Nie tylko klocki i tarcze

Gdy pękną przewody hamulcowe, można zapomnieć o hamowaniu. Mimo to kierowcy, a nawet mechanicy, nie przywiązują do nich należytej uwagi.

Sparciałe przewody hamulcowe to poważny problem. Ich pęknięcie oznacza ogromne kłopoty z hamowaniem, co może się skończyć wypadkiem.
Sparciałe przewody hamulcowe to poważny problem. Ich pęknięcie oznacza ogromne kłopoty z hamowaniem, co może się skończyć wypadkiem.Motor

Cienkie rurki rozprowadzają płyn hamulcowy pomiędzy pompą i modulatorem ABS a wszystkimi czterema hamulcami. Przy mocnym naciśnięciu na pedał znoszą ciśnienia rzędu kilkudziesięciu atmosfer. Tam, gdzie jest to możliwe, a więc pod nadwoziem, płyn rozprowadzają tzw. przewody sztywne, wykonane zazwyczaj ze stalowej rurki o średnicy zewnętrznej 4,5 mm i wewnętrznej 2,5 mm. Jednak koła mają możliwość wykonywania ruchu i dlatego przy elementach zawieszenia montowane są przewody elastyczne, wykonane zazwyczaj je zbrojonej gumy. To dzięki nim na pracę układu hamulcowego nie wpływają ruchy kół.

Problem w starszych

We względnie nowych autach przewody hamulcowe raczej nie mają prawa być nieszczelne, oczywiście poza sytuacjami, gdy zostały mechanicznie uszkodzone. Ale już w samochodach starszych niż 10 lat problem parcenia przewodów gumowych oraz korozji metalowych istnieje. Jak wykazują statystyki organizacji TÜV zajmującej się w Niemczech przeprowadzaniem okresowych badań technicznych, problemy z przewodami hamulcowymi wykrywane są w ponad 8 proc. pojazdów w wieku 10 i więcej lat.

Warto wiedzieć, że pomimo iż samochody mają obecnie dwuobwodowe układy hamulcowe - nawet gdy pęknie tylko jeden przewód auto nie będzie chciało hamować, a pedał "wpadnie" do samej podłogi. Zwłaszcza przy większych prędkościach stanowi to zagrożenie dla bezpieczeństwa.

Co ile wymieniać?

Zazwyczaj nie ma jednoznacznych zaleceń dotyczących wymiany przewodów układu hamulcowego i częściowo dlatego problem bywa lekceważony przez użytkowników samochodów. Stan przewodów należałoby sprawdzać przy każdej wymianie tarcz hamulcowych, gdy samochód znajduje się na podnośniku i można go obejrzeć od spodu.

Przewody sztywne dyskwalifikuje korozja lub uszkodzenia mechaniczne (np. ślady uderzenia kamieniami czy zgniecenia). Przewody giętkie są podatne na tzw. parcenie, czyli zjawisko starzenia gumy. Po nagięciu przewodu pojawiają się wówczas drobne pęknięcia. Taki przewód należy bezwzględnie wymienić.

Gdy nie ma przewodu

Przewody hamulcowe do większości samochodów są dostępne w hurtowniach i sklepach motoryzacyjnych. W przypadku samochodów starszych lub nietypowych przewody bez problemu można dorobić. Sztywne mogą być wykonywane nawet w warunkach warsztatowych. Za pomocą specjalnych narzędzi miedzianej rurce nadaje się odpowiedni kształt i zarabia zakończenia. Są też polscy producenci, którzy dorabiają przewody "pod wymiar". Jeżeli chodzi o przewody elastyczne, to dorabianie możliwe jest w specjalistycznych warsztatach, zajmujących się zakuwaniem węży hydraulicznych. Zawsze można więc znaleźć wyjście z patowej sytuacji.

Ceny dorabiania przewodów

Właściwy kształt miedzianej rurce nadaje się ręcznie, za pomocą specjalnej wyginarki.Motor
Zakończenia przewodu w odpowiednim kształcie zarabiane są w niewielkiej prasie ręcznej.Motor
  • Dorobienie sztywnego przewodu (1 m): 15-20 zł
  • Dorobienie elastycznego przewodu (35 cm): 40-50 zł

Ceny przewodów hamulcowych do wybranych aut (zamienniki)

Rodzaj przewodu
BMW serii 5 2002
Fiat Punto 2001
Opel Vectra 2004
VW Golf 2003
Przewód metalowy
31 zł
20 zł
38 zł
30 zł
Przewód elastyczny
48 zł
32 zł
86 zł
42 zł
*przewód prawego przedniego koła

Marcin Klonowski, Paweł Tyszko

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas