Czy olej w aucie może zamarznąć? Sprawdź jedną rzecz, zanim będzie za późno
Olej silnikowy to jedna z najważniejszych cieczy w samochodzie. Od jego stanu i właściwości zależy w dużej mierze niezawodność silnika. Dlatego warto wiedzieć, że olej ma różne parametry, w tym ograniczoną odporność na niskie temperatury. Warto to sprawdzić, zanim przyjdą siarczyste mrozy.
Spis treści:
Poranny rozruch silnika w mroźnej temperaturze to poważny sprawdzian dla oleju. Każdy kierowca powinien regularnie sprawdzać jego poziom, a także mieć świadomość ograniczeń wynikających z jego parametrów.
Kiedyś producenci stosowali różne oleje silnikowe w zależności od sezonu - Inne właściwości smarne miały środki stosowane w letnie upały, a zupełnie inne podczas eksploatacji w mroźną zimę. Takie rozwiązanie rodziło wiele problemów. Przynajmniej dwa razy w roku trzeba było stawiać się w serwisie na przeglądzie olejowym. Dlatego z czasem opracowano bardziej uniwersalne rozwiązanie.
Olej silnikowy - co oznaczają literki i cyferki?
Nowoczesne oleje stosowane w nowych samochodach to prawdziwy popis technologii. Sprawdzają się idealnie zarówno latem jak i zimą, ale producenci stosują specjalne oznaczenia, które mogą dużo powiedzieć na temat ich właściwości.
Wystarczy spojrzeć na butelkę po oleju zalanym do silnika. Jest tam oznaczenie składające się z litery W oraz rożnych cyfr - np. 5W30. Liczba znajdująca się przed literą "W" oznacza stopień odporności na zimowe mrozy. Natomiast liczba znajdująca się dalej oznacza odporność na wysokie temperatury latem.
W przypadku odporności na mrozy, oznaczania zaczynają się od 0W i kończą na 25W. Warto zapoznać się z poniższą ściągą:
- 0W - olej syntetyczny powinien zachować płynność przy -35 stopniach Celsjusza
- 5W - olej syntetyczny powinien zachować płynność przy -30 stopniach Celsjusza
- 10W - olej półsyntetyczny powinien zachować płynność przy -25 stopniach Celsjusza
- 15W - olej mineralny powinien zachować płynność -20 stopniach Celsjusza
- 20W - olej mineralny powinien zachować płynność przy -15 stopniach Celsjusza
- 25W - olej mineralny powinien zachować płynność przy -10 stopniach Celsjusza.
Nowoczesne oleje silnikowe potrafią sobie poradzić z bardzo niskimi temperaturami, dochodzącymi nawet do -35 stopni Celsjusza. Kierowca nie musi się obawiać o skuteczność ich działania. Powinien jednak pamiętać o kilku ważnych kwestiach.
Olej silnikowy zimą - jak właściwie go rozgrzewać?
Po uruchomieniu silnika podczas ekstremalnych mrozów warto dać jednostce kilkadziesiąt sekund pracy na wolnych obrotach, a następnie ruszyć powoli z miejsca. Wtedy olej najbardziej efektywnie się rozprowadza i rozgrzewa. Rozgrzewanie silnika podczas postoju jest nieefektywne, a także niezgodne z prawem - grozi za to mandat.
Dopóki olej silnikowy nie osiągnie swojej optymalnej temperatury, lepiej unikać mocnych przyspieszeń i obciążeń silnika. Warto zwrócić uwagę, że wskaźnik na desce rozdzielczej pokazuje temperatury cieczy chłodzącej, która rozgrzewa się w zupełnie innym tempie niż olej w silniku.
Na koniec warto pamiętać o wymianie oleju co 10-15 tys. km. Wraz z upływem czasu olej zanieczyszcza się, gęstnieje i traci swoje właściwości. Tym samym staje się bardziej podatny na działanie niskich temperatur.
***