Jak spłacić mandat w ratach? Tego urzędnik ci nie powie

Andrzej Zasadni

Andrzej Zasadni

Rozłożenie mandatu na raty jest jak najbardziej możliwe. Zależy jednak od wielu czynników jak sytuacja materialna czy wysokość kary. Jeżeli zależy nam na tym, aby spłacić mandat w ratach, musimy wysłać odpowiedni wniosek z dokumentami do urzędu skarbowego. Wyjaśniamy, co jest potrzebne i kiedy rozłożenie mandatu na raty jest możliwe.

Jak rozłożyć mandat na raty? Tego urzędnik nie zdradzi
Jak rozłożyć mandat na raty? Tego urzędnik nie zdradziPIOTR JEDZURA/REPORTERReporter

Czy można rozłożyć wysoki mandat na raty?

Kodeks postępowania administracyjnego jasno stwierdza, że wysokie grzywny nałożone w drodze mandatu karnego mogą być umarzane lub odraczane. Wysoki mandat może zostać rozłożony na raty. Niektóre przekroczenia przepisów na drodze są srodze karane, a niektóre przypadki łamania prawa oznaczają mandat w wysokości 5000 zł. Nie każdy może pozwolić sobie na jednorazową spłatę takiego zadłużenia, stąd rozłożenie mandatu na raty.

Warto jednak podkreślić, że rozłożyć mandat na raty można tylko i wyłącznie w drodze uznania. To oznacza, że ostateczna decyzja w tej sprawie zależy od oceny organu decydującego. Każda sprawa jest analizowana indywidualnie, nie można więc ze stuprocentową pewnością założyć, że rozłożenie kary na mniejsze kwoty zostanie przyznane. Jak spłacić mandat w ratach? Trzeba spełnić kilka warunków i mogą to zrobić:

  • osoby, które otrzymały mandat;
  • pełnomocnicy osoby, które otrzymały mandat i posiadają pełnomocnictwo;
  • przedstawiciele ustawowi niepełnoletniej osoby, która otrzymała mandat;
  • opiekunowie lub kuratorzy ukaranego mandatem, który jest ubezwłasnowolniony całkowicie lub częściowo.

Rozłożenie mandatu na raty ma miejsce po złożeniu odpowiedniego wniosku do właściwego urzędu.

Mandat na raty. Gdzie wysłać wniosek?

Wniosek o rozłożenie mandatu na raty musi trafić do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu. To właśnie ten zajmuje się tego typu odroczeniami. Co bardzo istotne, przed złożeniem wniosku należy obowiązkowo wnieść opłatę skarbową w wysokości 10 zł. Tę należy uiścić na rachunek Urzędu Miasta Opola - 03 1160 2202 0000 0002 1515 3249.

W opisie przelewu należy wskazać, że jest to opłata od decyzji o rozłożeniu na raty mandatu. Trzeba również podać swoje imię i nazwisko oraz PESEL. Nie musisz płacić opłaty w wysokości 10 zł, jeśli do wniosku dołączysz aktualne zaświadczenie, że korzystasz z pomocy społecznej z tytułu ubóstwa.

Jak złożyć wniosek o rozłożenie mandatu na raty? Wniosek z dokumentami można przesłać pocztą na adres Centrum Mandatowe w Nysie, ul. Stanisława Moniuszki 9-10, 48-300 Nysa. Oczywiście można to również zrobić bez wychodzenia z domu. Wniosek o rozłożenie mandatu na raty można złożyć poprzez ePUAP (na nr: /glhcw67482/skrytka) lub poprzez eUrząd Skarbowy w zakładce "ZŁÓŻ DOKUMENT" akcja "PISMO OGÓLNE". Wniosek można złożyć także osobiście.

Rozłożenie mandatu na raty. Wniosek i dokumenty

Wniosek o rozłożenie mandatu na raty musi zawierać dowód zapłaty opłaty skarbowej. Do tego należy dołączyć oświadczenie o stanie majątkowym. Można je pobrać ze strony urzędu skarbowego. Do tego warto dołączyć kopie dokumentów, które potwierdzają sytuację zdrowotną (np. orzeczenie o niepełnosprawności), pozycję na rynku pracy (np. umowa o pracę, zaświadczenie o statusie bezrobotnego, legitymacja emeryta lub rencisty) oraz inne dochody i wydatki (np. faktury lub paragony zakupu leków, usług telefonicznych czy nawet Internetu). I najważniejsza rzecz, bez której nie sposób spłacić mandat w ratach - kopię odcinka C mandatu, który otrzymałeś.

Jak rozłożyć mandat na raty? We wniosku należy podać swoje dane, ale także przedstawić uzasadnienie. Do wniosku warto dołączyć kopie dokumentów, które potwierdzają na przykład trudną sytuację materialną.gov.plmateriał zewnętrzny

Warto pamiętać, że urząd skarbowy rozpatrzy naszą sprawę pod warunkiem, że do urzędników trafi komplet dokumentów. Wniosek o rozłożenie mandatu na raty musi zawierać także podpis wnioskodawcy. Oprócz tego warto we wniosku podać numer telefonu oraz adres mailowy, z którego korzystamy. Jak informuje urząd skarbowy, wniosek o rozłożenie mandatu na raty możesz złożyć w każdym czasie, wtedy, kiedy tego potrzebujesz.

Spłata mandatu na raty, jak wspomnieliśmy na początku, jest uznaniowa. Postępowanie prowadzi Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu. Niestety nie zawsze otrzymasz raty, a przy podejmowaniu decyzji, naczelnik oceni, czy będziesz w stanie spłacać mandat w ratach. Pod uwagę wzięta zostanie przede wszystkim kwota mandatu, o rozłożenie której wnioskujesz. Liczą się również sytuacja materialna, rodzinna czy zdrowotna. Wniosek o rozłożenie mandatu zawiera także liczbę rat, na której nam zależy. To również zostanie wzięte pod uwagę.

Nowa Toyota C-HR+. Niech nie zmyli was nazwa, to kompletnie inne autoINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?