Historia systemów bezpieczeństwa

Historia systemów chroniących pasażerów ma wiele lat i ciągle dopisywane są do niej nowe rozdziały. Kiedy debiutowały kolejne układy zwiększające bezpieczeństwo jazdy?

Nieustanny rozwój systemów bezpieczeństwa sprawia, że pomimo ciągle rosnącego natężenia ruchu liczba ofiar wypadków maleje.
Nieustanny rozwój systemów bezpieczeństwa sprawia, że pomimo ciągle rosnącego natężenia ruchu liczba ofiar wypadków maleje.Volvo

1959

Pasy bezpieczeństwa

Volvo wprowadza trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla osób siedzących z przodu. Sukcesywnie usprawniane do dziś są podstawowym zabezpieczeniem w czasie podróży autem.Volvo

1960

Miękka deska rozdzielcza

Volvo zaczyna wyposażać auta w deski rozdzielcze z elastycznymi elementami, ograniczającymi urazy twarzy i klatki piersiowej pasażerów w razie zderzenia.Volvo

1966

ABS

Premiera Jensena FF. Wraz z nim debiutuje układ ABS, zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu. System wzorowany jest na rozwiązaniach stosowanych w lotnictwie, ma mechaniczne sterowanie.

1968

Zagłówki z przodu

Znowu pierwsze jest Volvo - wprowadza zagłówki na przednich fotelach, chroniące głowę i szyję w razie uderzenia od tyłu pojazdu.

1969

Pasy bezwładnościowe

10 lat po wprowadzeniu pasów trzypunktowych, Volvo zaczyna stosować pasy bezwładnościowe.Volvo

1971

Kontrolka niezapiętych pasów

Volvo zaczyna montaż powszechnie stosowanej dziś kontrolki we wszystkich modelach.Volvo

1973

Wzmocnienia w drzwiach

Sposób na lepszą ochronę w razie uderzeń bocznych - Volvo zaczyna montować rurowe wzmocnienia w drzwiach.Volvo

1978

Elektroniczny ABS

Na liście wyposażenia Mercedesa klasy S pojawia się układ ABS z elektronicznym sterowaniem. W takiej formie rozwijany jest do dziś.

1981

Poduszka kierowcy i napinacze pasów

Pierwsze eksperymenty z airbagami prowadzono już w latach 70., ale dopiero ich wprowadzenie do Mercedesa klasy S (jednocześnie z napinaczami pasów bezpieczeństwa) rozpoczęło ich powszechne stosowanie.

1986

Procon-ten

W czasach, gdy poduszki powietrzne były jeszcze atrybutem najdroższych limuzyn, Audi wprowadziło mechaniczny system który w razie wypadku za pomocą systemu linek odciągał kierownicę, ograniczając ryzyko uderzenia w nią.

1991

System ochrony przed uderzeniami z boku

Volvo wprowadziło system SIPS, rozwinięcie wzmocnień montowanych od lat 70. Solidne poprzeczki w drzwiach i wzmocnienia w podłodze skutecznie rozpraszają energię uderzenia, fotele zamontowane na szynach mogą przesuwać się do środka auta.Volvo

1994

Boczne poduszki powietrzne

Po raz pierwszy oferowane są jako wyposażenie modelu Volvo 850, dopełniając ochronę zapewnianą przez system SIPS.Volvo

1995

ESP

Układ stabilizacji toru jazdy to kolejny przykład na zaawansowanie konstrukcyjne Mercedesów klasy S.Mercedes

1996

Poduszka kolanowa

Dodatkowy airbag chroniący kolana kierowcy pojawia się po raz pierwszy w Kii Sportage. Do Europy trafia jednak dopiero w 2003 r., wraz z premierą drugiej generacji Toyoty Avensis.

1996

Asystent nagłego hamowania

Badania wskazują, że większość kierowców w nagłych sytuacjach naciska na hamulec zbyt słabo. Asystent nagłego hamowania debiutujący w Mercedesach S i SL ograniczył ten problem.

1997

Poduszki kurtynowe

Airbagi chroniące głowy kierowców w trakcie kolizji bocznych pojawiają się w modelach BMW z serii 5 i 7.

1997

Aktywne zagłówki

Saab wprowadza zagłówki, które w razie najechania na tył pojazdu wysuwają się do góry i do przodu, zapewniając lepsze podparcie głowy.

2005

Asystent pasa ruchu

W Europie system debiutuje dzięki firmie Citroen. Układ stosowany jest w modelach C4, C5 i C6, ostrzega kierowcę o mimowolnym zjechaniu z wyznaczonego pasa ruchu.

2005

Ochrona pieszych

Poważne obrażenia pieszych są zwykle efektem uderzenia o twarde elementy silnika. Mechanizm unoszący maskę o kilka cm po wykryciu kolizji z pieszym ogranicza to ryzyko. System został wprowadzony w Citroenie C6 i Jaguarze XK.Jaguar

2007

Asystent martwego pola

System ostrzegający kierowcę przed ryzykiem zajechania drogi innemu autu przy zmianie pasa ruchu debiutuje w modelu Volvo S80.Volvo

2008

Poduszka nadokienna i w siedzeniu pasażera

Toyota iQ jest wręcz obłożona poduszkami powietrznymi - w tym modelu debiutowały poduszki chroniące pasażerów tylnej kanapy w razie uderzenia od tyłu oraz pasażera z przodu przed wysunięciem się pod pasami.

2008

Samoczynne hamowanie

System z Volvo XC60 ostrzega przed najechaniem na stojące pojazdy, w razie potrzeby sam rozpoczyna hamowanie.Volvo

2010

Poduszka w pasach

Airbag rozwijany z pasa bezpieczeństwa trafia do sportowego modelu Lexus LFA.

2012

Poduszka chroniąca pieszych

W Volvo V40 debiutuje kolejna poduszka powietrzna, tym razem chroniąca osoby na zewnątrz auta - zabezpiecza pieszych przed uderzeniem głową w szybę.Volvo

Bartosz Zienkiewicz

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas