Kiedy przydaje się nagranie z kamery

Który samochód wjechał na czerwonym świetle? Kto komu zajechał drogę? Aby szybko rozstrzygnąć spory tego typu, warto korzystać z kamery pokładowej.

Film lepiej niż świadkowie opisuje okoliczności, w których doszło do zdarzenia drogowego.
Film lepiej niż świadkowie opisuje okoliczności, w których doszło do zdarzenia drogowego.Motor

Do rejestracji zdarzeń drogowych najlepiej nadają się specjalne kamery pokładowe (stosowana jest też nazwa "kamera on-board"). Pełnią one rolę zbliżoną do lotniczych "czarnych skrzynek" - pomagają ustalić okoliczności, w których doszło do drogowego zdarzenia.

Kierowca musi tylko podłączyć kamerę do gniazda zapalniczki i... na tym jego ingerencja w tworzenie nagrania w zasadzie może się zakończyć. Większość kamer samoczynnie rozpoczyna nagrywanie po uruchomieniu auta i kończy zapis po jego wyłączeniu. Film rejestrowany jest na karcie pamięci - nowe nagrania nadpisywane są na starych. Pliki, na których znajdują się ważne zdarzenia podlegają ochronie - w wielu urządzeniach blokada zapisu włącza się automatycznie po wykryciu większego wstrząsu, ale kierowca zawsze może aktywować taką funkcję ręcznie. Co więcej, wiele kamer wyposażonych jest w tzw. czujnik ruchu, dzięki któremu zapis uruchomiany jest automatycznie, po wykryciu ruchu przed obiektywem - nawet wtedy, gdy kierowcy nie ma w samochodzie. Już sama świadomość tego, że w razie kolizji ktoś może przedstawić zapis z kamery pokładowej, w naturalny sposób podnosi bezpieczeństwo jazdy - nikt pod okiem kamery nie będzie wykonywał gwałtownych, ryzykownych manewrów. A gdy na trasie nic się nie wydarzy, nagranie zawsze może posłużyć za pamiątkę z podróży.

Sytuacje, w których najczęściej przydaje się nagranie z kamery pokładowej:

Nagranie z kamery nie kłamie

Nagranie z kamery nie kłamie (czytaj więcej)

Sytuacja nr 2: wypadek - przy poważniejszych zdarzeniach – jak np. potrącenie pieszego – kamera pozwala na udowodnienie, że kierowca nie miał szans na uniknięcie zderzenia. Tylko nagranie pokazujące, że pieszy wtargnął nagle na jezdnię, uzupełnione o dane z odbiornika GPS pokazujące prędkość jazdy, daje duże szanse na udowodnienie swojej niewinności. Świadkowie biorą zwykle stronę pieszego.Motor
Sytuacja nr 9: zwiedzanie - nagranie z kamery pokładowej to bardzo przyjemna pamiątka z wakacyjnych czy weekendowych wyjazdów w ciekawe miejsca. Po pewnym czasie można sobie przypomnieć (ewentualnie pokazać znajomym) chociażby samodzielny przejazd przez jakiś rajdowy odcinek specjalny, np. słynną warszawską „Karową” z Rajdu Barbórki (kadr z takiego nagrania po lewej).Motor
Sytuacja nr 5: nocny stróż - kamera, pod nieobecność kierowcy w aucie, może zarejestrować sprawcę parkingowej stłuczki. Urządzenia wyposażone w czujnik ruchu samoczynnie rozpoczynają nagranie, gdy w kadrze widać poruszający się inny pojazd. Jeśli na parkingu ktoś zarysuje auto i odjedzie, na filmie będzie można odczytać tablice rejestracyjne auta sprawcy szkody.Motor
Sytuacja nr 4: świadek - posiadając film, na którym widać zderzenie innych aut, można obiektywnie pokazać okoliczności zajścia. Świadkowie, którzy widzieli kolizję na żywo, nie są w stanie zauważyć i zapamiętać wszystkich szczegółów. Na filmie natomiast dokładnie widać, kto wjechał na czerwonym świetle, który kierowca wymusił pierwszeństwo, jaki samochód zajechał innemu drogę itp.Motor
Sytuacja nr 6: rowerzysta - przeciskający się między autami rowerzysta uszkodził samochód? Dzięki nagraniu można udowodnić jego winę i domagać się zwrotu kosztów naprawy. Bez filmu sytuacja jest patowa, rowerzysta bardzo łatwo może się wszystkiego wyprzeć. Przy takich zdarzeniach najlepiej byłoby nie tracić podejrzanego z kadru, aby nie mógł powiedzieć, że został z kimś pomylony.Motor
Sytuacja nr 3: pirat - nagranie dokumentujące rażące łamanie przepisów można dostarczyć policji i domagać się ścigania pirata. Funkcjonariusze utrzymują, że takie dowody przyjmują i na ich podstawie podejmują czynności wyjaśniające. Ważne, aby w kadrze było widać numery rejestracyjne pirata, a samo nagranie nie może budzić podejrzeń o montaż czy manipulację.Motor
Sytuacja nr 10: ciekawostka - w czasie jazdy zdarzają się nierzadko sytuacje trudne do wyobrażenia. Takie nietypowe nagrania robią później karierę w internecie. Trzeba przyznać, że mistrzami w produkcji filmów tego typu są kierowcy rosyjscy. Lot koszący nad drogą bombowca, czołg przejeżdżający przez ulicę czy spadająca kometa to znakomite tematy filmów z kamery pokładowej.Motor
Sytuacja nr 1: kolizja - kamera pozwala na łatwe ustalenie, kto miał pierwszeństwo przejazdu. Gdy do zderzenia doszło na skrzyżowaniu z sygnalizacją, zwykle obaj kierowcy twierdzą, że mieli zielone światło. Nagranie rozwiewa wątpliwości. Dane z czujnika wstrząsów pokażą siłę i kierunek uderzenia – jeśli auto nosi ślady innych kolizji, można się obronić przed odpowiedzialnością za nie swoje szkody.Motor
Sytuacja nr 7: fotoradar - niektóre kamery mają wbudowaną bazę fotoradarów i miejsc częstych kontroli policyjnych. Ważne, aby dostawca urządzenia umożliwiał regularną aktualizację danych – niektóre firmy, np. Mio, wraz z zakupem urządzenia wyposażonego w bazę fotoradarów zapewniają to bezpłatnie i bezterminowo. Bez tego funkcja bardziej przeszkadza, niż pomaga, fałszywe alarmy irytują.Motor
Sytuacja nr 8: dokumentacja - kamery z trybem „foto” umożliwiają rozszerzenie dokumentacji z kolizji o zdjęcia w dobrej jakości. Dzięki temu można mieć w jednym miejscu (na tej samej karcie pamięci) zebrane wszystkie dane dotyczące okoliczności i następstw zdarzenia, co ułatwia dochodzenie zwrotu kosztów od ubezpieczyciela sprawcy. Jednocześnie łatwiej jest te dane chronić przed utratą.Motor

Najważniejsze parametry i przydatne funkcje kamer pokładowych

Rozdzielczość

Warto wybrać kamerę o rozdzielczości FullHD, czyli 1920x1080 pikseli.

Karta pamięci

W kamerach stosowane są dwa standardy kart: SD lub microSD. Maksymalna pojemność karty w większości urządzeń wynosi 32 GB. Trzeba też sprawdzić wymaganą prędkość zapisu. W przypadku niektórych kamer niezbędny jest określony transfer minimalny, rzędu 6 MB/s (potrzebna jest wtedy karta klasy 6).

Ekran

Co prawda na rynku są dostępne kamery, które nie są wyposażone w ekran, ale przeważają urządzenia z wyświetlaczem. Dzięki niemu o wiele łatwiej można skontrolować kadrowanie, obsługa urządzenia jest prostsza, a nagranie można pokazać na miejscu zdarzenia.

Wyjście audio/video

Umożliwia oglądanie obrazu z kamery na zewnętrznym większym ekranie, np. nawigacji czy odtwarzacza DVD.

Tryb foto

Dzięki temu można rozszerzyć dokumentację ze zdarzenia o zdjęcia.

Odbiornik GPS

Podaje prędkość jazdy i umożliwia śledzenie przejechanych tras, co w konsekwencji pozwala na synchronizację zebranych danych z innymi aplikacjami, np. z Google Maps.

Czujnik wstrząsów

Pozwala na odczytanie kierunku, z którego nastąpiło uderzenie i zabezpiecza przed nadpisaniem pliku z nagraniem kolizji.

Czujnik ruchu

Dzięki tej funkcji nagranie rozpoczyna się automatycznie po wykryciu ruchu przed obiektywem, także wtedy, gdy kierowcy nie ma w aucie. Nagra się np. "obcierka" na parkingu.

Baza fotoradarów

W pamięci niektórych kamer zapisana jest baza fotoradarów - kierowca jest ostrzegany, gdy zbliża się do punktu pomiaru prędkości. Ważne, by bazę można było aktualizować.

Bateria

Przydaje się, gdy kamera ma pracować także poza autem, np. jako aparat.

Aplikacja komputerowa

Aplikacja powinna umożliwiać wygodne przeglądanie nagrań, ich edycję oraz przegląd przejechanej trasy z zapisem przeciążeń włącznie - ułatwia to wykonywanie analiz powypadkowych.

Tekst: Bartosz Zienkiewicz; zdjęcia: Andrzej Bieńkowski, Mio, archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas