Jak operować sprzęgłem, żeby nie szarpało przy zmianie biegów?
Wielu kierowców — głównie tych początkujących, choć nie tylko — ma problem z prawidłowym ruszeniem z tzw. jedynki. Dopadają ich trudności związane z delikatnym operowaniem sprzęgłem, a tym samym zużywają je szybciej, niż miałoby to miejsce w przypadku poprawnej jazdy. Jak dobrze posługiwać się sprzęgłem w pojeździe? Sprawdźmy!
Spis treści:
Po co jest sprzęgło w samochodzie?
Sprzęgło w samochodzie ma kilka określonych zadań. W pojazdach osobowych wykorzystuje się sprzęgło cierne, które skutecznie przenosi moment obrotowy między silnikiem a skrzynią biegów. Wciśnięcie pedału w czasie jazdy powoduje oddzielenie przekładni od wału korbowego, przez co kierowca może bez trudu dokonać zmiany biegu lub też zatrzymać pojazd.
Sprzęgła należy używać wyłącznie przy zmianie biegów w pojeździe, ewentualnie dopuszczalna jest też jazda na tzw. pół-sprzęgle przy wykonywaniu powolnych, precyzyjnych manewrów na pierwszym biegu. Wciśnięcie sprzęgła do połowy zmniejsza wtedy ryzyko zgaśnięcia silnika, jednak, na dłuższą metę, taka technika jazdy może skutkować szybszym zużywaniem się podzespołu.
Jak powinno się puszczać sprzęgło?
Przede wszystkim, sprzęgło należy puszczać stopniowo, delikatnie. Zbyt wolne lub zbyt szybkie zwolnienie tego pedału przyczynia się do szybszego zużycia tarcz, docisku i innych elementów konstrukcyjnych pojazdu.
Podczas ruszania, wraz z delikatnym dodawaniem gazu, należy powoli, stopniowo puszczać pedał sprzęgła. Wówczas pojazd ma szansę wystartować płynnie. Nie należy naciskać pedału zbyt długo, ponieważ może to przyczynić się do stopienia okładzin ciernych tarczy.
Warto podkreślić też, że opuszczanie pedału sprzęgła również nie może być wykonywane zbyt szybko, raptownie. Zachodzi wtedy niebezpieczeństwo nagłego zgaszenia silnika ze względu na zbyt niskie obroty przy ruszaniu.
Kiedy puszczać sprzęgło?
Podczas ruszania, wraz z delikatnym dodawaniem gazu, należy powoli, stopniowo puszczać pedał sprzęgła, aby pojazd ruszył płynnie. Warto również pamiętać, że zawsze — przy każdym użyciu sprzęgła — należy wciskać je do oporu.
Przed rozpoczęciem jazdy należy również sprawdzić, czy dywanik lub przedmioty, które mogły przypadkowo dostać się pod pedał sprzęgła w kabinie, nie blokują go.
Puszczać sprzęgło należy od razu w momencie, gdy został wrzucony bieg. Tzw. "gazowanie" przyczynia się do szybszego jego zniszczenia. Mowa tutaj między innymi o "paleniu sprzęgła". Polega ono na zbyt długim wciśnięciu pedału, co skutkuje wzrostem temperatury, która może doprowadzić do stopienia się okładzin ciernych.
Jak jeździć na półsprzęgle?
Zazwyczaj, jazdę na półsprzęgle można zaobserwować w trakcie przemieszczania się w miejskich korkach. Wymuszają one na kierowcach częstą zmianę biegów, a także całkowite zatrzymywanie samochodu podczas oczekiwania na światłach czy przy przepuszczaniu pieszych na przejściach.
Wielu kierowców operuje sprzęgłem niemal nieświadomie, nie zdając sobie również sprawy z konsekwencji takiego postępowania. Jeśli obserwujemy zbyt szybkie zużywanie się modułu sprzęgła, należy przemyśleć swój styl jazdy.
Jak hamować sprzęgłem?
Sprzęgło należy wciskać tylko podczas redukcji biegu oraz w końcowej fazie hamowania. Testy przeprowadzone przez specjalistów udowodniły, że hamowanie ze wciśniętym sprzęgłem wydłuża drogę hamowania. Kierowca powinien wyrobić sobie odruch, który zmusi go do wciśnięcia pedału sprzęgła w momencie, gdy auto toczy się już powoli, przy około 1000 obrotach/min.
Tak naprawdę dopiero doświadczeni kierowcy mogą stwierdzić, że w pełni poprawnie posługują się sprzęgłem. Opanowanie tej sztuki przyczynia się do lepszego i wydajniejszego korzystania z pojazdu. To także niższe spalanie pojazdu, co może przekuć się na realne oszczędności w portfelu.
***