5,0
4,8
Przydatność
do systemu start-stop
nie wchodzi
w ocenę
1,5
0,9
1,1
Ocena ADAC
4,7
4,6
3,9
Miejsce
1.
2.
3.
*cena w sprzedaży internetowej

Test akumulatorów do aut ze start&stop i odzyskiem energii

 
Akumulatory EFB (wzmocnione, do aut z systemem start&stop)
Produkt
Składniki
oceny
Moll Start Stopp
82070 EFB
Varta Start
Stop E45
Banner Running Bull
570 00
Exide Micro
Hybride ECM EL 700
Średnia cena*
632 zł
600 zł
450 zł
440 zł
Moc rozruchowa
30%
5,2
4,1
4,2
5,1
Badanie techniczne
10%
4,2
3,8
4,4
2,4
Wytrzymałość
15%
4,5
4,8
4,9
4,6
Przydatność do systemu
start-stop
45%
4,9
4,7
4,4
2,6
Ocena ADAC
4,8
4,4
4,4
3,6
Miejsce
1.
3.
3.
7.
*cena w sprzedaży internetowej

Test akumulatorów do aut ze start&stop i odzyskiem energii

 
Akumulatory AGM (wzmocnione, do aut z odzyskiem energii)
Produkt
Składniki
oceny
Varta Start Stop Plus
E39
Banner Running Bull
A570 01
Exide Micro Hybrid
AGM EK 700
Średnia cena*
680 zł
570 zł
680 zł
Moc rozruchowa
30%
4,7
4,9
3,7
Badanie techniczne
10%
4,7
3,4
5,0
Wytrzymałość
15%
2,4
4,8
4,4
Przydatność do systemu
start-stop
45%
5,1
4,1
4,6
Ocena ADAC
4,5
4,4
4,3
Miejsce
2.
3.
6.
*cena w sprzedaży internetowej