Jak dbać o silnik z turbosprężarką

turbo
turbo Motor

UŻYTKOWANIE SILNIKA Z TURBOSPRĘŻARKĄ W PRAKTYCE - NA TO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ

kontrolka
kontrolkaMotor
  • nie naciskaj pedału gazu podczas rozruchu,
  • przez pierwsze kilka sekund pozwól silnikowi pracować na wolnych obrotach,
  • przez około 2 km po rozruchu wciskaj pedał gazu maksymalnie do połowy i nie przekraczaj połowy skali obrotów silnika,
  • rozgrzewanie uznaj za zakończone, gdy silnik osiągnie temperaturę 90 stopni.
zegary
zegaryMotor
  • co pewien czas korzystaj z pełnej mocy, szczególnie w turbodieslach zapobiega to zapieczeniu się mechanizmu zmiennej geometrii,
  • korzystaj z osiągów, o ile nie jest przekroczona temperatura oleju (120°C), jeżeli się to zdarzy, pozwól olejowi schodzić się przez spokojną jazdę,
  • gdy zauważysz lekko podwyższoną temperaturę (olej, woda) nie wyłączaj silnika.
chłodzenie
chłodzenie Motor
  • po forsownej jeździe (prędkość ponad 100 km/h, częste wciskanie pedału gazu do końca) pozwól silnikowi się schłodzić przed wyłączeniem,
  • chłodzenie to praca silnika na niskich obrotach z małym obciążeniem (wolna jazda, postój),
  • czas chłodzenia to od minuty do nawet kilku minut (benzynowe turbo, jazda z maksymalną prędkością - czas chłodzenia do 3 minut).
filtr
filtrMotor
  • stosuj nowy filtr powietrza co każdą wymianę oleju; drobne zanieczyszczenia (np. piasek) uszkadzają wirnik kompresora,
  • wymieniaj olej nie rzadziej niż co 15 tys. km, a przy szczególnie trudnych warunkach pracy nawet co 10 tys. km,
  • stosuj jak najlepszy olej (optymalnie - syntetyk),
  • kontroluj obecność oleju w układzie dolotu.