Hamulec elektryczny

Elektryczny hamulec pomocniczy jest stosowany coraz powszechniej. Na jakiej zasadzie działa? Jak radzić sobie w przypadku awarii układu?

Zamiast prostej i popularnej konstrukcji, wątpliwe udogodnienie i gwarantowane komplikacje.
Zamiast prostej i popularnej konstrukcji, wątpliwe udogodnienie i gwarantowane komplikacje.Motor

System elektrycznego hamulca pomocniczego (EPB - Electronic Parking Brake) utrudnia obsługę serwisową, a fanom sportowej jazdy uniemożliwia zawracanie "na ręcznym". Jest też drogim elementem, który lubi się psuć. Czy EPB ma jakieś zalety? Tak. Może pomagać ruszać pod górkę, automatycznie się zaciągać lub zwalniać. W razie awarii hamulca zasadniczego spróbuje zatrzymać pojazd.

Jak to działa?

Aby zaciągnąć "ręczny", wystarczy nacisnąć przycisk. Hamulce blokuje mechanizm sterowany elektrycznie, a na desce rozdzielczej zapala się zwykle odpowiedni komunikat.

System TRW

Po zablokowaniu hamulców przez mechanizm sterowany elektrycznie na desce rozdzielczej zwykle zapala się odpowiedni komunikat.Motor

Firma TRW opracowała system, którego sercem są silniczki elektryczne zamontowane w tylnych zaciskach hamulcowych. Za pośrednictwem odpowiedniej przekładni przesuwają tłoczek hamulcowy i dociskają klocki do tarczy. Zaletą jest całkowity brak linek; wadą - niemożność zastosowania w układzie hamulców bębnowych. Podobne rozwiązanie zaprezentuje niebawem firma ATE.

System ATE

ATE przygotowało system, który opiera się na elemencie z silniczkiem, który po otrzymaniu sygnału ciągnie za klasyczne linki hamulca ręcznego połączone z zaciskami lub bębnami. Wadą systemu jest obecność tradycyjnych linek; zaletą - przydatność zarówno w układach tarczowych, jak też bębnowych.

Obsługa

System TRW wymaga użycia komputera do wymiany klocków (cofnięcie tłoczków w zaciskach). W większości aut z systemem ATE tłoczki cofa się klasycznie, ale do kalibracji wymagany jest komputer.

Lepszy klasyczny

Wybierając auto z elektrycznym lub klasycznym hamulcem pomocniczym, lepiej kupić to drugie. Decydując się na samochód z EPB, warto odwiedzić ASO i zapoznać się z okresową oraz awaryjną obsługą hamulca.

Awaryjne odblokowanie hamulca

W niektórych samochodach możliwe jest odblokowanie elektrycznego hamulca pomocniczego z pominięciem przycisku (np. w razie niesprawności akumulatora lub braku kluczyków). Szczegółowe informacje znajdują się zawsze w instrukcji obsługi pojazdu. Przedstawiamy rozwiązania w przykładowych modelach.

System TRWZaciski z silniczkami stosowane w większości modeli z grupy Volkswagena można odblokować jedynie przez podanie prądu "na krótko" do wtyczek lub przez zdemontowanie silniczków i ręczne wykręcenie tłoczków (nikt tego nie praktykuje). Wyjątkiem jest Lancia Thesis, w której producent zastosował awaryjny obwód zasilania i dodatkowy włącznik pod fotelem kierowcy.

System ATEOdblokowanie hamulca pomocniczego polega na zerwaniu blokady w module wykonawczym, co luzuje linki. Służą do tego dźwignie ukryte w aucie lub pod samochodem. Opcjonalnie stosuje się także gniazdo z pokrętłem, w które należy wsadzić specjalną korbkę znajdującą się w zestawie fabrycznych narzędzi.

  • Lancia Thesis: guzik awaryjny znajduje się obok fotela kierowcy.
  • Renault Laguna III: pod samochodem: trzeba chwycić za linkę i pociągnąć.
  • Peugeot 3008: w otworze pod fotelem kierowcy kręcimy korbką.
  • Peugeot 508: dźwignia jest ukryta pod osłoną lewarka biegów.

Jacek Ambrozik

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas