Holowanie bez tajemnic

Podczas holowania należy pamiętać o utrzymywaniu napiętej linki, pomoże to zapobiec jej zerwaniu.
Podczas holowania należy pamiętać o utrzymywaniu napiętej linki, pomoże to zapobiec jej zerwaniu.Motor

Prawidłowe oznakowanie i najczęstsze błędy

Pojazd holowany musi być oznaczony z tyłu po lewej stronie trójkątem ostrzegawczym.
Pojazd holowany musi być oznaczony z tyłu po lewej stronie trójkątem ostrzegawczym.Motor
Jeśli jest taka możliwość, trójkąt można umieścić w widocznym miejscu za tylną szybą.
Jeśli jest taka możliwość, trójkąt można umieścić w widocznym miejscu za tylną szybą.Motor
Linka holownicza, jeśli nie jest biało-czerwona, musi mieć czerwone lub żółte oznaczenie.
Linka holownicza, jeśli nie jest biało-czerwona, musi mieć czerwone lub żółte oznaczenie.Motor
Prawo zamiast oznakowania trójkątem ostrzegawczym dopuszcza żółty sygnał błyskowy.
Prawo zamiast oznakowania trójkątem ostrzegawczym dopuszcza żółty sygnał błyskowy.Motor
Najczęstszym błędem jest włączanie w pojazdach holowanych oświetlenia awaryjnego.
Najczęstszym błędem jest włączanie w pojazdach holowanych oświetlenia awaryjnego.Motor
Trzeba uważać na luźną linkę. Najechanie na nią kołem może spowodować jej zerwanie.
Trzeba uważać na luźną linkę. Najechanie na nią kołem może spowodować jej zerwanie.Motor

Co na to prawo?

  • W warunkach ograniczonej widoczności pojazd holowany musi mieć włączone światła pozycyjne.
  • Prędkość pojazdów w obszarze zabudowanym - do 30 km/h.
  • Prędkość pojazdu poza obszarem zabudowanym - do 60 km/h.
  • Odległość między pojazdami holującymi przy połączeniu giętkim musi wynosić od 4 do 6 m, a przy połączeniu sztywnym nie więcej niż 3 m.
  • Holowanie pojazdu, w którym znajduje się kierujący niemający wymaganych uprawnień do kierowania tym pojazdem - 250 zł
  • Holowanie pojazdu na połączeniu sztywnym, jeżeli nie jest sprawny co najmniej jeden układ hamulcowy, albo na połączeniu giętkim, jeżeli nie są sprawne dwa układy hamulcowe - 250 zł
  • Holowanie pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub niesprawnych hamulcach - 250 zł
  • Holowanie więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego - 250 zł
  • Holowanie pojazdu na połączeniu giętkim, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony - 250 zł
  • Holowanie pojazdem z przyczepą (naczepą) - 250 zł
  • Naruszenie przez kierującego warunków holowania przez niewłączenie w pojeździe holującym świateł mijania - 100 zł
  • Naruszenie przez kierującego warunków holowania przez nieprawidłowe połączenie pojazdu holowanego z holującym - 150 zł
  • Naruszenie przez kierującego warunków holowania poprzez brak lub niewłaściwe oznaczenie pojazdu holowanego - 150 zł
  • Naruszenie przez kierującego warunków holowania poprzez niezachowanie właściwej odległości między pojazdami holowanym a holującym - 100 zł
  • Naruszenie przez kierującego warunków holowania poprzez niewłaściwe oznakowanie połączenia między pojazdami (holu) albo brak takiego oznakowania - 50 zł

Trudne przypadki

W przypadku „automatów” bezpieczniej będzie wezwać na pomoc holownik.
W przypadku „automatów” bezpieczniej będzie wezwać na pomoc holownik.Motor
Wyjątek stanowią auta terenowe z automatem i reduktorem. Po rozłączeniu napędów nie ma przeciwwskazań do holowania.
Wyjątek stanowią auta terenowe z automatem i reduktorem. Po rozłączeniu napędów nie ma przeciwwskazań do holowania.Motor

Uwaga – brak wspomagania!

Sposoby na hol

Wytrzymały pas powinien mieć przeszycia poprzeczne.
Wytrzymały pas powinien mieć przeszycia poprzeczne.Motor
„Plecionki” są najpopularniejszymi linkami na rynku.
„Plecionki” są najpopularniejszymi linkami na rynku.Motor
Gruba stalowa linka sprawdzi się w ciężkich autach terenowych i dostawczych.
Gruba stalowa linka sprawdzi się w ciężkich autach terenowych i dostawczych.Motor
Dzięki gumce ściągającej linka nie dostaje się pod koła po nadmiernym zbliżeniu aut holowanych.
Dzięki gumce ściągającej linka nie dostaje się pod koła po nadmiernym zbliżeniu aut holowanych.Motor
Dostępne są również tzw. sztywne hole do aut osobowych.
Dostępne są również tzw. sztywne hole do aut osobowych.Motor

Warto wiedzieć