Jakie uprawnienia są potrzebne do prowadzenia TIR-a?

Branża transportowa i logistyczna to jedne z najprężniej rozwijających się obecnie gałęzi gospodarki. Ma to, oczywiście, wpływ również na rynek pracy. Z roku na roku przybywa kandydatów, którzy starają się o prawo jazdy "na tira". Jakie uprawnienia są potrzebne do prowadzenia TIR-a?

Przyszli zawodowi kierowcy, którzy chcą prowadzić tak duże pojazdy, muszą zdobyć uprawnienia na kategorię C.
Przyszli zawodowi kierowcy, którzy chcą prowadzić tak duże pojazdy, muszą zdobyć uprawnienia na kategorię C.123RF/PICSEL

Co trzeba zrobić, żeby zostać kierowcą TIR-a?

TIR to potoczny skrót nazwy ciągnika samochodowego z naczepą o wadze większej niż 3,5 tony, powszechnie stosowanego do przewozu towarów. Oryginalnie to jednak wcale nie nazwa pojazdu, a międzynarodowej koncesji celnej z 1975 roku (Transport International Routier).

Prowadzenie TIR-a wymaga nie tylko umiejętności, lecz także wiąże się z odpowiedzialnością zawodową. Zatem każdy kierowca, który chce mieć prawo jazdy na tira, musi być odpowiednio przygotowany od strony teoretycznej i praktycznej. Co trzeba zrobić, żeby zostać kierowcą tira? Zdobycie niezbędnej wiedzy i umiejętności wymaga zapisania się na specjalne szkolenia, przygotowujące do późniejszego państwowego egzaminu.

Jaka kategoria jest potrzebna na ciągnik siodłowy?

TIR to szczególna konstrukcja pojazdu, składająca się z ciągnika siodłowego i naczepy. Przyszli zawodowi kierowcy, którzy chcą prowadzić tak duże pojazdy, muszą w pierwszej kolejności zdobyć uprawnienia na kategorię C.

Wspomniana kategoria jest potrzebna na ciągnik siodłowy i jest fundamentalnym elementem, pozwalającym starać się w późniejszym etapie o kwalifikacje do kierowania TIR-em. Sama jednak kategoria C uprawnia do prowadzenia pojazdów o wadze mniejszej niż 3,5 tony.

Co z prawem jazdy na naczepy?

Naczepa to jeden z rodzajów przyczep, powszechnie stosowanych w transporcie towarów. W praktyce jest to niezbędny element TIR-a, zwiększający długość pojazdu do prawie 12 m (w przypadku pojedynczej naczepy). Aby kierowca mógł prowadzić pojazd, do którego jest dołączona naczepa, powinien zdobyć prawo jazdy na kategorię C+E.

Kierowanie TIR-em jest więc możliwe po zdobyciu uprawnień zarówno kategorii C, jak i C+E. Konieczność ubiegania się o kwalifikacje na aż dwie kategorie pozwala wybrać kandydatom ścieżkę rozwoju w zależności od tego, czy już mają uprawnienia do kategorii C, czy też nie.

W przypadku drugiej sytuacji kierowca może odbyć kurs łączony, pozwalający jednocześnie zdobyć uprawnienia kategorii C oraz C+E. Taki wariant jest nie tylko tańszy, lecz także szybszy, ponieważ zajęcia w takim trybie są skrócone o 20 godzin.

O uprawnienia do kierowania TIR-em mogą się starać także kierowcy mający już prawo jazdy kat. C. Większe możliwości zawodowe i zarobkowe sprawiają, że rzeczywiście często wiążą oni swoją przyszłość z prawem jazdy na naczepę i ciągnik siodłowy. Aby móc prowadzić pojazd tego typu, przy założeniu posiadania kat. C, trzeba zdobyć uprawnienia już tylko na kategorię C+E.

Po ukończeniu szkolenia łączonego lub kursu na samą kategorię C+E przyszłemu kierowcy pozostaje podejść do egzaminu teoretycznego, a także praktycznego, odbywającego się na placu manewrowym.

Czy do kierowania TIR-em wystarczy tylko prawo jazdy?

Wiele osób zastanawia się, czy do kierowania TIR-em wystarczy tylko prawo jazdy. Okazuje się, że to dopiero początek formalności przyszłego zawodowego kierowcy. Niezbędne jest uzyskanie Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej, wydawanego na 5 lat. Można je zdobyć tylko po odbyciu specjalistycznego kursu, który kończy się egzaminem państwowym w formie testu.

Do ubiegania się o pracę w firmie transportowej potrzebne są także pozytywne orzeczenia lekarskie i psychologiczne, które potwierdzają brak przeciwwskazań do zostania zawodowym kierowcą TIR-a.

Oprócz tego każdy kierowca pojazdu powyżej 3,5 tony, wyposażonego w cyfrowy tachograf, musi wyrobić sobie także Kartę Kierowcy, wydawaną przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych.

Kierowcy mogą realizować trasy krajowe lub międzynarodowe. Ten drugi typ tras determinuje konieczność wyrobienia dodatkowych zezwoleń i zaświadczeń w zależności od tego, jakiego rodzaju towar będzie przewożony.

Wśród potrzebnych dodatkowych dokumentów można wyróżnić: licencję na międzynarodowy transport drogowy, zezwolenie na transport międzynarodowy rzeczy, CMR, karnety TIR i ATA, zezwolenie EKMT i zezwolenie na przewóz kabotażowy.

Zdobycie uprawnień kierowcy TIR-a to długa i wymagająca droga, lecz z pewnością opłacalna pod kątem zawodowym i finansowym.

***

Moto Flesz - odcinek 67. O nowej Hondzie Type R, Oplu Astra Electric i Ferrari PurosangueINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas