Kiedy trzeba wymienić akumulator

Świecąca się kontrolka ładowania oznacza problem z alternatorem. Niestety, sam akumulator kontrolki nie ma. Dlatego warto kontrolować jego stan zanim całkowicie odmówi posłuszeństwa.
Świecąca się kontrolka ładowania oznacza problem z alternatorem. Niestety, sam akumulator kontrolki nie ma. Dlatego warto kontrolować jego stan zanim całkowicie odmówi posłuszeństwa.Motor

Zobacz również:

    Parametry istotne przy kupnie akumulatora

    Weryfikacja stanu akumulatora krok po kroku

    Stan elektrolitu uzupełnia się tylko wodą destylowaną lub demineralizowaną.
    Stan elektrolitu uzupełnia się tylko wodą destylowaną lub demineralizowaną.Motor
    • Przy dolewaniu wody zachowaj czystość (najlepiej użyj lejka). Jeżeli do cel dostaną się zanieczyszczenia, przyspieszą one zużywanie się akumulatora.
    • Jeżeli obudowa nie jest przezroczysta i nie widać znaków min. i max., nalej tyle wody, aby poziom był o około centymetr ponad płytami. W ocenie poziomu można sobie pomóc np. zwiniętym kawałkiem papieru, który wsadza się aż do zetknięcia z płytami - wilgotny powinien być ok. 1 cm papieru.
    • W akumulatorach bezobsługowych bez dostępu do cel parowanie elektrolitu jest na tyle niskie, że w założonym okresie kilku lat eksploatacji poziom nie spadnie poniżej min.
    • Sprawdzanie gęstości czy napięcia nie ma sensu bezpośrednio po wyłączeniu silnika czy uzupełnianiu elektrolitu. Najlepiej zrobić to po całonocnym postoju samochodu.
    • Przy okazji pomiaru napięcia spoczynkowego, warto też sprawdzić napięcie ładowania (na akumulatorze po włączeniu silnika). Powinno się zawierać pomiędzy 13,8 a 14,8 V. Jeżeli jest zbyt niskie, to świadczy o awarii alternatora i może być powodem niedoładowania.
    • Na niedoładowanie może też mieć wpływ zły kontakt przewodów. Koniecznie należy prawdzić połączenie klem z akumulatorem i połączenie kabla masowego z silnikiem.
    • Z niedużym akumulatorem (do 50 Ah) z otwieranymi celami, poradzi sobie zazwyczaj nawet najtańsza ładowarka. W przypadku dużego akumulatora (powyżej 70 Ah), a szczególnie jeżeli jest on zbudowany w technologii bezobsługowej, AGM lub jest żelowy, warto kupić tzw. ładowarkę, inteligentną, która będzie przystosowana do obsługi akumulatorów bezobsługowych.
    • Profesjonalne ładowarki warsztatowe mają funkcję regeneracji nieznacznie zasiarczonych lub średnio zużytych akumulatorów. Czasami takie ładowanie daje dobry efekt.
    • Przy ładowaniu nie należy się zbliżać z ogniem, gdyż z cel wydobywa się wodór.
    W warunkach domowych można sprawdzić spadek napięcia przy zimnym rozruchu.
    W warunkach domowych można sprawdzić spadek napięcia przy zimnym rozruchu.Motor
    • Wymiana niedomagającego akumulatora bez wcześniejszego naładowania i sprawdzenia pod obciążeniem może być niepotrzebnym wydatkiem.
    • Nie należy mylić testera obciążeniowego z zabawką za kilkadziesiąt złotych, zwykle wpinaną do gniazda zapalniczki. Nowoczesny tester kosztuje zwykle od blisko 1000 zł w górę i z racji ceny mają go głównie wyspecjalizowane warsztaty.
    • Na rynku są testery elektroniczne mierzące tak zwaną konduktancję, przy minimalnym obciążeniu. Jest to alternatywna metoda oceny kondycji akumulatora wobec testera obciążeniowego.

    Test akumulatorów samochodowych

    Test klasycznych akumulatorów samochodowych

    Akumulatory klasyczne  
    Produkt
    Składniki
    oceny
    Banner Power
    Bull P 7209
    Bosch
    Silver S4 007
    Exide Premium
    EA722
    Średnia cena*
    310 zł
    300 zł
    360 zł
    Moc rozruchowa
    40%
    4,5
    4,3
    3,0
    Badanie techniczne
    15%
    4,3
    4,1
    3,7
    Wytrzymałość
    45%
    5,0
    5,0
    4,8
    Przydatność
    do systemu start-stop
    nie wchodzi
    w ocenę
    1,5
    0,9
    1,1
    Ocena ADAC
    4,7
    4,6
    3,9
    Miejsce
    1.
    2.
    3.
    *cena w sprzedaży internetowej

    Test akumulatorów do aut ze start&stop i odzyskiem energii

     
    Akumulatory EFB (wzmocnione, do aut z systemem start&stop)
    Produkt
    Składniki
    oceny
    Moll Start Stopp
    82070 EFB
    Varta Start
    Stop E45
    Banner Running Bull
    570 00
    Exide Micro
    Hybride ECM EL 700
    Średnia cena*
    632 zł
    600 zł
    450 zł
    440 zł
    Moc rozruchowa
    30%
    5,2
    4,1
    4,2
    5,1
    Badanie techniczne
    10%
    4,2
    3,8
    4,4
    2,4
    Wytrzymałość
    15%
    4,5
    4,8
    4,9
    4,6
    Przydatność do systemu
    start-stop
    45%
    4,9
    4,7
    4,4
    2,6
    Ocena ADAC
    4,8
    4,4
    4,4
    3,6
    Miejsce
    1.
    3.
    3.
    7.
    *cena w sprzedaży internetowej

    Test akumulatorów do aut ze start&stop i odzyskiem energii

     
    Akumulatory AGM (wzmocnione, do aut z odzyskiem energii)
    Produkt
    Składniki
    oceny
    Varta Start Stop Plus
    E39
    Banner Running Bull
    A570 01
    Exide Micro Hybrid
    AGM EK 700
    Średnia cena*
    680 zł
    570 zł
    680 zł
    Moc rozruchowa
    30%
    4,7
    4,9
    3,7
    Badanie techniczne
    10%
    4,7
    3,4
    5,0
    Wytrzymałość
    15%
    2,4
    4,8
    4,4
    Przydatność do systemu
    start-stop
    45%
    5,1
    4,1
    4,6
    Ocena ADAC
    4,5
    4,4
    4,3
    Miejsce
    2.
    3.
    6.
    *cena w sprzedaży internetowej